מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם יש גלגול נשמות במזון? האם קורי עכביש גורמים למריבות? והאם מחלל שבת מקבל נשמה יתרה?

מקבץ שו"ת 102 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • א' אייר התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אם אני יוצאת להליכה מוקדם בבוקר, האם נכון יהיה לברך את ברכות הבוקר וברכות התורה ותפילת העמידה לאחר שאני חוזרת מההליכה ?

עדיף לומר את ברכות התורה וברכות הבוקר לפני ההליכה, ולאחר מכן להתפלל.
אולם אם לאחר ההליכה יש ריכוז גבוה יותר, או שההליכה מסייעת לך להתנות לפני התפילה, עדיף לדחות את הברכות לאחר ההליכה.

* * *

2. אחרי בית הכיסא אני נוטלת ידיים לסירוגין. האם את הידיים הרטובות אסור לנגב על בגד שעלי?

ראוי להיזהר שלא לנגב את הידיים בבגדים - משום שזה גורם לשכחה, וכמו שהביא המשנה ברורה (סימן קנ"ח ס"ק מ"ה) מהמגן אברהם בשם התשב"ץ (וע"ע בספר אשרי האיש חלק א' פרק א' סעיף י"ב, ובספר שמירת הגוף והנפש חלק א' סימן נ"ז סק"ג ד"ה ומריש).

* * *

3. מה העניין של גלגול נשמות לתוך המזון והשתייה? האם באמת נשמות מתגלגלות למזון, וכשאני מברך אני מתקן את הנשמות הללו? מה העניין של הנשמות בכף הקלע וכו'?

בכל מאכל (וגם בכל דומם) יש ניצוץ אלוקי קדוש המחיה את המאכל. הברכה מעלה את הניצוץ ומתקנת אותו. אם האדם עושה מצוות ומעשים טובים ולומד תורה בכוח האכילה הרי שיש לניצוץ עליה גדולה מאוד והיא מעלה את האדם במעלות רמות בעבודת ה'.

מלבד זאת, לפעמים יש נשמות שנענשות שהן מתגלגלות בתוך פרי וכדומה, והם נכלאות שם בצער גדול. כאשר האדם מברך ברכה בכוונה הוא מעלה את הנשמה ומשחרר אותה מכלאה, והיא זוכה לתיקון ולהתקדמות בשלבי העלייה לגן עדן.

אם חלילה האדם לא בירך כראוי, הנשמה שבה להתגלגל בפרי אחר, וממשיכה לסבול עד שתתוקן.

* * *

4. האם אפשר לפרוט (מכסף קטן לגדול) מקופת צדקה שיש בבית? כלומר, אם יש לי אגורות ואני רוצה לפרוט לשקלים וכדומה שיש בקופת צדקה, אפשר?

מותר (ראה בשו"ת אז נדברו חלק י"ב סימן כ"ה אות ג' ד"ה ומ"ה, ובספר צדקה ומשפט מהדורת תש"ס עמוד רי"א ד"ה מותר, ובספר באורח צדקה פרק י"ז סעיף י"ב).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. האם קיים מקור מוסמך בהלכה/בקבלה לכך שהימצאותם של קורי עכביש מביאה למריבות? האם קיימות עוד ידיעות בנושא זה?

כן. כך כתב הגאון הקדוש רבי ישעיה הלוי בספרו השל"ה הקדוש (מסכת שבת - פרק נר מצוה אות ד'):

"כתב בעל ראשית חכמה בספר תוצאות חיים וזה לשונו, מורי נ"ע כתב שיפנה קורי עכביש מהבית בערב שבת, לסוד הרמז, ויתקן הבית בנרות דולקות ומטה מוצעת, עכ"ל. ואני הולך רכיל אגלה סודו, כבר ידעת אם זכית לחזות בנועם ה' רמז הפסוק בכל ביתי נאמן (במדבר י"ב, ז'), כי מלכות נקראת בית כמבואר בספרי הקבלה.

"והנה מפורסם שעליה נאמר כשושנה בין החוחים, שסביב רשעים יתהלכון, והוא סוד הקליפות שרצונם למנוע שלום בית, והם המה העכביש שצריך לפנותם מהבית, שהוא סוד להעביר גילולים מן הארץ שהיא הארץ העליונה. בפרט ביום שבת קודש, שהוא סוד מדת מלכות, אשר על כן נקרא שבת מלכתא.

"וגם נקרא כלה כנגד מדה אחרונה הכלולה מכל המאורות העליונות המאירות אל עבר פניה, אשר על זה רומזים נרות שבת שהם נגד זכור ושמור כדאיתא בבהיר, זכור לזכר ושמור לנקיבה, שהוא סוד יחוד המאורות עליונות, בסוד ונתתי 'שלום' בארץ, כמו שכתבו המקובלים שרומז למדת יסוד ומלכות. על כן נקראים הנרות 'שלום' 'בית'. ומבוארים דברי היטיב למי שזכה להנות מזיו זוהר חכמת הקבלה. ומזה יצא לנו שמה מאוד מתוק הוא לאחוז במנהג הזה להעביר גילולים מן הבית ולתקן אותו בנרות ובמטה מוצעת".

וכך כותב הבן איש חי (הלכות שנה שניה - פרשת לך לך):

"טוב לפנות קורי עכביש שבבית בכל ערב שבת קודש, כדי לגרש הקליפה, וכתב הרב כף החיים ז"ל מפי השמועה, דנכון לפנות זה קודם חצות דווקא".

* * *

6. האם יש בעיה להוריד זבל בשבת?

בעיקרון יש בעיה להוציא זבל בשבת משום איסור מוקצה. אמנם אם הוא מעלה צחנה וקשה לסבול את הריח - מותר להריקו למקום שיש בו עירוב, וכן פח אשפה ביתי שנתמלא, ואין לו עוד פח-אשפה אחר שיוכל להשתמש בו, מותר להריקו, משום כבוד הבריות.

מקורות: יעויין שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק כ"ב סעיף מ"ח).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

 

7. מתקרב ליהדות שאל אותי: האם יהודי המחלל שבת מקבל נשמה יתירה בשבת או לא?

יהודי שמחלל שבת לא זוכה לקבל נשמה יתירה בשבת (ראה בשו"ת באר משה חלק ח' סימן פ"ח שכתב שזה ברור כשמש. ועיין עוד בספר נשמת יעקב עמוד צא בשם ספר עיני כל חי על מסכת סופרים פרק י"ז שאפילו מי שעושה עובדין דחול בבין השמשות של ערב שבת לא זוכה לקבל נשמה יתירה בשבת).

* * *

8. האם מותר לשני אחים להתחתן עם שתי אחיות?

מצד הדין מותר לשני אחים להתחתן עם שתי אחיות.

ומכל מקום רבים נוהגים לחוש למה שכתב בצוואות רבי יהודה החסיד (אות כ"ה) שלא ישאו שני אחים לשני אחיות (וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ב' חלק אבן העזר סימן ז' אות י"א, וחלק ד' חלק אבן העזר סימן י', ובמה שהביא בזה בספר שמירת הגוף והנפש חלק ב' סימן קע"ב).

* * *

9. אני לא אופה הרבה ולכן לעיתים משתמשת כל פעם במעט קמח. האם ניתן לנפות את כל חבילת הקמח מראש ולשים במקרר? או שיש סיכוי שיתליע בכל זאת?

אפשרי. עדיף להכניס את זה במקפיא במידת האפשר.

* * *

10. אדם שלא יכול להריח (תתרן), מה יעשה בברכת הריח בהבדלה? הרי זה בגדר ברכה לבטלה.

מי שאין לו חוש הריח - אסור לו לברך על הבשמים בהבדלה, משום שזה בגדר ברכה לבטלה. אמנם אם יש לו ילדים קטנים שהגיעו לגיל חינוך, מותר לו לברך על הבשמים ולכוון להוציא אותם ידי חובה (שלחן ערוך אורח חיים סימן רצ"ז סעיף ה'. חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ב' עמוד תכ"ה).

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה