חדשות בארץ

כחול לבן פרסמה את מצעה: תחבורה ציבורית בשבת, ביטול חוק המרכולים

בש"ס הגיבו על פרסום מצע כחול לבן כי "לא צריך להיות חרדי בכדי להתחלחל מהאפשרות שמצע הרסני זה יתגשם כאן, במדינת היהודים"

  • כ"ט אדר א' התשע"ט
גנץ (צילום: פלאש 90)גנץ (צילום: פלאש 90)
אא

מפלגת כחול לבן פרסמה היום (רביעי) את מצעה המלא לקראת הבחירות לכנסת ה- 21, לאחר שבימים האחרונים פורסמו פרטים מתוכו.

את המצע ניסחו נציגים של שלוש המפלגות המרכיבות את כחול לבן: עופר שלח מטעם יש עתיד, חילי טרופר מחוסן לישראל ויועז הנדל מתל"ם. בתחום המדיני-ביטחוני, ניכרת במצע פזילה ימינה, במטרה למשוך את קהל המצביעים הימני. הוא כולל התחייבות שלא לבצע התנתקות חד-צדדית ביהודה ושומרון ושלא לסגת מגושי ההתיישבות ומרמת הגולן. "כל החלטה מדינית היסטורית תובא להכרעת העם במשאל עם או תאושר בכנסת ברוב מיוחד", נכתב במצע. בנוסף, כחול לבן מבטיחה כי "ירושלים המאוחדת תהיה בירת ישראל הנצחית" וכי "בקעת הירדן תהיה גבול הביטחון המזרחי של ישראל".

המצע טוען כי "חסרה לישראל מנהיגות מדינית יוזמת, שתפעל כדי לנצל הזדמנויות ולשנות את המציאות באזור ובגבולותינו. על ישראל, הכוח החזק באזור, להוביל. נעצב מציאות חדשה אשר תְּקַבֵּע את הרוב היהודי בישראל ואת הזהות היהודית של מדינת ישראל".

הביטוי "מדינה פלסטינית" אינו מוזכר כלל במצע, אך חבר הכנסת עופר שלח, מועמד כחול לבן לכנסת מטעם יש עתיד, הבהיר השבוע – בראיון לגלי צה"ל – כי ברור שכחול לבן תומכת בפתרון זה. בדומה למצע יש עתיד, מצעה של כחול לבן קורא לכינוסה של "ועידה אזורית עם מדינות ערב השואפות ליציבות". שלח ציין כי הוועידה תדון בהיפרדות מהפלסטינים: "בסופו של דבר, זה ודאי יוביל לשתי מדינות, אין רעיון אחר חוץ משתי מדינות", אמר שלח, "אבל אני לא צריך לנסח את זה באופן שצורם את אוזנו של מישהו אחר". במצע נאמר בהקשר זה: "נעמיק את תהליכי ההיפרדות מהפלסטינים תוך שמירה בלתי מתפשרת על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ועל חופש הפעולה של צה"ל בכל מקום".

בכל הנוגע לסוגיות דת ומדינה, המצע דומה במידה רבה למצעה של יש עתיד. הוא קובע כי הסטטוס קוו, שנקבע עם קום המדינה, "הפך עדות לקיפאון, וכיום הוא לעיתים אף פוגע בחירויות הפרט של חלק מאזרחי ישראל". כחול לבן מתחייבת, בין היתר, "לעצב את השבת במרחב הציבורי על בסיס אמנת גביזון-מידן". במסגרת זו, נקבע במצע, "נאפשר לרשויות מקומיות החפצות בכך להפעיל תחבורה בשבת – זאת לפי הצרכים ובהתאם לצירי התנועה, לתדירות התחבורה ולנסיבות. תישקל הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים)".

המצע כולל הבטחה לפעול לאימוץ מתווה הכותל ולקידום הרחבתה של "רחבה שלישית שתתאים לכלל הציבור הישראלי והיהודי על כל גווניו". המפלגה מתחייבת לחוקק את חוק הזוגיות ולבטל את חוק המרכולים. חוק זה, שאושר בינואר 2018 על ידי הכנסת, מקנה לשר הפנים את הסמכות למנוע את פתיחתם של בתי עסק בשבתות ובחגים באמצעות סירוב לאשר חוקי עזר עירוניים חדשים. בנוסף, תדאג כחול לבן ליישום רפורמות נרחבות במערך הכשרות, ותפעל למתן ייצוג הולם לנשים בכל מוסדות המדינה – כולל במוסדות הדת והרבנות.

עוד קובע המצע, כי כחול לבן תפעל להעברת חוק הגיוס במתכונת שגובשה בכנסת החולפת. כזכור, החוק עבר ביולי 2018 בקריאה ראשונה, בהתנגדותן של המפלגות החרדיות ובתמיכתה של יש עתיד. בכחול לבן מעוניינים להחיל דין רציפות על הצעת החוק כך שניתן יהיה להמשיך בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

נושא נוסף אותו תפעל המפלגה לקדם הוא חקיקתו מחדש של חוק לימודי ליבה לכלל האוכלוסייה, שיתגמל ויתמרץ לימודי בסיס בכלל מוסדות הלימוד בישראל. כחול לבן תפעל לביטולו של חוק נהרי, המחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות בחינוך המוכר הבלתי רשמי שאינם מחויבים ללימודי ליבה.

בש"ס הגיבו על פרטי מצע כחול לבן: "גם 117 שנות ביטחון לא יחפו על הדהירה המסוכנת של מפלגת לפיד-גנץ להרס המדינה היהודית עליה חלמו דורות רבים. מצע המפלגה, שהוא 'העתק-הדבק' ממצע יש עתיד, משרטט תמונה חמורה של רמיסת כבוד השבת על ידי הפעלת תחבורה ציבורית והפיכתה ליום השופינג הלאומי, פגישה קשה בערך הנישואין כדת משה וישראל וחילול הכותל המערבי הקדוש על ידי הכנסת זרמים רפורמיים. לא צריך להיות חרדי בכדי להתחלחל מהאפשרות שמצע הרסני זה יתגשם כאן, במדינת היהודים".

תגיות:בחירות 2019כחול לבןמצע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה