פיתוח האישיות

מי יכול להרשות לעצמו לבזבז את החיים עצמם?

הזמן הוא הנכס היחיד שמתבזבז מאליו, מבלי צורך בהתערבות פעיל מצידנו. קשה להפריז בחשיבותו של ניהול נכון וניצול מלא של הזמן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הזמן הינו הנכס היקר ביותר בחיינו, ובמקביל – הוא גם הנכס החמקמק ביותר... אם נבקש לעמוד על מאפייניו הבולטים, נמצא בקלות שנים כאלו.

ראשית, הזמן הינו הנכס היחיד שאין באפשרותנו לקנות בכסף. סך הזמן העומד לרשותנו מוגדר וברור מראש, ואין אפשרות לשנות אותו. גם אם נרצה לשלם כל הון שבעולם, לא נוכל להוסיף שעתיים ליום, וגם לא עוד שבוע בכל חודש. משום כך, הדרך היחידה בה ניתן להגדיל את מסת הזמן העומד לרשותנו, הינה באמצעות ניצול מיטבי של הזמן הזה: ככל שננצל את הזמן טוב יותר, כך יתבזבז פחות ממנו, וישאר בידנו יותר זמן פנוי – בו נוכל להשתמש למטרות חשובות באמת.

שנית, הזמן הוא הנכס היחיד שמתבזבז מאליו, מבלי צורך בהתערבות פעילה מצידנו... אם יש לנו סכום כסף בבנק, הסכום הזה יעמוד לרשותנו עד שנחליט לבזבז אותו או לנצל אותו למטרה מסויימת. לעומת זאת, את הזמן – אנו לא צריכים להחליט "לבזבז"...  ברירת המחדל שלו הינה לחלוף ולעבור, ואם לא נשנה את ברירת המחדל – הוא יתבזבז מאליו... הדרך היחידה למנוע את בזבוז הזמן, הינה: לנצל אותו. גם באופן זה הזמן לא ישאר כמו שהוא, אלא יחלוף ויעבור, אולם הוא לפחות לא "יתבזבז". ההבדל בין "בזבוז זמן" לבין "ניצול זמן" תלוי בידינו, והוא אשר בו תלוי הכל.

שתי הסיבות הללו, שני המאפיינים הבולטים של הזמן – הם הסיבה לכך שכבר לימדונו רבותינו (מדרש שמואל), כי "אין לך אבידה כאבידת הזמן", משום שכל אבידה אחרת – ניתן לשחזר, בעוד את אבידת הזמן – לא ניתן לתקן בשום אופן; ומשום שהזמן חמקמק כל כך, ובורח בין אצבעותינו אפילו מבלי שנשים לב לכך. ואכן, פתגם יפה אומר: "זמן - הוא ההון היחיד שיש לאדם, והוא גם הדבר היחיד שהאדם אינו יכול להרשות לעצמו לאבד".

אם נתבונן נשים לב, כי הזמן הינו כלי הכרחי לשם ניצול כל הכלים האחרים שאנו מתאמצים לרכוש. כל אחד מאתנו היה רוצה שתהיינה לו תכונות חשובות כמו: שליטה עצמית, כח רצון, מוטיבציה, אינטליגנציה רגשית, ועוד. אבל כל התכונות הללו מאבדות את משמעותן כאשר אין לאדם זמן לנצל אותן כראוי... הן מהוות מחצבי משאבים יקרי ערך, אולם מבלי זמן – לא ניתן לכרות את המשאבים מהמחצבים הללו.

הזמן, למעשה – הינו חיים. חשוב לזכור, שכאשר אנו מדברים על ה"זמן" – אנו מדברים על החיים שלנו. כאשר אנו מדברים על ניצול הזמן – אנו מדברים על ניצול החיים שלנו, וכאשר אנו מדברים על ניהול נכון של הזמן – אנו מדברים על ניהול נכון של החיים שלנו. לכן, קשה להפריז בחשיבותו של ניהול נכון וניצול מלא של הזמן, שהרי מי הוא זה שיוכל להרשות לעצמו לבזבז לבטלה את החיים בעצמם?

תגיות:הרב אייל אונגרבריאות הנפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה