כתבות מגזין

סיון רהב-מאיר וידידיה מאיר: "מופתעים שסיפורי צדיקים כל כך באופנה"

מכירים את הפרויקט שאין בו כסף או רייטינג, אבל אתם עדיין מקדמים בשביל הנשמה? זה בדיוק הסיפור של "סולם יעקב", ספרם החדש של ידידיה וסיון רהב-מאיר על הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל. אז איך למרות הכל הגיע הספר למקום 1 במצעדי המכירות, למה אין בספר סיפורי ניסים, ואיזו שאלה ריגשה במיוחד את סיון? ראיון זוגי עם הצמד שמנסה ליצור סוג חדש של תקשורת

  • ט' אייר התשע"ט
ידידיה וסיון מאיר (צילום: דוד שטיין, ’’בעין טובה’’)ידידיה וסיון מאיר (צילום: דוד שטיין, ’’בעין טובה’’)
אא

בימים האחרונים הגיע הספר "סולם יעקב" למקום הראשון ברשימת רבי המכר של רשת "סטימצקי" ובמקביל למקום הראשון במצעד הספרים של השבועון החרדי "משפחה". המחברים, בני הזוג ידידיה מאיר וסיון רהב-מאיר, התרגשו במיוחד לקבל את הנתונים.

קשה לפספס את העובדה שהספר הוא הבייבי החדש שלהם. הם מתראיינים עליו, מספרים עליו ומקדמים אותו ברשתות החברתיות. בעיקר הם מייצרים (אצלי לפחות) הערכה לגבי כמות האנרגיה שאפשר להשקיע בפרויקט אחד שקרוב ללבם, חרף העובדה שלא מדובר בספר הכי כלכלי-תקשורתי-רייטינגי.

"סולם יעקב" הוא למעשה תוצאת המסע שאליו יצאו ידידיה וסיון רהב-מאיר, בעקבות דמותו הפשוטה-אך-הנשגבת של הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל – רבה הראשי של רמת השרון במשך קרוב ל-70 שנה. שניהם נפגשו עם הרב לשיחות רבות, וגם לאחר פטירתו ליקטו מאות סיפורים קצרים ומלאי תובנות ומשמעות, שלמעשה מייצרים תוצאות מהותיות גם בקרב הקורא. קשה להישאר אדיש מולם.

הספר ''סולם יעקב''הספר ''סולם יעקב''

"רצינו לכתוב ספר שחרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים ירגישו בו בבית", אומרת סיון. "רצינו שאף אחד לא ירגיש שזה לא בשבילו. העבודה לא הייתה קלה, אבל משמח לראות שזה הצליח, ברוך השם, ושאנשים מכל המגזרים מתחברים וקוראים ונהנים. אנחנו רואים את זה גם בתגובות – מצד אחד מרבנים חשובים, ומצד שני אנשים כמו נתן גושן, קורין גדעון, מיכל אנסקי וחנן בן-ארי כתבו לנו כמה הספר נגע בהם".

ישנם והיו לא מעט רבנים גדולים בישראל, שמאחוריהם סיפורים מפעימים. מה גרם לכם להקדיש ספר שלם דווקא לרב יעקב אדלשטיין?

ידידיה: "נכון, יש דמויות רבות ללמוד מהן, אנחנו אישית הכרנו את הרב בתקופה שבה התגוררנו ברמת השרון, במשך שש שנים. זכינו לראות אדם גדול, צדיק, מקרוב. לראות אותו בקבלת שבת וביום חול, איך הוא מתייחס לגדולים ולקטנים, איך הוא מעביר שיעור, אבל גם איך הוא מתייחס לקהל בסוף השיעור. כבר בחייו זכינו לשבת איתו לכמה שיחות משמעותיות, ולתעד את סיפור החיים שלו. ישבנו בסלון ביתו, כשהוא מוקף בנכדים, ושמענו על ילדותו, נעוריו, עולם הישיבות של פעם... זה היה מרתק. אחרי פטירתו התחלנו להבין שהסיפורים האלה, יחד עם סיפורים שהתחלנו לשמוע עליו, הם אוצר. התחלנו לאסוף עוד סיפור ועוד סיפור, וכשנתיים אחרי פטירתו – הספר היה מוכן".

ידידיה מאיר והרב אדלשטיין זצ''לידידיה מאיר והרב אדלשטיין זצ''ל

סיון: "יש גם משהו בדמות שלו שמאפשרת לכל אחד להרגיש שגם הוא יכול להתקדם ולהשתפר. בספר מרואיינים כמאה אנשים ונשים, מכל הסגנונות, וכל אחד מהם מספר סיפור שאנחנו יכולים ללמוד ממנו, משהו שאפשר ליישם בחיים שלנו. הדמות שלו הייתה מצד אחד מאוד עמוקה וגבוהה ומרוממת, אבל מצד שני הוא היה נחמד, עממי, לבבי, אכפתי, וכשם שבחייו הקהל הכי רחב התחבר אליו, רצינו שהקהל הכי רחב יתחבר לדמותו דרך הספר".

מתי היה הרגע שבו הבנתם שזה לא רק לאסוף סיפורים, אלא ממש להוציא אותם כספר?

ידידיה: "לקח לנו זמן לקלוט שכדאי להתקדם. אני זוכר שבשבעה על הרב, שמעתי כמה סיפורים נפלאים, והחלטתי לחזור שוב למחרת, כדי לאסוף עוד סיפורים. ישבתי שם כמעט שבוע שלם, עם מחשב על הברכיים, מאזין ומקליד, מתרגש ומתעד. אבל למען האמת, הנכד של הרב, ראובן ויסקי, הוא שהחליט עבורנו שצריך לעשות מכל זה ספר. משפחת אדלשטיין היקרה נרתמה גם היא, זכינו לשמוע מהם אינספור סיפורים וזיכרונות. במקביל הוצאת הספרים 'ידיעות ספרים' התלהבה והחליטה להוציא את הספר. זה כיף גדול לגלות שהפורמט הזה של סיפורי צדיקים לא עבר מן העולם. שאנשים עדיין רוצים לשמוע סיפורים כאלה, אולי בגרסה קצת יותר חדשה ועדכנית, אבל עדיין סיפורי צדיקים. קראנו לספר: 'סיפורים קטנים על אדם גדול'. ובכלל, אנחנו מופתעים שסיפורי צדיקים כל כך באופנה".

איך הייתה החוויה לכתוב ולערוך ביחד? מי היה הדומיננטי מביניכם? איך התחלקה העבודה?

ידידיה: "התפקיד של סיון היה לכתוב, אני אחראי על הסיפורים שלא נכנסנו... וברצינות: החומר היה אינסופי. התחקירן ישראל מאיר פגש אנשים, וגם אנחנו ישבנו לפגישות ולשיחות טלפון רבות, ובשלב מסוים כשהשמועה פשטה – אנשים התחילו לשלוח לנו מיילים עם סיפורים. יש גם ספרים רבים ונפלאים שכבר יצאו על הרב, וקראנו גם אותם, ועברנו על המון ראיונות ושיעורים מ-93 שנותיו. היו רגעים שחשבתי שבהם העבודה לא תסתיים".

סיון: "בשלב מסוים החלטנו שהספר לא יהיה רק ספר עליו, אלא בעצם ספר עלינו, על כולנו. מדריך לשיפור עצמי. ספר לעבודה עצמית, לתיקון עצמי. החלטנו לחלק את הספר לשמונה פרקים, ובכל פרק לתת עצות מעשיות לקורא, לאור משנתו של הרב. איך להיות הורים ובני זוג טובים יותר? איך להשתפר בעבודה על מידת הכעס, הקנאה, הכבוד? איך להתמודד עם משברים ואתגרים בחיים? איך לחוות את השבתות והחגים בצורה שמחה יותר? מהשלב הזה העבודה זרמה – סידרנו את החומר לפי פרקים ונושאים, והבנו שאנחנו לא מספרים כמה הרב היה גדול, אלא כמה כל אחד יכול לגדול וללמוד ממנו".

שניכם טובעים בעבודה ומתמרנים קריירות עמוסות, ולמרות הכל החלטתם ללכת על ספר שנדמה שנוצר יותר לנשמה, פחות ברמה התקשורתית-הישגית-כלכלית. מה בעצם דחף אתכם, מעבר להתרשמות מאישיותו של הרב? בכל זאת, מדובר בהשקעה משמעותית במיוחד.

ידידיה: "נכון, זה לא שגרתי אצלנו, עבדנו בשעות מאוחרות בלילה, ניסינו למצוא זמן בין העבודות שלנו ובין הבית והמשפחה. לדעתי הברכה של הרב ליוותה אותנו בתהליך, אחרת הספר לא היה מוכן לעולם... הרגשנו שזו משימה חשובה".

מעניין שיש סביב הרב הרבה סיפורי ניסים, אבל לא מצאתי בספר ולו סיפור ניסים אחד. למה בעצם ויתרתם על סיפורים כאלה? מן הסתם, למכירות זה לא היה מזיק.

סיון: "עלית על אחת הנקודות המרכזיות בספר. יש כל כך הרבה סיפורי מופתים על הרב אדלשטיין, אבל המופת הגדול ביותר היה הוא עצמו. היכולת של אדם לנצח ככה את הטבע ולבטל את האגו ולחיות כל כך למען האחר ולמען התורה. החלטנו שלמרות סיפורי הניסים הרבים ששמענו, אנחנו רוצים ספר שכל אחד יוכל ללמוד ממנו ולא רק יגיד 'וואו', אלא ייקח משהו תכלס לחייו האישיים".

ידידיה: "זה לא ספר על 'איך להיות באבא וקדוש ועושה ניסים', אנחנו לא יודעים לכתוב ספר כזה. חיפשנו משהו שידבר לכולם".

סיון, הספר מהווה בעצם התפתחות נוספת בעיסוק שלך ביהדות, אחרי השיעור השבועי, החלק היומי בווטסאפ וכל השאר. מה השלב הבא? את רואה את עצמך עוזבת יותר ויותר את העיתונות, במטרה להתמקד בייצור תוכן יהודי נטו?

סיון: "זה לא נקרא מבחינתי לעזוב את התקשורת, זה ליצור סוג חדש של תקשורת. יהדות, פרשת השבוע, תורה, עבודת המידות – גם זה חלק מהנושאים שהתקשורת צריכה לעסוק בהם ולסקר אותם. בפרט כשהיום אנשים לא צריכים יותר אינפורמציה. כל המידע כבר מתרוצץ בחוץ, את המידע כולם מקבלים. השאלה היא דווקא הפרשנות, ההקשר, המשמעות, לתת לאנשים ערך מוסף למידע שמציף אותם".

(צילום: דוד שטיין, ''בעין טובה'')(צילום: דוד שטיין, ''בעין טובה'')

מה הספר הבא המשותף שלכם? מתחילים לגלגל רעיונות לדבר הבא?

ידידיה: "סיון תמיד חושבת על עוד שלושה-ארבעה פרויקטים, אבל כרגע הפרויקט הבא הוא לנוח, להתמקד בקידום של הספר שבאמת חשוב לנו שיגיע לכמה שיותר אנשים, ולהיות עם הילדים שלנו ועם ההורים שלנו יותר. זו הייתה תקופה אינטנסיבית מאוד".

אחרי תחיית המתים בע"ה - מה יגיד לכם הרב על הספר, בפגישה הראשונה שלכם איתו?

סיון: "כבר שאלו אותנו הרבה שאלות, אבל כזו שאלה רק באתר 'הידברות' יכולים לשאול... נדמה לי שלא הספר יעסיק אותו ואותנו בבוא הגאולה השלמה, אבל אני מודה שהשאלה מרגשת".

הספר "סולם יעקב" במחיר מיוחד לגולשי אתר "הידברות". לחצו כאן לפרטים

תגיות:סיון רהב מאירסולם יעקבידידיה מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה