נטורופתיה ורפואה טבעית

אבות המזון - מהו האיזון הנכון?

באכילה בריאה עלינו להגיע לאיזון הנכון בין אבות המזון. גם התזונה מן הצומח (לא רק מן החי) מכילה את כל אבות המזון - רק צריך לדעת לאכול נכון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באכילה בריאה עלינו להגיע לאיזון הנכון בין אבות המזון: חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינרלים, אנזימים ומים. גם התזונה מן הצומח (לא רק מן החי) מכילה את כל אבות המזון ונכללים בה פירות וירקות חיים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, זרעים ונבטים.

הפחמימות (סוכרים)- הן ספקיות האנרגיה המידיות של הגוף. בלעדיהן הגוף לא יוכל להמשיך להתקיים. העודפים נאגרים ברקמות שומן.

סיבים תזונתיים (המטאטא של המעיים) - הסיבים הם שרשראות ארוכות של סוכרים, שאינן ניתנות לפירוק ע"י גוף האדם. כיום הם נחשבים לאחד המרכיבים החשובים ביותר בתפריט היומי והם מצויים רק במזון מן הצומח. מערכת העיכול של האדם ארוכה יחסית, כ-8-9 מ' (לעומת 3-4 מ' אצל טורפים), ולכן יש להרבות בצריכת סיבים תזונתיים המזרזים את פעולת העיכול והאחראים לפינוי שאריות ופסולת מהמעיים ובכך למנוע מחלות רבות. ישנם סיבים המשפרים את פעולת המעיים ומונעים עצירות, וישנם סיבים שנספגים לדם ועוזרים למניעת התקפי-לב, והם חשובים גם לאיזון הסוכר בדם אצל חולי סוכרת. העושר בסיבים במזון מגן על הצמחונים והטבעונים מפני היווצרות גידולים סרטניים מסוגים שונים, בעיקר במעי הגס, ומאריך את תוחלת החיים. היתרון העיקרי של ריבוי סיבים נובע דווקא מהפרעתם לספיגה בגוף של חומרים שונים, כגון כולסטרול, סוכרים ורעלים.

 

חלבונים

החלבונים בנויים מ-22 חומצות אמינו, ביניהן 8 חומצות אמינו שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו ועליו לקבלן מהמזון. לחלבונים תפקיד מרכזי בבניית רקמות הגוף ובתפקודן. הם בונים את תאי השרירים, תאי העצמות, תאי הדם, השיער ועוד.

חלבון מן הצומח - דגנים וקטניות מכילים את כל חומצות האמינו, כולל החיוניות שבהן.  חומוס וחיטה יחדיו בסעודה או אורז ועדשים יחדיו מהווים חלבון מלא.

חלבון מן החי - עוף, דגים, בשר, ביצים ומוצרי חלב מכילים כמות גדולה מאוד של חלבונים. בחברת השפע, שבה מוצרים אלו מהווים חלק מרכזי מהתפריט, אדם ממוצע צורך כמות חלבונים הגדולה פי שניים ואף יותר מהדרוש לו. כמות גדולה של חלבון בארוחה עלולה לפגוע בכליות, לגרום לעומס על הכבד, לשבש את תהליך העיכול, לפגוע בעתודות הסידן בעצמות (ובכך להגדיל את הסיכון לאוסטאופורוזיס), לפגוע בחיידקים טובים במעיים ועוד מרעין בישין.

על שאר אבות המזון במאמרים הבאים בעז"ה.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הנטורופתית רות ליאת אור-פלץ (ללא עלות), חייגי 073-2221290

תגיות:בריאותתזונהאבות המזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה