חדשות בארץ

דנון: השינוי בדו"ח מחלקת המדינה – המשך המגמה החיובית

שגריר ישראל באו"ם בירך על השינוי הסמנטי בדו"ח האמריקני, שהשמיט את המונח "שטחים כבושים" ביחס לרמת הגולן ולשטחי יהודה ושומרון. הוא הוסיף כי מבחינת ישראל "הקרקע בשלה" להכרה של הממשל בריבונות ישראל על הרמה

דני דנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)דני דנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב הבוקר (חמישי) על דו"ח מחלקת המדינה האמריקנית שפורסם אתמול, בו הושמט המונח "שטחים כבושים" ביחס לרמת הגולן ולאזור ליהודה ושומרון.

בראיון לדב גילהר בכאן רשת ב', אמר דנון כי בכל הנוגע לרמת הגולן לא מדובר בהחלטה מדינית חדשה של הממשל, אבל "בהחלט יש מגמה חיובית". הוא ציין כי מגמה זו החלה בנובמבר 2018, כאשר שגרירת ארצות הברית דאז, ניקי היילי, הצביעה נגד החלטת האו"ם שגינתה את ריבונותה של ישראל על הגולן.

דנון הוסיף כי "ייתכן שבמהלך ועידת איפא"ק, בה יבקר סגן הנשיא מייק פנס, ובמהלך ביקור ראש הממשלה נתניהו בארצות הברית, נשמע אמירות יותר משמעותיות. הנשיא טראמפ עדיין לא אמר שום דבר בנושא הזה, אבל בהחלט אני חושב שיש היום מגמה חיובית. ברור שהגולן היום הוא חלק מישראל, ולכן מבחינתנו הקרקע בשלה ואנחנו נברך על אמירה כזו כשתבוא מצד הבית הלבן".

כזכור, בדו"ח השנתי של מחלקת המדינה על מצב זכויות האדם, הוגדר הגולן לראשונה כ"שטח בשליטה ישראלית", וזאת כתחליף למינוח האמריקני המסורתי שהגדיר את האזור כ"שטח כבוש". שינוי דומה במינוח חל ביחס ליהודה, שומרון ורצועת עזה. גורם בממשל האמריקני מיהר להבהיר כי מדיניות הממשל בנוגע לגולן לא השתנתה. לדבריו, למונח "שטחים כבושים" יש משמעות משפטית, ומחלקת המדינה מעדיפה להשתמש בדו"ח העוסק בזכויות אדם ב"תיאור גאוגרפי" בלבד של המקומות.

למרות ההכחשה שיצאה מארצות הברית, בימין בירכו על השינוי הסמנטי בדו"ח האמריקני. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב בחשבון הטוויטר שלו כי "העם כבר מזמן עם הגולן, עכשיו גם טראמפ. תודה לך, הנשיא טראמפ, על צעד חשוב נוסף בדרך הצודקת והנכונה – בגולן וביהודה ושומרון. הצעד הבא – החלת ריבונות".

השר לשעבר ומועמד הליכוד לכנסת, גדעון סער, ציין בתגובתו כי "הודעת מחלקת המדינה האמריקאית היא ההוכחה שהדרך הנכונה והנחושה של הליכוד סופה לנצח. גם בימים קשים עמדנו ואמרנו בקול ברור: עם ישראל אינו כובש בארצו. חזרנו לנחלת אבותינו. נמשיך לשמור על ארץ ישראל וליישבה".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', הסתפק בתגובה תמציתית כשכתב בטוויטר: "זהו זה. נגמרו התירוצים. הגיע זמן ריבונות".

הריכוך הסמנטי בדו"ח האמריקני בא בצל הספקולציות של הימים האחרונים בנוגע לאפשרות שהממשל יכיר בקרוב בריבונות ישראל על הגולן. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם ביקר השבוע בארץ ועלה לסיור ברמה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בדברים שאמר במקום, התחייב גרהאם לפעול להתנעתו של מהלך אמריקני "להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל, עכשיו ולתמיד".

תגיות:דני דנוןרמת הגולןארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה