נטורופתיה ורפואה טבעית

משפחת ויטמיני B: כתבה אחרונה בסדרה

בכתבות האחרונות דנו במשפחת ויטמיני B - ויטמינים מסיסים במים. בעת נסיים את הסדרה עם הוויטמינים האחרונים שבה, וכבונוס: קצת על ויטמין C

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכתבות האחרונות הרחבנו על ויטמיני ה-B, שחשובים מאוד למערכת העצבים, לבריאות העור, תפקוד תקין של הכבד ובריאות הנפש. כעת נפרט על שני הוויטמינים האחרונים בסדרה.

כולין

הכולין שייך למשפחת קומפלקס ויטמיני B, ומהווה מרכיב חשוב בייצור הלציטין, שהוא המוליך של השומנים מהדם לכבד, "נשא" חלבונים ומרכיב חשוב במערכת העצבים. הכולין משמש כחומר גלם ליצירת המוביל העצבי אציטיל כולין, התורם לשיפור הזיכרון ומגביר את היכולת הקוגניטיבית.

אנשים הסובלים מדמנציה (בלבול) סובלים ממחסור במוליך העצבי אציטיל כולין. בניסוי אצל חולי דמנציה נתנו להם תוספת של אציטיל כולין, והיה שיפור ביכולתם הקוגניטיבית.

מקורות הכולין במזון: ביצים, דגנים מלאים ודגים.

 

ביוטין

ויטמין שחשוב במיוחד לבריאות העור, ולכן נקרא "הוויטמין העורי". במצבים של קילופי עור, רגישות, כאב ודלקת בעור, כדאי לתגבר ביוטין. הביוטין משתתף בחילוף חומרים של שומנים, חלבונים ופחמימות. הוא משתתף ביצירת חומצת אמינו ארגינין החיוני לפוריות, ומונע התרבות של חיידקי הקנדידה במעיים.

מקורות הביוטין במזון: ירקות עליים, קטניות, דגנים מלאים.

 

אינוזיטול

ויטמין נוסף השייך למשפחת ויטמיני B. האינוזיטול חשוב וחיוני לייצור הלציטין, מסייע לתפקוד תקין של הכבד ומסייע בחילוף חומרים של אבות המזון. לפי ניסויים, אינוזיטול מסייע במניעה ובטיפול בסוגים מסוימים של סרטן.

 

פאבא – PABA

חומצה הנחשבת כחלק ממשפחת ה-B קומפלקס. חומצה זו חיונית לספיגת חומצה פולית. היא מגנה על העור מפני הקרינה האולטרה סגולית מהשמש. כמו כן, היא חשובה לבריאות השיער ולשמירת צבעו. היא גם עוזרת לעיכול חלבונים.

מקורות במזון: ירקות עליים, אגוזים, תרד ודגנים מלאים.

מחסור ב-PABA גורם לחוסר דם ולהתפתחות של אנמיה. השיער הופך לאפור או ללבן, ויכולים להתפתח בעור אזורים חסרי פיגמנט.

 

ויטמין C

ויטמין C משתתף בכ-300 תהליכים ביולוגיים בגוף האדם. הוא חשוב ביותר לחיזוק מערכת החיסון, להפחתת שכיחות של זיהומים ודלקות וכן למניעת מחלות לב, חיוני לריפוי פצעים והפיכת הכולסטרול למיץ מרה, עוזר לבלוטת יותרת הכליה לייצר אדרנלין, מסייע לגוף לספוג ברזל ומיטיב עם תסמינים של אלרגיה. זהו "אנטי היסטמין" טבעי.

מקורות במזון: קיווי, חסה, דובדבנים, ברוקולי, עגבנייה, תפוז.

תסמינים של מחסור: שטפי דם, מערכת חיסון חלשה ודלקות חניכיים. מחסור משמעותי בוויטמין C עלול לגרום להתפתחות של מחלת הצפדינה, המתבטאת בתשישות, כאבים, דימומים תוך עוריים ודיכאון.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית ר. בצרי (ללא עלות), חייגי 073-2221240

תגיות:ויטמיניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה