פרשת בהר

כל מה שרציתם לדעת על פרשת בהר: בואו להכיר מחדש את פרשת בהר

פרשת בהר היא הרבה יותר ממה שסיפרה לנו הגננת. קחו את הזמן והעשירו את ידיעותיכם בפרשת בהר, ובתובנות המופלאות העולות ממנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
מבחר המרצים של הידברות מבארים את היסודות המהותיים הנלמדים מפרשת בהר. קחו את הזמן והעשירו את ידיעותיכם בפרשת השבוע הנוכחית. 

הרב זמיר כהן בשיחה קצרה מתוך פרשת בהר מבאר את ענין מקור התורה:

 

שמירת השמיטה מביאה להנהגה ניסית בשנה השישית - התבואה משלשת את עצמה ומספיקה עד לצמיחת התבואה החדשה בשנה השמינית. ההבטחה מתממשת שונה אצל כל אחד ותלויה במידת ביטחונו. על כך ועוד – בהרצאתו של הרב יוסף בן פורת:

 

תרומות, מעשרות, שביעית, לקט ועוד, מדוע אנו מצווים לתת לאחרים כל כך הרבה משלנו? ואיך אוכלים הרבה סוכריות מבלי לחטוף כאב בטן? זאת ועוד בהרצאתו של הרב בועז שלום:

 

למה יש עשירים בעולם? האם יש קשר בין חכמה לעושר? מה היה קורה אם לא היו בעולם עניים, ולמה לא כדאי לכעוס על קבצנים? הרב אהרן לוי עם המסר השבועי: "מי מחזיק את מי"?

 

אם תמיד נעמיד מול עינינו את העבר, ונזכור תמיד את הדרך ואת התהליך, הרי שנוכל להשתמש בעבר כמקפצה לעתיד טוב יותר. מסר חזק וחשוב בחיים. צפו:

 

למה רוצעים דווקא את אוזנו של עבד עברי? האם עבד עברי יכול לשמש כספר של אדונו? והאם יש עבודות שאסור לגבר לתת לאשתו או לילדיו? צפו בשיעורו של הרב ברוך רוזנבלום:

 

חכמים העבירו את רבן גמליאל מנשיאותו, אך לא מינו במקומו את האדם המתאים – רבי יהושע, מדוע? הצדיק ממנשסטר מוותר על נטילת ידיים של שחרית בקערה וספל ליד המיטה – מאיזו סיבה? רבי ישראל מסלנט משנה את סדר יומו וקם בשעה מאוחרת יותר, מה הביאו לכך? ומה גרם למר עוקבא ואשתו לברוח מפני העני מקבל הצדקה? שיעורו של הרב בועז שלום:

 

מה קרה בהר סיני אז והיום? איך הצליח בחור עם מכתב מזויף להשתחרר משירות צבאי בחו"ל? מה ההבדל בין ריצת האיילה והצבי? למה אין לנו היום עוד גדול כרבי עקיבא? מה כוחה של רחל - אשת רבי עקיבא? איך הרוויח סוחר הספרים ברווח גדול יותר ובפחות עבודה? ואיך הצליח הילד שהתקשה בקריאה לקרוא באופן שוטף? צפו בדבריו של הרב גואל אלקריף:

 

שיעורו השבועי של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, על פרשת בהר:

 

בכל דבר שאת צריכה בעולם הזה יש לך את השפע האישי שלך שהוכן מראש בשמיים. הרבנית חגית שירה בשיעור מחזק על הפרנסה ששמורה לך ברווח. אל תשאלי איך תסתדרי, פשוט תאמיני שהוא ישלח לך כל מה שאת צריכה. צפו:

 

כיצד גלגל החיים מתבטא בפרשת השבוע, פרשת בהר? צפו בשיעורה המרתק של הרבנית חגית שירה:

את האמת חברים... אף פעם לא הבנתי מדוע תמיד כשאנשים מדברים בסמינר על החלטותיהם הם בוכים. למה תמיד עם דמעות? אולי כי רק הם יודעים מה הם מקריבים בשביל הקב"ה? לדבריו של הרב אהרון לוי, לחצו כאן. 

עלינו לזכור תמיד: הקב"ה הרעיף על כל אדם שפע טובה וברכה, ורק עצת היצר היא למקד את מבטו במה שנראה קשה וחסר. לחצו כאן וקראו את דבריו של הרב זמיר כהן. 

כמו ילדים השקועים במשחק מונופול, גם אנחנו עלולים לשקוע בדמיון שהבית, הקרקע או השדה שלנו – הם שלנו באמת. מצוות העלייה לבית המקדש מנתקת אותנו מהאשליה הזו, ומזכירה לנו שלכל הקרקעות יש רק בעלים אחד. לקריאה, לחצו כאן.

מנוחת האדמה מאפשרת לה להתחדש ומשבחת את יבוליה – אבל לא זו הסיבה למצווה השמיטה. שנת השמיטה היא יום השבת של האדמה – אחרי שש שנים של חול, שנה אחת מוקדשת לנשמה. לקריאה, לחצו כאן.

מהו היחס הנכון לחיי החומר ששוטפים אותנו, ומהי המטרה באיסור מלאכה בשבת ובשמיטה? לקריאה, לחצו כאן.

כוונת המילים "וחי אחיך עמך" היא שתדאג שהמקבל יהיה בדרגה של "עִמָּךְ". תו לו תחושה ותדאג לכך ששניכם תהיו באותה רמה ושהוא לא ירגיש נזקק. לקריאה, לחצו כאן.

האדמו"ר התעניין: "אמור לי, מיהו הרופא של אותה עיר?". השיב החסיד: "תושבי המקום אמרו לי שאין להם רופאים כלל". "ככה? ומה הם עושים במקרה שמישהו מהם חולה וזקוק לרפואה וישועה?". לקריאה, לחצו כאן.

מדוע מגיעים אלינו הייסורים? איזו תועלת יש לנו מהם, ואיך רואים בהם במוחש את ההנהגה של הקב"ה בעולמו? לקריאה, לחצו כאן.

 

הפטרת פרשת בהר

מפטירים בספר ירמיהו, מפרק לב פסוק ו, עד פרק לב פסוק כז. ההפטרה פותחת בפסוק: "וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ הָיָה דְּבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר". לקריאת ההפטרה, לחצו כאן.

בחו"ל קוראים השבת את פרשת אמור, וההפטרה זהה לזו של הארץ.

לקריאת פרשת בהר, לחצו כאן. 

ללימוד פרשת פקודי עם רש"י ומפרשי רש"י, לחצו כאן. 

למדרש רבה על פרשת פקודי, לחצו כאן.

במדור פרשת בהר ממתינים עבורכם עשרות סרטונים, שיעורים ומאמרים מרתקים על הפרשה. היכנסו.   

תגיות:פרשת השבועפרשת בהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה