שבת

שבת: כל מה שרציתם לדעת על היום הקדוש ביותר ביהדות

מהי שבת, מה קדושתה, מהן המצוות המיוחדות לשבת, ומה אסור לעשות בה? ליקטנו עבורכם תקציר מקיף, הכולל את עיקרי היום הקדוש ביהדות - יום השבת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יום השבת הוא יום המנוחה השבועי לעם ישראל. השבת היא המועד הקדוש לעם ישראל, כפי שנאמר: "וקדשתו מכל הזמנים". יום זה מתחיל כבר בערבו של יום שישי – סמוך לשקיעת החמה (ליל שבת), ומסתיים ביום השבת עם צאת הכוכבים (מוצאי שבת).

2. שמירת שבת היא אחת המצוות המרכזיות ביהדות; לפי המדרש בשמות רבה (פרשה כ"ה, פסקה י"ב). שמירת השבת שקולה כנגד כל המצוות שבתורה. עוד אמרו חז"ל כי "כל השומר את השבת כאילו מקיים את כל התורה כולה. וכל המחלל את השבת כאילו כופר בכל התורה כולה". במסכת שבת (דף קי"ח ע"ב) מובא שששכרו של אדם ששומר את השבת הוא נחלה ללא מצרים היינו ללא גבולות ובזכות הטרחה והעמל הקשה שעמלים לכבוד ההכנות לשבת נמחקים לאדם עוונותיו.

כיצד תורמת השבת לזוגיות, לתקשורת תקינה ולתחושת שלווה ורוגע? הרב זמיר כהן בקטע קצר ומחזק. צפו:

3. השבת מסמלת את בריאת העולם בידי הקב"ה, ושמירתה מהווה עדות לכך שאנו מאמינים שה' ברא את העולם בשישה ימים, ומשגיח עליו בכל עת ובכל רגע . כה נאמר בתורה: זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ... כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ".

כמו כן, שבת מהווה זכר ליציאת מצרים. בספר דברים נאמר: "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ.. לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה. עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת".

4. חילול השבת מהווה חטא חמור ביותר, וכאשר אדם מחלל שבת במזיד בפני עדים שהתרו בו – עונשו מוות בסקילה. כאשר חילל שלא בפני עדים – עונשו כרת, והמחלל בשוגג חייב להביא קרבן חטאת לכפרה על כך.

5. השבת כוללת מצוות עשה ומצוות לא תעשה. מצוות העשה כוללות קידוש, כבוד ועונג לשבת. מצוות הלא תעשה כוללות איסור עשיית 39 מלאכות שבת.

6. כבוד השבת ועינוגה כוללות לבישת בגדים מיוחדים, השקעה במאכלים ערבים, והתעסקות בכל פעולה המביאה לידי עונג. כן קבעו חז"ל לאחר תפילת שבת לשמוע את קריאת התורה וההפטרה, ולהרבות בלימוד התורה.

7. 39 המלאכות האסורות בשבת הן מלאכות המבוססות על המלאכות שהוצרכו להקמת המשכן, שנאסר במפורש לבנותו בשבת. חכמי המשנה קבעו כי כל מלאכה כוללת תולדות רבות, האסורות אף הן.

אם לא אעבוד בשבת, איך תהיה לי פרנסה טובה? הרב זמיר כהן מביא יסוד גדול שירגיע את האדם השובת ממלאכה בשבת. צפו:

 

לעשרות סרטונים, המבארים בטוב טעם את הלכות שבת, לחצו כאן. 

8. שבת הינה יום קדוש, בעל סדר קבוע:

הדלקת נרות שבת – זמן מסוים קודם לשקיעת החמה ביום שישי יש להדליק נרות שבת. מצווה זו מסוגלת להרבות שלום בית בבית. נהוג כי האישה תדליק, אך הציווי חל גם על גברים.

קבלת שבת – תפילה הכוללת מזמורים נבחרים מפרק התהילים.

תפילת ערבית של שבת – התפילה שונה מתפילת ערבית של ימות החול.

קידוש וסעודת ליל שבת – הקידוש הוא ברכה הנאמרת על כוס יין, וכוללת אמירת פסוקים על קדושת השבת. הקידוש מהווה את קיום מצוות זכירת השבת. לקריאה אודות חשיבות סעודות השבת, לחצו כאן. 

תפילת שחרית של שבת – התפילה חגיגית, כוללת קריאה בתורה ובהפטרה, ולאחריה תפילת מוסף.

סעודת יום השבת – סעודה חגיגית הנערכת לאחר תפילת מוסף. גם בתחילתה נאמר קידוש, הנקרא "קידושא רבא".

תפילת מנחה של שבת – תפילה השונה מתפילת מנחה של ימות החול, ובסיומה קריאת התורה.

סעודה שלישית – סעודה הנערכת לאחר תפילת מנחה.

הבדלה – מצווה מן התורה לסמן את יציאת השבת על כוס יין. ההבדלה נערכת לאחר תפילת ערבית של מוצאי שבת. במוצאי שבת לאחר הבדלה יש לערוך "סעודה רביעית", הנקראת "מלווה מלכה", והיא מלווה את המלכה (השבת) ביציאתה. לקריאה אודות סעודת "מלווה מלכה", לחצו כאן. 

הרב יגאל כהן מסביר בכמה מילים את מעלת השבת ואת הדרך להתכונן לשבת. צפו:

9. זמני השבת: השבת נכנסת בשקיעת החמה של יום שישי ומסתיימת בצאת הכוכבים של יום השבת. אך יש מצווה מיוחדת להוסיף לשבת "תוספת שבת" – לפני כניסתה ואחר יציאתה. מטרת התוספת היא להוכיח שהשבת חביבה על שומריה ולכן הם ממהרים להכניסה ומאחרים להוציאה, ואינם פועלים רק על פי הזמנים המדוקדקים.

להרחבה אודות "תוספת שבת", לחצו כאן. 

לזמני כניסת ויציאת השבת, לחצו כאן. 

10. בכל שבת קוראים בבית הכנסת פרשה אחת מן התורה, כך שבמשך השנה כולה מסיימים לקרוא את התורה כולה. את סיום קריאת התורה חוגגים בשמחת תורה, ובשבת שלאחר מכן מתחילים מחדש בקריאת הפרשה הראשונה, היא פרשת בראשית. על כן, כל שבת משבתות השנה קרויה על-שם פרשת השבוע. "שבת שמיני", למשל, היא השבת שבה קוראים בתורה בפרשת שמיני.

מעת שהפסיקו לשמור שבת נפגם חוסנו של עם ישראל, ובמקום שלא נשמרה השבת הגיעה ההתבוללות והעם נעלם. צפו בהרצאתו של הרב יוסף בן פורת:

לכניסה למדור שבת, המכיל עשרות סרטונים ומאמרים מרתקים אודות השבת, לחצו כאן.

רוצים לקרוא עוד על השבת? לחצו כאן.

 

תגיות:שבתשמירת שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה