חדשות יהדות

ישרות והלכה ברורה: קווים לדמותו של הרב משה יהודה לייב לנדא זצ"ל, רב העיר בני ברק

הרב שניהל מגיל צעיר את מערך הכשרות בעיר בני ברק, ירש את תפקידו של אביו והנהיג את בני ברק כולה

  • כ"ה אדר ב' התשע"ט
הרב משה יהודה לייב לנדא זצ''ל (צילום: פלאש 90)הרב משה יהודה לייב לנדא זצ''ל (צילום: פלאש 90)
אא

אבל כבד ירד על העיר בני ברק בתחילת השבוע, כאשר נודע כי הרב משה יהודה לייב לנדא, רב העיר, נפטר במהלך השבת. הרב לנדא, שכיהן כרב העיר וכראש מערך הכשרות שנקרא על שמו, השיב את נשמתו ליוצרה כשהוא בן 84.

הרב משה יהודה לייב לנדא נולד להוריו, הרב יעקב לנדא זצ"ל וחיה מינה ע"ה, ברמתיים שבהוד השרון. הוא נקרא בשמו על שם סבו, אשר כיהן כרבה של העיירה קורניץ, בלרוס. כאשר היה בן שנה בלבד, קבל אביו את תפקיד רבה של בני ברק – אז מושבה בלבד, והוא עבר עם הוריו להתגורר בבני ברק, שהפכה לימים להיות עיר התורה והחסידות.

את שנות נעוריו העביר הרב לנדא זצ"ל בישיבות כמו ישיבת "אור ישראל" שבפתח תקווה, ישיבת פוניבז' הידועה בבני ברק וישיבת "תומכי תמימים" בלוד. כאשר בגר, התמנה לר"מ בישיבת "תומכי תמימים" שבכפר חב"ד, ונותר בתפקידו זה במשך 23 שנים. בשנת תשכ"ד נישא הרב לנדא לרעייתו.

במקביל לתפקידו בישיבה בכפר חב"ד, סייע הרב משה יהודה לייב לאביו בתפקידיו כרב העיר בני ברק, וטיפל בסוגיות רבות בנוגע לרבנות בעיר. משנת תש"מ והלאה החל לנהל את מערך הכשרות העירוני של בני ברק.

בשנת תשמ"ו נפטר אביו, הרב יעקב לנדא. במהלך הלוויה נשא ראש העיר דאז, משה אירנשטיין, דברים, והכריז כי על פי צוואתו של הרב יעקב לנדא, ימונה בנו – הרב משה יהודה לייב – לרב העיר בני ברק. ואכן, הרב משה יהודה לייב לנדא היה לרב העיר, וכאביו לפניו – המשיך לנהל את מערך הכשרות העירוני.

הרב לנדא נודע כמומחה בכשרות וכמקפיד גדול ביותר, שלא ויתר אפילו על קוצו של יוד בכל ענייני הכשרות, ולא חשש מאיש כאשר הציג את דרישותיו ההלכתיות. בזכות הקפדתו החזקה, ובשל ישרותו ודעתו ההלכתית הברורה, הפך מערך הכשרות שלו להכשר הפופולארי ביותר בעולם הכשרות – במקביל רק להכשר המוכר של "העדה החרדית". כל גדולי הרבנים והאדמו"רים סמכו על פסיקתו בענייני כשרות.

קוריוז ידוע מספר כי הרב משה יהודה לייב לנדא היה בין האנשים הבודדים שנחשפו לרכיבים המדויקים ולהליך הייצור של הקוקה קולה – משום שדרש לבדוק את כל הליכי הייצור על מנת לתת את חותמת הכשרות שלו למשקה הפופולארי. כפי שנהג אביו, גם הרב משה יהודה לייב נהג שלא לגבות אגרה על מתן ההכשר, מלבד עבור הוצאות מינימאליות, וכן לא גבה שכר על הפסיקות שפסק בדיני תורה.

מלבד עמידתו בראש מערך הכשרות, הרב משה יהודה לייב לנדא ניהל את כל הנושאים הדתיים בעיר בני ברק – מקוואות, עירובין וכן הלאה. כמו כן, הוא שימש כאב בית דין, יחד עם הרב מנחם מנדל שפרן והרב אהרן רייך.

בסוף חודש שבט השנה לקה הרב לנדא באירוע מוחי ואושפז בבית החולים "שיבא" תל השומר. הוא לא התאושש מאותו אירוע, ולאחרונה אושפז שנית, הפעם בבית החולים "לניאדו" שבנתניה. בשבת האחרונה, אור לכ"ד באדר ב', השיב את נשמתו לבוראה, כשסביבו מניין אברכים מחסידי צאנז אשר יצאו מסעודה שלישית אצל הרבי מצאנז ונקראו לשהות סביב מיטת הרב.

הלווייתו של הרב יצאה במוצאי השבת מנתניה לכיוון בני ברק, והמשיכה ביום ראשון בבוקר בבני ברק, לכיוון ירושלים. אלפים השתתפו בלוויה, הן בעיר נתניה והן בבני ברק. בחלק הראשון של הלוויה, שנערך בנתניה, הספיד אותו האדמו"ר מצאנז, באומרו כי אף שהרב לנדא זצ"ל בקש שלא יספידו אותו, הרי שאפשר להספידו כיוון שנמצא מחוץ לעירו. האדמו"ר מצאנז אמר בהספדו כי מדובר באבידה אישית לכל אדם ואדם.

במהלך חלקה השני של הלוויה, שנערך בבני ברק, הכריז אברהם רובינשטיין, ראש העיר בני ברק, כי את תפקידיו של הרב זצ"ל ברבנות העיר יחלקו בנו, הרב חיים יצחק אייזיק לנדא שליט"א, והרב שבח צבי רוזנבלט שליט"א.

תגיות:הרב משה יהודה לייב לנדאבני ברק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה