בריאות ותזונה

השמנת יתר בבגרות: מחקר רחב היקף מצביע על גורמים ותוצאות לתופעה

מהו הגיל המשמעותי ביותר לניבוי השמנת יתר בבגרות, מה על ההורים לעשות בנידון, והאם נכון לשוחח עם הילד על משקלו? מחקר מקיף מעלה ממצאים אודות הנושא החשוב

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מחקר מקיף שנעשה לאחרונה בגרמניה והתפרסם ב-New England Journal of Medicine, אחד מכתבי העת הרפואיים המובילים בעולם, מאושש את המסקנה אליה הגיעו מחקרים קודמים: יש קשר בין המשקל בשנות החיים הראשונות למשקל בגיל הבגרות.

מדובר במחקר מקיף שכלל 50,000 ילדים, ועקב אחריהם מרגע הלידה ועד גיל הבגרות. המחק בדק את הנקודות הבאות: מה ההשלכות של המשקל בגיל צעיר על המשקל בבגרות, מתי מתחיל תהליך ההאצה בעלייה במשקל, ומהו הגיל הקריטי שקובע את המשקל העתידי.

במהלך המחקר נבדקו נתוני המשקל והגובה של הילדים, ועל פיהם חושב מדד ה-BMI שלהם. כאשר הילדים הגיעו לבגרות, הם קוטלגו לפי קבוצות: תת-משקל, משקל גוף תקין, עודף משקל ומשקל יתר קיצוני.

ממצאי המחקר היו חד משמעיים: רובם של הנבדקים נשארו במשך כל חייהם באותה קטגוריית משקל שבה קוטלגו בגיל 5. כלומר: רוב הנערים שסבלו ממשקל יתר קיצוני, כבר בגיל 5 סבלו ממשקל יתר קיצוני או מעודף משקל. מנגד, נערים שמשקלם היה תקין, היו לרוב אלה שגם לאורך כל ילדותם היו במשקל תקין, ללא שינויים או חריגות.

מן המחקר עולה כי הגיל המשמעותי ביותר בתהליך ההשמנה הוא בין שנתיים לשש. על פי התוצאות, הנערים שהיו בעודף משקל בגיל שנתיים אך לא לאחר מכן, היו לרוב גם במשקל גוף תקין גם בבגרותם. עם זאת, 90% מהילדים שהיו במשקל יתר קיצוני בגיל שלוש, הפכו למתבגרים בעודף משקל או במשקל יתר קיצוני.

עוד הצביע המחקר על כך ש לילדים שנולדו לאמהות בעלות עודף משקל או עם משקל יתר קיצוני – היתה נטייה למשקל גוף גבוה יותר בלידה ובהמשך ל-BMI גבוה יותר מאשר ילדים שאימהותיהם היו בעלות משקל תקין או תת משקל. עוד נראה כי תינוקות שנולדו במשקל גבוה, נטו להיות עם BMI גבוה לאורך כל ילדותם והתבגרותם.

העולה מן המחקר הוא כי בקבוצות הסיכון להשמנת יתר נמצאים ילדים שנולדו במשקל לידה גבוה, ילדים לאמהות בעודף משקל או משקל יתר קיצוני; או ילדים שחווים עלייה חריגה ב-BMI בגילאי שנתיים עד שש - גם אם הם עדיין לא נמצאים בקבוצות הילדים בעודף משקל או במשקל יתר קיצוני בשלב זה.

עורכי המחקר ממליצים לבנות תוכנית התערבות כבר בגיל מוקדם, ולהקנות לילדים בקבוצות הסיכון הרגלים שישנו את השמנתם העתידית. חשוב להקפיד על תזונה נכונה: להגביל מזונות שעתירים בשומן, סוכר ומלח, להגיש פירות וירקות במקום חטיפים. כן חשוב להגביר פעילות גופנית. לצאת לפארקים ולגינות, לרקוד בבית וכדומה ולא לרבוץ מול הטלוויזיה או המחשב. באופן זה ניתן להתגבר על הגורמים הגנטיים וליצור משקל גוף תקין או לפחות להאט את ההשמנה.

כזכור, לפי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, הורים לא צריכים לדבר על משקל, דיאטה וקלוריות אלא רק לעודד ילדים לאורח חיים בריא. על ההורים להסביר לילדים על חשיבותם של מזון ופעילות גופנית, ולא להתייחס למשקל הילד ולצורת גופו.

רוצים לשנות את אורח החיים, והקפיד על תזונה בריאה? לחצו כאן לקבלת פרטים אודות הסדנא המבוקשת ב"קמפוס היהודי".

תגיות:דיאטהאליהו שיריהקמפוס היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה