הידברות לנוער

הידברות לנוער - בואו נדבר על זה: חדשות או התחדשות?

כאשר דבר מטריד אותנו, הוא מציף את הלב והרגש, השכל והמחשבות שבתוכנו, וגורם לנו להתכנס בתוכנו ולהיות כלואים במה המצב עכשיו, ומוטרדים במה שלא קשור, במה שיעבור ויחלוף

  • כ"ה אייר התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין כמו להתחדש, נכון?
בגד חדש, אביזר חדש ומה לא, כשהוא חדש – זה עושה לנו תחושה הכי נעימה, שינינו קצת בחיים, יצאנו מהשגרה! אבל האם חשבתם לעצמכם האם יש התחדשות גם אצלנו, בנשמה, ביהדות?

והתשובה ברורה – כן!
כלל גדול ביהדות, התחדשות היא אחד הדברים הכי חשובים שיש! אם חשבתם לעצמכם שרק בעולם החומר ההתחדשות קיימת, אז כנראה שאתם עדיין לא מעודכנים עד הסוף.
למעשה, האמונה מחייבת התחדשות בעולמנו הפנימי, הקשר עם הקב"ה אף פעם לא יכול להיות סטטי. אם עד לפני כמה זמן חשבנו שה' הוא ישות שנמצאת בעולם הזה והיא נסתרת מאיתנו ואינה לנו קשר איתה, הרי שזאת טעות אמיתית. אנשים הרבה פעמים אומרים "אני מאמין, כן? אבל להגיד לך שאני מרגיש את ה'? לא ממש...". זה לא כל כך מפתיע. איך אפשר לצור קשר עם ה' אם אנחנו לא מדברים או חווים אותו בצורה חדשה כל יום בחוויות, ברגשות, בלב שלנו? יותר מזה, לה' יש דרך משלו לדבר אלינו. אם אנו מסכמים את מאגר הכלים התקשורתי שלנו במחשבות ומילים בודדות, אז לא יהיה הרבה סיכוי להתחבר כמו שצריך.

לכן, מי שרוצה להתחבר לה' ולא רק לעשות מצוות, צריך לקחת על עצמו דבר פשוט – התחדשות. לרצות באמת להיות מחובר להקב"ה. זה לא כמו להיות בחיבור אוטומטי של ה-WiFi הביתי לפלאפון. חיבור לה' זה לרצות כל יום מחדש להיות בקשר, לדבר עם ה', להתבונן על הבריאה ועל מה שקורה סביבנו, לבקש מה' כל יום מחדש את משאלות ליבנו, לקבוע לעצמנו יעדים עם דברים שאנחנו לוקחים על עצמנו בקצב הנכון, לצור לעצמנו דרכים חדשות להיות בקשר עם ה', להאמין כל פעם מחדש שאנחנו גדלים עם כל ניסיון מה' ולהתבונן על כך, ועוד.

אבל יש בעיה אחת, אולי קצת יותר, שמונעות מאיתנו להתחדש באמת בעבודת ה'. זה כמובן יצר הרע וחילותיו, הפחד, האנוכיות, מחשבות זרות וכו'. היום נציג בפניכם את אחד מכלי הנשק הכי חמים שיש ליצר הרע. קבלו אותו, או לא: החדשות.

המהדורה הזאת, שנפתחת לצלילי החצוצרות והחגיגיות, כן היא, לא הייתה לפני כמה מאות שנים. חדשות היו רק עניין של שמועות מפה לאוזן עד כרוז. עיתונים, מהדורות חדשות טלוויזיוניות, עדכונים 24/7 בווטסאפ? תשכחו מזה, זה לא היה. חשוך? מוזר? קדמוני? אולי, אבל לא מה שחשבתם.  

במחקרים שנעשו על שמיעה וצפייה בחדשות בקצב מתוגבר וממושך, הדבר העיד על פרט חשוב מאוד, החדשות מעוררות בלב הצופים פחד ואימה, וכן התמכרות לצפייה בהן. למה? פשוט מאוד, אנחנו יצורים שמתעניינים מאוד במה שקורה איתנו ובסביבה שלנו, חייבים להיות מעודכנים, כדי לא להיזכר שמשהו עבר והיינו צריכים לשים לב ולא ראינו. עוד יותר הדבר משפיע, כאשר אנו צורכים תכנים עם תוכן שלילי ומעורר הזדהות או סקרנות, וכמו שכולנו יודעים, החדשות שאנו קוראים לא בדיוק גורמות ללב שלנו להיות שמח ועליז יותר - יותר בכיוון של מעורער ומוטרד.
כאשר דבר מטריד אותנו, על אחת כמה וכמה אם הוא אקטואלי כל כך, כמו חדשות, הוא מציף את הלב והרגש, השכל והמחשבות שבתוכנו, והם גורמים לנו להתכנס בתוכנו ולהיות כלואים במה המצב עכשיו, שינוי סטטוס אונליין, עדכונים חיים מהרגע להרגע וכו'. כל אלה סוגרים על השכל שלנו והלב, וגורמים לנו להיות מוטרדים במה שלא קשור, במה שיעבור ויחלוף, במקום להתמקד בדבר האמיתי בחיים, המשמעות והדרך שלנו שאנחנו מנסים לסלול בחיינו, על העבודה הקשה שבסופה נהיה מאושרים, לרוגע ושלווה הנפשית שלנו, לעבר אושר ושמחה.
תגידו את האמת, משהו באמת זוכר מה היה במהדורה מס' 239 שהוא ראה?

אל תטעו. אם אתם חושבים שהתשוקה של חברות החדשות והעיתונים למיניהם היא לעדכן אתכם כדי להישאר מעודכנים להרגיע אתכם בכל מה שמתרחש, תחשבו שוב. עומדים אנשים בעלי אינטרסים של כסף, כסף ועוד קצת כסף שמקבלים כסף מרייטינג על כך דקה צפייה / קריאה שלכם. אם זה לא היה משתלם, אולי היינו חוזרים לתקופה של עוד כמה עשרות שנים אחורה.

לכן, אדם שמוטרד בדעתו ובנפשו לא יכול לעבוד את הקב"ה בשמחה ובביטחון, לא יכול להתקדם למחוזות חדשים, לא יכול לקוות לטוב שלאחר מכן. הוא פשוט סגור בכלוב ההטרדות והמחשבות השליליים של יצר הרע, מי שכלוא, לא יכול לזוז.

אל תבינו לא נכון. לא אמרתי לא לראות חדשות, "לעולם תהא דעתו של האדם מעורבת עם הבריות", אמרו חכמים, אבל לא עד כדי כך שזה יבלע אותנו לכל היום.

צריך להחליט, חדשות או התחדשות. התשובה ברורה. לא ככה?

תגיות:הידברות לנוערהתחדשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה