חדשות מדע וטכנולוגיה

תיעוד מרשים: החללית "בראשית" צילמה את הירח

במהלך תמרון "לכידת הירח", שלכד את החללית הישראלית בכוח המשיכה של הירח והכניס אותה למסלול סביבו, צילמה החללית תמונות המראות את צדו הרחוק של הכוכב

  • כ"ט אדר ב' התשע"ט
המכתשים על פני צדו הרחוק של הירח (צילום: החללית "בראשית", SpaceIL)המכתשים על פני צדו הרחוק של הירח (צילום: החללית "בראשית", SpaceIL)
אא

עכשיו זה רשמי: החללית הישראלית "בראשית" הקיפה הלילה (שישי) את הירח, ובכך הפכה את ישראל למדינה השביעית בעולם שהצליחה לעשות זאת.

מאז שוגרה לחלל ב- 22 בפברואר, ביצעה החללית מספר תמרונים מוצלחים. בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד נושמים לרווחה, לאחר שאתמול השלימה "בראשית" בהצלחה את התמרון הקריטי ביותר – "תמרון הירח" שנועד ללכוד אותה בכוח הכבידה של הירח. החללית הגיעה למרחק של כ- 400 אלף קילומטרים מכדור הארץ, ומנועיה הופעלו כדי להאט את מהירותה ל- 7,500 קמ"ש, כך שבמקום לנוע הלאה מהירח היא נלכדה על ידי כוח המשיכה שלו ונכנסה למסלול סביבו.

במהלך התמרון המרשים, ותוך כדי הליך הפעלת המנועים, צילמה "בראשית" תמונות המראות את צדו הרחוק של הירח. מדובר בתמונות ייחודיות המראות את הירח בפרספקטיבה שלא ניתנת לצילום מכדור הארץ. בתמונה הראשונה ניתן לראות היטב את המכתשים שעל הכוכב. בעוד בתמונה זו הירח מסתיר את כדור הארץ, בתמונה השנייה כדור הארץ נצפה היטב ברקע. שתי התמונות צולמו בגובה של 470 ק"מ מעל פני הירח.

צדו הרחוק של הירח, ברקע כדור הארץ (צילום: החללית "בראשית", SpaceIL)

בתחילת השבוע חלפה "בראשית" בפעם האחרונה בקירבת כדור הארץ. צוות חדר הבקרה ניצל זאת כדי לצלם תמונה נוספת ונדירה של כדור הארץ. בתמונה, שצולמה ממרחק של כ- 16,000 ק"מ, נראים אזורי חצי האי ערב וצפון-מערב אפריקה, אך ישראל מוסתרת – בשל ענני הגשם הכבדים שנעו מעליה בשעת צילום התמונה.

אם הכל ילך כשורה, ביום חמישי הבא (ה- 11 באפריל), בסביבות השעה 23:00 (שעון ישראל), תעשה "בראשית" היסטוריה ותנחת ב"ים הרוגע" שעל פני הירח. בכך תהפוך ישראל לחברה הרביעית במועדון היוקרתי של המדינות שהנחיתו חללית על הירח – ארצות הברית, רוסיה וסין. עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית, האחראיות על המיזם השאפתני, ממשיכות בתרגול תרחישים ובביצוע סימולציות שונות לקראת הנחיתה. על פי העדכון שנמסר הבוקר מחדר הבקרה, מסלולה של "בראשית" מתקדם במסלול מצוין כמתוכנן, אם כי במהלך התמרון חזרה הבעיה שנצפתה בתחילת המסע לירח – סינוור בעוקבי הכוכבים. הצוותים השונים עסוקים כעת בניתוח הבעיה ובהשלכותיה האפשריות על הנחיתה.

תגיות:הירחהחללית בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה