חדשות בארץ

בג"צ הורה על ייקור מוצרי החלב ב- 3.4%; כחלון: חוסר רגישות חברתית

שופטי בג"צ אימצו את עמדת המדינה, לפיה יש לקבל את דרישת חברות תנובה וטרה ולהעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח כדי לפצותן על העלייה במחירי החלב הגולמי. שר האוצר תקף את ההחלטה והודיע כי יפעל לביטול וצמצום המכסים המוטלים על מוצרי חלב מיובאים

  • כ"ז אדר א' התשע"ט
כחלון (צילום: פלאש 90)כחלון (צילום: פלאש 90)
אא

בג"צ החליט הבוקר (שני) כי מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו ב- 3.4% בממוצע. בכך אימצו שופטי בג"צ עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין את עמדת ועדת המחירים של משרדי האוצר והחקלאות מחודש מרץ 2018, שהתקבלה בניגוד לדעתו של שר האוצר משה כחלון. בג"צ הורה לכחלון לחתום על הצו הנדרש על פי חוק כדי להעלות את מחירי המוצרים, אך לא קבע תאריך יעד ליישום החלטתו. בשל מערכת הבחירות, ההתייקרות צפויה להידחות עד לאחר חג הפסח.

כזכור, חברות תנובה וטרה עתרו בקיץ שעבר נגד כחלון בדרישה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים על מנת לפצותן על ההתייקרות שחלה במחיר החלב הגולמי במהלך השנים 2018-2017. כחלון סירב לעדכן את המחירים בשיעור התואם התייקרות זו והציע עלייה מתונה בהרבה, בשיעור של 1.5%. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהציג את תשובת המדינה לעתירה תמך בעמדתה של ועדת המחירים – בניגוד לעמדתו של כחלון. החלטת השופטים התבססה, בין היתר, על העובדה שהרפורמה במשק החלב, אותה ניסה כחלון לקדם כדי להוזיל את מחיר החלב הגולמי, תקועה בשלב זה ולא ברור כלל אם תצא אל הפועל. לכן, הסבירו השופטים, "חובתן של הרשויות המוסמכות להפעיל את שיקול דעתן לפי הדין הקיים ולא לפי חקיקה עתידית שתוכנה ומועד קבלתה (אם בכלל) אינם ידועים".

בתגובה להחלטת בג"צ, הודיע שר האוצר כי יתחיל בהליכי שימוע לצורך צמצום וביטול המכסים על ייבוא חלב ומוצריו. הוא תקף את פסיקת בית המשפט ואמר כי "היא פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור. הפסיקה תביא לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת. הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע כסף, שבר שיאים חדשים".

"בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על מנת לקבוע מדיניות שתגן על הצרכן הישראלי", הוסיף כחלון. "החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים – הליך שיביא להוזלה במחירים. זו בדיוק הסמכות הנתונה לי על מנת להגדיל תחרות ולהגן על הצרכן הישראלי".

תגיות:משה כחלוןבג"צ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה