בריאות ותזונה

שמירה על המשקל גם בפסח? כן, זה אפשרי: 10 עצות זהב

עם ירקות ופירות ופעילות גופנית, ובלי מצה עם שוקולד: הנטורופתית שרה בר אשר מסבירה איך נעבור את חג הפסח בלי תוספת משמעותית במשקל

בעיגול: שרה בר אשר (צילום: אלבום פרטי)בעיגול: שרה בר אשר (צילום: אלבום פרטי)
אא

1. שאלת השאלות: כמה ואיזה מצות לאכול?  

"אם אנחנו רוצים להיות הכי קרובים למצות שבני ישראל אכלו בצאתם ממצרים", אומרת הנטורופתית שרה בר אשר, "עלינו לדעת שהם אכלו מצות מקמח מלא – הקמח היחיד שהיה בזמנם. הרי לא היה קמח לבן, לא היו מכונות שניפו את הסובין מהחיטה, תהליך שהתרחש רק במאה ה-19. ליתר דיוק, בני ישראל אכלו מצות מקמח כוסמין מלא, הכי קרוב לחיטה בתקופה הקדומה, וכמובן מקמח אורגאני, כיוון שאז לא היו חומרי הדברה שהומצאו במאה ה-20. אם כך, מי שרוצה להידמות למצות שאכלו בני ישראל שיאכל מצות מקמח כוסמין אורגאני, שהן אגב בריאות.

אפשר לאכול אחת ביום (צילום: פלאש 90)אפשר לאכול אחת ביום (צילום: פלאש 90)

"במצות שמורות יש כמות יפה של סיבים תזונתיים, בעוד שהכי פחות טובות הן מצות מקמח לבן. יש מצות עם סובין חיטה, כלומר עם תוספת סובין – בעוד שאנחנו פחות צריכים תוספת סובין, אלא את הסובין כחלק מהגרעין (בתוספת סובין ישנה חומצה פיטית שגורמת להפרשה מואצת של מינרלים מהגוף – סידן מגנזיום וברזל).

"כמובן שמריחת שוקולד על המצה והסוכריות במעטפת של צבעי מאכל – זה ממש מיותר. כל הפטנטים מיותרים. עדיף לאכול את המקור – מצות פשוטות. בל נשכח ששטח הפנים של המצה גדול משטח הפנים של פרוסת לחם, כך שאם אנחנו מורחים שוקולד על מצה - אנחנו מורחים כמות הרבה יותר גדולה, מאשר על פרוסת לחם".

2. קניידעלך – לוותר או לאכול?

שרה: "מי שאוכל שרויה מכיר את הטעם המסורתי של הקציצות המזוהות עם חג הפסח. אפשר להכין מקמח מצות מלא (חיטה מלאה או כוסמין מלא) וזה מועיל. בליל הסדר עצמו יש הנוהגים לאכול מרק עוף עם קניידלעך, אבל בשאר ימות החג אפשר לאכול מרק ירקות עשיר במינרלים וויטמינים, ובתוכו לשים קיינדלעך לטעם ולמסורת – לא חייבים הרבה, ולא להגזים".

אפשר גם בלי קניידלעך בחג (צילום: פלאש 90)אפשר גם בלי קניידלעך בחג (צילום: פלאש 90)

3. מה נעשה עם שתיית יין? כל כוס שוות ערך ל-100 קלוריות לפחות.

שרה: "אכן צריך לקחת בחשבון שלמשל בשתיית ארבעת כוסות יין, בערב ליל הסדר, אפשר להגיע לתצרוכת קלורית של ארוחה – 400 קלוריות. לכן יש לאכול ירקות ופירות, ופחות מאכלים עתירי קלוריות, וגם למחרת היום להתקזז – לא לעשות דיאטה, אבל לזכור שקבלנו תוספת יפה של קלוריות - ולהפחית בדברים אחרים".

אפשר לעבור את <a class=פסח - בלי להעלות במשקל (צילום: פלאש 90)" src="https://storage.hidabroot.org/Graphics/Storage/185103.jpg" />אפשר לעבור את פסח - בלי להעלות במשקל (צילום: פלאש 90)

4. איך לאזן את הגוף? לצרוך פירות וירקות?

"בהחלט – 3 פירות מסוגים שונים, בכל יום, כולל בערב החג", מדגישה שרה, "מנת פרי כמו תפוח או 2 קלמנטינות קטנות, כוס ענבים (לא לחולי סכרת), ירקות כמובן – כמה שיותר ירקות כך יותר טוב, משביע וסוגר רעב ורצון לנשנש. ירקות אפשר לצרוך בכל מיני צורות – סלט, מרק, ירקות מבושלים, מאודים או גזרי ירקות, וכמובן - אנטיפסטי, נהדר, טעים ומזין – עם שמן זית שהוא כשר לפסח".

מומלץ לצרוך הרבה ירקות, ולשתות מים (צילום: פלאש 90)מומלץ לצרוך הרבה ירקות, ולשתות מים (צילום: פלאש 90)

5. מה ייעשה מי שאינו אוכל קטניות, וניזון בעיקר מתפוחי אדמה וביצים?

"בארוחת בוקר אפשר לאכול מצה אחת מקמח מלא, עם גבינה או אבוקדו ולחובבי המתוק – דבש או ריבה ללא סוכר", אומרת שרה וממליצה: "בארוחת 10:00 אפשר לאכול 2 פירות וחופן שקדים. בארוחת צהריים עוף ותפוחי אדמה, ויש הנוהגים לאכול קינואה, שלפי חלק מהדעות אינה קטניות. אפשר לגוון עם בטטה או ארטישוק ירושלמי. אחר הצהריים אפשר לאכול פרי נוסף, בערב מנת דג/טונה עם ירקות". 

6. איך להכין ממרח חרוסת בריא - ללא הרבה סוכר?

המתכון של שרה: 4 תפוחים קלופים וחתוכים, 250 גרם תמרים (מג'הול) מגולענים, 250 גרם צימוקים שחורים. 2 כוסות מים, 1/3 כוס שקדים טחונים, כוס יין אדום מתוק, 3 כפות מיץ לימון. מניחים את התפוחים, התמרים, הצימוקים והמים בסיר. מרתיחים ולאחר מכן, מבשלים במשך כעשרים דקות, או עד שהפירות רכים. מסננים את הפירות ומועכים אותם בעזרת מזלג. מוסיפים את השקדים, היין ומיץ הלימון".

7. נכון, אומנם אנחנו בחופשה, אבל מומלץ לא לזנוח פעילות גופנית.

"במקום לשבת בבית 'ולטחון' עוגיות פסח, כדאי לטייל, וכמה שיותר", מחדדת שרה, "כשאנחנו מטיילים אנחנו אוכלים פחות, זזים יותר, נושמים אוויר טוב, רואים נופים נהדרים, זאת הזדמנות להזיז את הגוף. חוץ מזה אפשר לעשות פעילויות כדי להמשיך בשגרה כושר – עניין של מודעות וסדר עדיפויות".

8. פחות טיגונים ושמן: אפשר לאפות

"משום מה חג הפסח הפך לחג הטיגונים", אומרת שרה, "גם מי שלא מטגן כל השנה, ויודע שהשמן הרגיל לא בריא בגלל שהוא עבר 'התעללות כימית', וכמובן משמין – מוצא עצמו מטגן במהלך ימות החג. הטיגון מזכיר טעמי ילדות ומסורת. כל דבר שאפשר לטגן – מטגנים בין אם לביבות או מצות. אבל מה זה קשור לפסח? אין עניין לטגן אוכל. אפשר לאפות מצה עם שמן זית, אותו אפשר להכניס למטבח מבלי להרוס את הבריאות. מצה אפויה טעימה מאוד. גם אם בהתחלה הטעם שונה – מתרגלים אליו, ואחר כך אי אפשר לחזור לאכול את המצה המטוגנת. הטיגון ממש מיותר, בפרט כשיש לנו שבעה ימי חג. יחד עם זאת, אם נמצאים בארוחות משפחתיות בהן מוגש אוכל מטוגן, לנסות למזער 'נזקים' – ולטעום ממש מעט מכל דבר".   

אפשר לאפות עם שמן זית, במקום לטגן (צילום: פלאש 90)אפשר לאפות עם שמן זית, במקום לטגן (צילום: פלאש 90)

9מלך החג - שוקולד: מה המינון הנכון, ואם בכלל?

"אני שואלת - מה הקשר לפסח?", אומרת שרה, "השוקולד הגיע אלינו עם גילוי אמריקה, ממש לא קשור ליציאת מצרים. אנחנו יוצאים לטיולים בחול המועד, לא רוצים שהאוכל יתקלקל, ושוקולד למריחה לא מתקלקל, ולכן זה נוח. אבל אפשר למרוח ריבות ללא תוספת סוכר או ממתקים מלאכותיים או דבש שלא עבר חימום. לחילופין אפשר אבוקדו שעדיין בעונה. לא חייבים לאכול מצה עם שוקולד, בפרט שבחשבון אחרון יוצא שאוכלים הרבה שוקולד".

10. עצה לאנשים שסובלים מעצירות? והאם שתיית מרק מומלצת?

שרה: "אין קשר בין עצירות לפסח, ובעקרון ממש מיותר לסבול מעצירות. אם אוכלים מצה אחת כל היום, מחיטה מלאה, ולא 'טוחנים' כל היום – אין סיבה שתופיע עצירות. כמובן מומלץ לזוז, להזרים דם, לשתות מים, ולצרוך ירקות ופירות שמפעילים לנו את מערכת העיכול. אין סיבה לסבול מעצירות במהלך החג אלא אם אוכלים הרבה מצות, שותים פחות מים ולא זזים. מצות מקמח חיטה מלא (כוסמין מלא או חיטה מלאה) לא גורמות לעצירות. מלבד זאת, על כל מצה שאוכלים צריך לשתות כוס מים, וחוץ מזה לשתות מים או תה צמחים, ולא משקאות ממותקים שגורמים עצירות. אפשר לעשות כפיפות בטן שמעסות את הבטן העליונה והתחתונה ומזרזות פעילות מעיים. מי שלא יכול לאכול מצות בגלל שהן ממש עושות לו רע – יאכל את המצות בליל הסדר, ובשאר ימות החג יסתדר עם תחליפים אחרים". 

תגיות:דיאטהפסחמשקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה