בריאות ותזונה

יום עצמאות מאוזן: כך תשמרו על איזון הסוכר במנגל

אחרי שעברנו את פסח בשלום, מתקרב אלינו עוד יום שמביא איתו פיתויים ובין היתר גם לא מעט סוכרים. כמה לטיפול בסוכרת לשמירה על המשקל ועל רמות סוכר מאוזנות סביב המנגל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זאת עובדה, מאתגר יותר לשמור על רמות סוכר כאשר האוכל מגיע בכמויות גדולות מהרגיל ומגיע בליווי מראה וניחוחות מפתים. יחד עם זאת, גם ביום הזה - הנוסחה היא לשמור על תזונה נכונה ושפויה ובאמצעות כמה טיפים פשוטים לשמור על איזון.

1. אכילה מאוזנת - זכרו שאין מזון משמין או אסור. מותר לאכול מהכל, אך במידה. אורח חיים בריא דוגל באכילה מאוזנת בכל זמן או מקום, כאשר המטרה היא לשמר סגנון אכילה כזה לתמיד. כדי לאפשר את זה, אין צורך להימנע מאכילת מזון זה או אחר, שכן ההימנעות לאורך זמן יוצרת לעיתים חסכים ולאחר מכן, הדרך חזרה אחורה (אם בעלייה חזרה במשקל או בחוסר איזון של הסוכר) היא מהירה. שפיות באכילה היא שם המשחק.

2. התארגנות מראש - הציעו תפריט לאירוע אליו אם מוזמנים ועזרו בארגונו ובחלוקת האוכל בין כולם. כך תוכלו להיות בטוחים שסגנון הארוחה מתאים לתזונה שלכם.

3. הגבילו את כמות הפחמימות - פיתות ולחמניות שמוגשות ביום העצמאות לרוב עשויות מקמח לבן, אשר עלול לגרום לעלייה בערכי סוכר. נסו להימנע מזה עד כמה שניתן, או לחילופין - אכלו לפי עיקרון הצלחת המחולקת לסוכרתיים, אשר ממליצה שחצי מהצלחת / מהארוחה יתבסס על ירקות מסוגים שונים, רבע מהצלחת / ארוחה מקורו תהיה במנות חלבון שונות ורק רבע מהצלחת / ארוחה יהיה ממקור של פחמימות (תפ"א / בטטות / אורז / לחם וכו').

4. בשר - העדיפו בשר רזה על פני בשר שומני. נסו להמעיט באכילת אברים פנימיים, בשר כבש, צלעות ובשרים שומניים אחרים. עדיף להכין על המנגל בשרים רזים כמו עוף, הודו ופרגיות אשר אינם מכילים פחמימות. כמו כן, אם בבשר בקר חשקה נפשכם, השתדלו להכין את נתחי הפילה, כתף או סינטה - או דגים, כמובן.

5. ירקות - מומלץ לצלות ירקות כמו חצילים, קישואים, פלפלים, עגבניות ופטריות. אלה דלים בפחמימות ויכולים להוות תוספת בריאה וטעימה לארוחה, במקום התוספת הפחמימתית.

6. סלטים וממרחים - סלטים הדלים יותר בפחמימות, כגון טחינה, סלט אבוקדו, חצילים קלויים או סלטי ירקות טריים מומלצים יותר עבור סוכרתיים. סלטים בהכנה ביתית תמיד יהיו איכותיים יותר מסלטים קנויים המכילים כמויות גדולות של מלח וחומרים משמרים, וכך גם אפשר לדעת בדיוק את הרכבם.

7. אכלו עם הגוף ולא עם העיניים - קחו לצלחת את הכמות שלדעתכם תגרום לכם לשובע. מומלץ להתחיל במנה רגילה, ובמידה ואתם חשים שהמנה לא הספיקה, להמתין כמה דקות ואז ללכת ולקחת תוספת. חשוב להיות קשובים לגוף, ולא לאכול רק כי האוכל נמצא שם.

8. נטרו את רמות הסוכר - המנגל של יום העצמאות נוטה להימשך שעות ארוכות בשמש. לכן הקפידו לנטר את רמות הסוכר בגוף במהלך היום, ולוודא כי אתם שומרים על ערכים מאוזנים. כיום ישנן טכנולוגיות לניטור סוכר רציף ללא דקירה, אשר מאפשרות לדעת את רמות הסוכר בקלות ובמהירות. סוכרתיים המזריקים אינסולין, שימו לב כי לאחר ארוחה חלבונית ושומנית גדולה צפויה עלייה ממושכת של סוכר למשך מספר שעות קדימה ולכן פעלו בהתאם מבחינת הזרקת האינסולין (מומלץ להתיעץ עם דיאטנית סוכרת/ רופא סוכרת להתאמות מינוני אינסולין).

9. שתו מים - שתיה מתוקה ואף מיצים טבעיים אינם מומלצים כלל. הקפידו להימנע מהם. שתיה מתוקה גורמת לעליה חדה בערכי הסוכר. בכל כוס מיץ קטנה יש כ-5-6 כפיות סוכר, הנספגות במהרה לזרם הדם. שתית מים היא המומלצת ביותר.

דינה רויטמן היא דיאטנית קלינית במרכזDMC  לטיפול בסוכרת

תגיות:בריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה