חדשות בארץ

בג"ץ פסל את בן ארי והתיר את ריצתן לכנסת של המפלגות הערביות

החלטת הפסילה של יו"ר עוצמה יהודית, מיכאל בן ארי, התקבלה ברוב של 8 שופטים מול 1. בג"ץ אישר את התמודדותם של איתמר בן גביר, מועמדה השני של עוצמה יהודית, ושל עופר כסיף, מועמד חד"ש

בן ארי ובן גביר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)בן ארי ובן גביר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

בית המשפט העליון הודיע הערב (ראשון) על החלטתו לפסול את מיכאל בן ארי, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, מלרוץ בבחירות לכנסת. ההחלטה התקבלה ברוב של 8 שופטים מול השופט נועם סולברג שהתנגד לפסילה. מועמדותו של איתמר בן גביר, מועמדה השני של עוצמה יהודית, אושרה. כמו כן אושרה ריצתו לכנסת של עופר כסיף, מועמד מפלגת חד"ש. התמודדותן של הרשימות הערביות חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד אושרה אף היא. השופט דוד מינץ היה היחיד שהתנגד לאישור מועמדותה של בל"ד.

שופטי בג"ץ הפכו בהחלטותיהן שלוש החלטות שקיבלה ועדת הבחירות המרכזית בתחילת החודש. כזכור, הוועדה אישרה את התמודדותו של בן ארי ברוב דחוק של 16 תומכים מול 15 מתנגדים. מועמדותו של כסיף נפסלה ברוב של 15 מול 10, וריצתה לכנסת של רע"מ-בל"ד נפסלה ברוב 17 תומכים מול 10 מתנגדים. 

בדיון שהתקיים בבג"ץ ביום חמישי האחרון בעתירה שהגישו מרצ, חברת הכנסת סתיו שפיר (העבודה) והתנועה הרפורמית נגד מועמדותו של בן ארי, ניתן היה ללמוד מהערותיהם של השופטים להיכן הרוח נושבת. עורך הדין יצחק בם, שייצג את בן ארי בדיון, הגיב על החלטת הפסילה באומרו כי "יש להצטער על כך שמי שנתנו לעזמי בשארה וחנין זועבי לפני ואחרי המרמרה את כרטיס הכניסה לכנסת - פסלו את בן ארי. זו פגיעה בהליך הדמוקרטי, ואני מקווה שהכנסת הבאה תרסן את כוחו של בית המשפט העליון לפגוע בהליך הדמוקרטי ותאפשר בסופו של דבר לבוחרים ולא לשופטים להחליט".

במסיבת עיתונאים שכינסו אנשי עוצמה יהודית בירושלים, אמר בן ארי כי בג"ץ הוא "חונטה משפטית שמנסה להשתלט לנו על החיים". בן גביר הגדיר את החלטת השופטים כ"יום שחור לדמוקרטיה הישראלית". הוא הוסיף כי "דווקא ביום שבו רצחו חייל, בית המשפט העליון מתיר לכסיף ולבל"ד להתמודד. כמה סמלי שביום כזה הוא מאפשר להם להתמודד אבל פוסל את בן ארי. זו אותו בית משפט שהתיר לבשארה ולזועבי להתמודד בבחירות בשם הדמוקרטיה וחופש הביטוי, אבל כשמדברים על בן ארי אין חופש ואין ביטוי".

הימין: החלטת בג"ץ - "תיאטרון אבסורד"

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "כשאין ציפיות אין אכזבות. הסוף של תיאטרון האבסורד הפוליטי הזה היה צפוי וידוע מראש. בג"ץ לא מפספס שום הזדמנות כדי להוכיח עד כמה הוא מנותק מהציבור ועד כמה הוא אינו ראוי לאמונו. ביום כזה שבו אנו קוברים שוב את מתינו, שופטי בג"ץ קובעים שתומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל יכהנו בכנסת ישראל, אבל מיכאל בן ארי, שבניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל - לא. שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ יתן הציבור הישראלי בקלפי. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי".

הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי וראש רשימת איחוד מפלגות הימין, הגיב ברוח דומה: "במדינת ישראל יש דמוקרטיה למראית עין. הרשות השופטת לקחה לעצמה את הזכות לבחור עבור אזרחי ישראל באופן חסר תקדים. עופר כסיף וטיבי בפנים, אך ד״ר בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל - בחוץ. אנחנו מחוייבים לבלום את הפגיעה של שופטי בג"ץ בדמוקרטיה".

במפלגת איחוד הימין נמסרה תגובה חריפה נוספת, לפיה החלטת בג"ץ הינה "בושה וחרפה": "אנחנו נעצור את ההשתוללות האקטיביסטית של הבג"ץ. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו, ותוצאה ידועה מראש של שופטים שטבעי יותר שיישבו בבית הדין של מרצ. כסיף, טיבי וזועבי תומכי הטרור בפנים, אך בן ארי בחוץ. זהו ניתוק מוחלט מהעם. לא השופטים יקבעו לעם מי יהיו נבחריו".

שרת המשפטים איילת שקד תקפה בחריפות את שופטי בג"ץ על שלדבריה "קרעו את החבל והפכו עצמם לגורם פוליטי". היא הוסיפה כי "החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב על אישור מועמדותה של מפלגת בל"ד: "החלטת בג״ץ הערב היא טעות קשה והציבור כולו ישלם עליה ביוקר. לבל״ד - מפלגה השוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית - אין מקום בכנסת ישראל. למי שנותן לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה״ל גם אין. נמשיך להיאבק בגורמים אנטי-ציוניים פרובוקטיביים גם בכנסת ה- 21".

השר לשעבר ומועמד הליכוד לכנסת, גדעון סער, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "החטא הקדמון של בג״צ - אישור בל״ד לפני בחירות 2003, בניגוד לחוות דעתו המנומקת של היועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין. בכך נפרצו כל הגבולות ונוצרה תחרות בקיצוניות של נציגות המפלגות הערביות. היום בג״צ המשיך לשגות. הנזק מכך למרקם היחסים בין יהודים לערבים בישראל - גדול מאוד".

בשמאל קיבלו בברכה את החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי. יו"ר האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ (עבודה), אמרה: "כנסת ישראל ניצלה ממיצג נתעב של גזענות חשוכה ושנאת אדם. אשרינו שיש לנו את בית המשפט העליון הבולם ומרסן מזימות מסוכנות לחסל את הדמוקרטיה הישראלית ולרמוס את החזון הציוני כולו".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב על החלטת בג"ץ בדברים שנשא בכנס פעילים בחיפה: "אני חושב שטוב שיש שופטים בירושלים שיודעים לשים גבולות ואתיקה במקום הנכון".

(עודכן: 20:09)

תגיות:בג"ץבחירות 2019מיכאל בן ארי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה