השבת שלי

"כשבעלי נכנס למטבח - זו ממש חגיגה": השבת בבית משפחתו של השף משה מלול

נחת מהילדים והנכדים, שיעור עם יותר מ-100 נשים, וכמובן הפרשת חלה עם תפילות מכל הלב. הרבנית שושנה מלול, מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת היא מנוחה. במשך כל השבוע אני מעבירה ערבי הפרשת חלה לזיכוי הרבים, ובשבת יש זמן לנוח, להיות עם המשפחה ולהשקיע בנכדים".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ביום שני אנחנו מנקים את הבית, ובשלישי אני עושה קניות. בחמישי אני מכינה את כל הסלטים, ובשישי מבשלת, כדי שיהיה טרי לכבוד שבת, כמו שאנחנו הכי אוהבים. בתוכנית 'אבא של שבת', אשר עלתה בערוץ הידברות, בעלי, השף משה מלול, מראה איך מכינים את הכל, החל משלב הקניות וכלה בבישולים. בבית אני היא זו שמכינה את האוכל לשבת, ואת טעם האוכל שלי הוא הכי אוהב.

"בנוסף, כמי שמרצה לנשים כבר מעל 20 שנה, ובמיוחד על נושא הפרשת החלה, אני כמובן לא מוותרת על המצווה היקרה הזו. יום שישי מתחיל אצלי עם הפרשת חלה, כשבזמן הזה אני מנתקת את הטלפונים, ונמצאת רק עם הקב"ה, בתפילות ובקשות. אני מבקשת מה' שנזכה לקבל את השבת בשמחה וברוגע, שאהיה בנחת עם כולם, וכמובן מתפללת על כל מה שצריך. לפעמים אחר כך, כשאני רואה כמה הרבה הספקתי לעשות ולבשל, ברור לי שהברכה הזו בזמן היא בזכות הפרשת החלה. נשים לפעמים שואלות אותי, איך הן יספיקו להכין חלות ביום שישי, שהוא עמוס גם ככה. אז ההמלצה למי שלא מספיקה, היא לעשות זאת כבר ביום חמישי, אבל אם יש זמן - ההנאה האמיתית היא לקיים את המצווה הזו קרוב לשבת. הפרשת חלה היא כמו הקטרת קטורת לקב"ה, וביום שישי - שזה זמן מאד גבוה, אפשר להתפלל ולבקש יחד איתה, על הכל. מעבר לכך, אני אוהבת לגוון את צורת הקליעות, וכולם נהנים בכל פעם מחדש מהחלות הטעימות, ולא מפסיקים להתפעל מהטעם המיוחד שלהן".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"יש אצלנו לפחות ח"י סלטים וכמה סוגים של דגים מרוקאיים, כך שיהיה לכל אחד את הסוג שהוא אוהב. למנה שניה אנחנו מכינים לפעמים צלי בשר, ולמנה אחרונה יש פירות ופיצוחים. כולם נהנים מהסלטים, הדגים והחלות הטעימות, ואת מה שנשאר אחרי שבת - אני נותנת לבנות הנשואות שבאו להתארח. לבוקר אנחנו מכינים חמין מרוקאי מושקע, ובסעודה שלישית נהנים שוב מדגים וסלטים".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"כמעט תמיד אחת הבנות הנשואות נמצאת, ונדיר מאד שיש אצלנו שבת מצומצמת. מבחינתי, זה כל הכיף - לפגוש את כולם, לדבר איתם, להעביר חוויות, וליהנות יחד. בשולחן, אנחנו אוהבים לשיר פיוטים מרוקאיים מבית אבא, ויש לי בן חזן, שנהנה לשיר לנו באופן מיוחד. אחר כך יושבים להקשיב לכל אחד מהנכדים, שמספר על מה שלמד בבית הספר או בגן, וה'יחד' המשפחתי הוא עבורי חוויה בלתי רגילה. מאוחר יותר, אני מעבירה כבר 15 שנה, שיעור לכ-100 נשים, במשך שעתיים. אני מלאת הערכה כלפי השכנה שפותחת את ביתה לשיעור מידי שבת, כבר כל כך הרבה שנים, ונותנת לכולן לשבת בכל מקום אפשרי - בסלון, במטבח, על המדרגות ואפילו בחצר הבית".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"האווירה סביב שולחן השבת, כשכולם יושבים יחד רגועים ושמחים, ויש הרבה נחת מהילדים והנכדים. אחרי כל הריצות והעבודות, ובמיוחד עכשיו בערב פסח, טוב שיש לנו את השבת, לעצור את הכל מלכת לכבוד הקב"ה".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"יש אווירה של בית חם, וזה העיקר. מעבר לכך, לשבת בבוקר אני מגישה לכולם עוגה מושקעת עם קצפת, שהילדים נהנים לאכול, ובעלי קונה להם שקיות עם ממתקים מיוחדים, אותן הם מקבלים בכניסת השבת. הם גם נהנים מאד לבוא לבית הקרקע של סבא וסבתא, עם הרבה מרחב וכיף, וטרמפולינה גדולה בחצר".

שבת בלתי נשכחת

"שבת בר המצווה של הבן שלי. לקראת השבת הזו הגיעו מעל 100 אורחים, והיתה אווירה מדהימה. קיבלנו דירות משכנים, בהן חילקנו את כולם, ובבית הכנסת התפללו תפילה מרוקאית אותנטית, עם כל הפיוטים המרוקאים. לשבת זו הכנו בעצמנו את כל האוכל, שכן מבחינתנו אין תחליף לטעם של הבית. כמובן שבעלי בישל הרבה, וכשהוא נכנס למטבח זו ממש חגיגה. זה היה אמנם פרויקט רציני, אבל כאשר מתארגנים מראש באופן נכון - הדברים הם פשוטים יותר. בנוסף, ברגע שיודעים שההכנות לשבת הן רצון ה' ומצווה גדולה, אז זו לא עבודה קשה, אלא משמחת. כך אני אומרת גם לנשים שמנקות עכשיו לפסח - שיראו את הנקיונות כזכות ומצווה, שידעו שבכל טיפת אבק שהן מנקות נוצר מלאך. כך הן יוכלו ליהנות יותר מן הנקיונות".

צפו: הרבנית שושנה מללול מפרישה חלה ומדגימה כיצד קולעים חלות:

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

צלי בשר

רכיבים:

קילו בשר מס' 5

1 בצל

1 גזר

4 עלי דפנה

6-7 גרגרים של פלפל אנגלי

2 כפות שמן

2 חבילות ערמונים או חבילה של בצלצלי שאלוט

חצי בקבוק יין אדום יבש

כף סילאן

2 סלסלות פטריות שמפניון

מלח, פלפל

פטרוזיליה קצוצה לקישוט

אופן ההכנה:

שמים את הבשר בסיר לחץ יחד עם בצל שלם, גזר חתוך לעיגולים, מלח ופלפל אנגלי. מכסים במים ומבשלים במשך כשעה וחצי, ובמידה ואין סיר לחץ - הבישול יתארך לכשעתיים וחצי, עד שאפשר להכניס לבשר סכין והוא מרגיש מספיק רך. מוציאים את הבשר מהציר שלו, את הציר שומרים בצד, ואת הבשר עוטפים בניילון נצמד ומכניסים ללילה במקרר. הקירור חשוב, כדי שאפשר יהיה לפרוס את הבשר דק ויפה, שכן במידה והוא חם - הפריסה תהיה פחות מוצלחת.

בסיר נוסף, מטגנים עם מעט שמן את הערמונים או את בצלצלי השאלוט, ומוסיפים לטיגון את הפטריות - שלמות או חתוכות. לאחר מכן מוסיפים 2 כוסות מציר הבשר, יין, סילאן, מלח ופלפל, ומבשלים כ-10 דקות. במידה ואין יין יבש, אפשר לבשל גם עם יין ישן נושן, אך לא עם יין מתוק. מניחים בתבנית פיירקס נייר אפיה, ומעליו מסדרים יפה את פרוסות הבשר. שופכים מעליהן את הרוטב, ומכסים בשתי שכבות של נייר אלומיניום, כדי לשמור שהצלי לא יישרף. אופים בתנור במשך שעה, על חום של כ-180 מעלות. בזמן ההגשה אפשר לפזר מעט פטרוזיליה קצוצה מעל הבשר.

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:בשרהשבת שליהרבנית שושנה מלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה