חדשות בארץ

דרעי וליצמן: לא נתמוך בגנץ ולא נשב עם לפיד

בפגישה שנערכה בין יושבי הראש של ש"ס ויהדות התורה סוכם על המשך התמיכה הנחרצת בראש הממשלה: "ניכנס כגוש אחד ובאחדות משותפת רק לקואליציה שיקים נתניהו"

דרעי וליצמן, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)דרעי וליצמן, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו״ר ש״ס, השר אריה דרעי, ויו״ר יהדות התורה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, נפגשו הבוקר (חמישי) לישיבה בלשכתו של השר דרעי בירושלים. בסיומה של הפגישה, סיכמו השניים להמשיך ולתמוך באופן נחרץ בראש הממשלה בנימין נתניהו. הם הדגישו כי לא יתמכו בגנץ ולא ישבו בקואליציה משותפת עם יאיר לפיד. בהודעה שפרסמו לאחר הפגישה נאמר: "אנחנו ניכנס כגוש אחד ובאחדות משותפת רק לקואליציה שיקים נתניהו ונהיה חזקים לצדו. לא ננהל שום משא ומתן ושיח לקואליציה שתכלול את יאיר לפיד בשום סיטואציה שהיא".

עוד סוכם בפגישה כי שתי המפלגות ישתפו פעולה במערכת הבחירות הנוכחית, "יעבדו בהגינות ובתיאום ככל שניתן ויסייעו אחד לצד השני להצלחת המערכה ולהגדלת הנציגות החרדית בכנסת הבאה". אתמול חתמו ש"ס ויהדות התורה על הסכם עודפים לקראת הבחירות הקרובות.

פגישתם של דרעי וליצמן באה על רקע הידיעה שפורסמה השבוע ב"מעריב", לפיה גורמים ביהדות התורה העלו בשיחות סגורות את האפשרות שמפלגתם תצטרף לממשלה בראשות בני גנץ, וזאת במידה והוא יבטל את הרוטציה עם לפיד בראשות הממשלה. ליצמן הכחיש בנחרצות את הדיווח. הוא הבהיר כי לא ישב בקואליציה עם לפיד ויתמוך אך ורק בנתניהו לראשות הממשלה. כמוהו עשה גם יו"ר דגל התורה, משה גפני.

פרוש: מצע כחול לבן "מזעזע"

מפלגת כחול לבן פרסמה אתמול את מצעה לקראת הבחירות הקרובות. בכל הנוגע לסוגיות דת ומדינה, המצע דומה במידה רבה למצעה של יש עתיד. הוא קובע כי הסטטוס קוו, שנקבע עם קום המדינה, "הפך עדות לקיפאון, וכיום הוא לעיתים אף פוגע בחירויות הפרט של חלק מאזרחי ישראל". כחול לבן מתחייבת, בין היתר, "לעצב את השבת במרחב הציבורי על בסיס אמנת גביזון-מידן". במסגרת זו, נקבע במצע, "נאפשר לרשויות מקומיות החפצות בכך להפעיל תחבורה בשבת – זאת לפי הצרכים ובהתאם לצירי התנועה, לתדירות התחבורה ולנסיבות. תישקל הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים)".

המצע כולל הבטחה לפעול לאימוץ מתווה הכותל ולקידום הרחבתה של "רחבה שלישית שתתאים לכלל הציבור הישראלי והיהודי על כל גווניו". המפלגה מתחייבת לחוקק את חוק הזוגיות ולבטל את חוק המרכולים. חוק זה, שאושר בינואר 2018 על ידי הכנסת, מקנה לשר הפנים את הסמכות למנוע את פתיחתם של בתי עסק בשבתות ובחגים באמצעות סירוב לאשר חוקי עזר עירוניים חדשים. בנוסף, תדאג כחול לבן ליישום רפורמות נרחבות במערך הכשרות, ותפעל למתן ייצוג הולם לנשים בכל מוסדות המדינה – כולל במוסדות הדת והרבנות.

עוד קובע המצע, כי כחול לבן תפעל להעברת חוק הגיוס במתכונת שגובשה בכנסת החולפת. כזכור, החוק עבר ביולי 2018 בקריאה ראשונה, בהתנגדותן של המפלגות החרדיות ובתמיכתה של יש עתיד. בכחול לבן מעוניינים להחיל דין רציפות על הצעת החוק כך שניתן יהיה להמשיך בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

נושא נוסף אותו תפעל המפלגה לקדם הוא חקיקתו מחדש של חוק לימודי ליבה לכלל האוכלוסייה, שיתגמל ויתמרץ לימודי בסיס בכלל מוסדות הלימוד בישראל. כחול לבן תפעל לביטולו של חוק נהרי, המחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות בחינוך המוכר הבלתי רשמי שאינם מחויבים ללימודי ליבה.

בש"ס הגיבו על פרטי מצע כחול לבן: "גם 117 שנות ביטחון לא יחפו על הדהירה המסוכנת של מפלגת לפיד-גנץ להרס המדינה היהודית עליה חלמו דורות רבים. מצע המפלגה, שהוא 'העתק-הדבק' ממצע יש עתיד, משרטט תמונה חמורה של רמיסת כבוד השבת על ידי הפעלת תחבורה ציבורית והפיכתה ליום השופינג הלאומי, פגישה קשה בערך הנישואין כדת משה וישראל וחילול הכותל המערבי הקדוש על ידי הכנסת זרמים רפורמיים. לא צריך להיות חרדי בכדי להתחלחל מהאפשרות שמצע הרסני זה יתגשם כאן, במדינת היהודים".

חבר הכנסת אורי מקלב (דגל התורה) הגיב על מצע כחול לבן באומרו כי החיבור בין גנץ ללפיד אינו חיבור טכני אלא "חיבור של מצע ורעיון משותף". בראיון אמש לרדיו "קול חי" הבהיר מקלב כי מפלגתו פועלת לחיזוקו של גוש הימין: "לא הייתה שום הסתברות לתמיכה כזו או אחרת בגנץ. אין לנו שום סיבה לא להמשיך את התמיכה שלנו בראש הממשלה".

ואילו סגן שר החינוך, מאיר פרוש (יהדות התורה) הגדיר את מצעה של כחול לבן כ"מזעזע". בראיון הבוקר ל"קול חי" אמר פרוש: "אי אפשר לומר שהליכוד הם צדיקים גדולים, אך מועצת גדולי התורה כבר אמרה בעבר שהם הקרובים ביותר למסורת ישראל, אין שם מצע פוגעני נגד היהדות".

תגיות:יהדות התורהש"סיעקב ליצמןאריה דרעיבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה