בריאות ותזונה

10 עובדות ש(אולי) לא ידעתם על סגולות הדבש

הוא הטיפול היעיל ביותר לשיעול אצל ילדים, אך גם מרפא אקנה, פצעים וכוויות, מסייע במצבים של עצירות ומרגיע את הגוף. על התועלת המופלאה של הדבש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדבש הוא ללא ספק אחד המוצרים המופלאים ביותר שנמצאים בארון המטבח שלכם. את הדבש מייצרות הדבורים מהפרשות מיוחדות לאחר שהן ניזונות מצוף פרחים, והתוצאה היא חומר מתוק וייחודי, שאינו מתקלקל לעולם. לדבש ישנן סגולות רפואיות רבות, חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות. אז חוץ מעוגת דבש טעימה – למה עוד תוכלו להשתמש בדבש?

1. מחקרים רבים שפורסמו בשנת 2014 מראים כי הטיפול היעיל ביותר לשיעול אצל ילדים – הוא שימוש בדבש. כדי להקל על שיעול שמופיע בלילה כדאי לאכול חצי כפית עד שתי כפות דבש לפני השינה. חשוב לזכור שאין לתת דבש לילדים מתחת לגיל שנה, אך מעל גיל שנה ניתן לתת דבש להקלה על השיעול.
אם השיעול אינו סתם שיעול, אלא כזה שמגיע ממחלת השעלת, ערבבו שמן זית ודבש בכמות זהה, ותנו לילד כפית מהתערובת אחת לשעה. אם החולה הוא מבוגר - ערבבו מיץ חזרת טרי עם כמות זהה של דבש, ותנו לו לשתות מהתערובת פעמיים ביום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

2. הדבש יעיל לא רק לשיעול, אלא גם לתסמינים אחרים של הצטננות. אפשר להכין תרופות ביתיות על בסיס דבש למגוון מטרות, לדוגמא: להקלה על תסמיני צינון ועל שיעול, מערבבים 5 כפות דבש עם מיץ מלימון אחד, ונוטלים בכל שעה כפית אחת מהתערובת. אפשרות נוספת היא לערבב 6 כפות דבש עם בצל וחצי קצוצים, להשרות זמן מה וליטול בכל שעה כפית אחת.
לכאב גרון מומלץ לסחוט כוס אחת של מיץ תפוזים טרי ולהוסיף לה 5 כפות דבש ו-3 כפיות מיץ לימון.

3. אם אתם סובלים מנזלת, תוכלו לערבב דבש עם מיץ סלק אדום טרי, כאשר היחס הוא מיץ סלק בכמות של מעט יותר מפי שניים מכמות הדבש. את התערובת לא שותים, אלא מטפטפים אל האף, 5-6 טיפות בכל נחיר, 5 פעמים ביום.

4. לטיפול בשפעת מומלץ לגרד דק שן שום, ולערבב אותה עם כף דבש. אפשר להוסיף את התערובת לכוס מים חמים, ולשתות הכל לפני השינה.

5. לדבש יש תכונות אנטי בקטריאליות. הוא מונע התפתחות של חיידקים וגם סופג לחות, כך שחיידקים שבאים איתו במגע מאבדים נוזלים, ונעלמים. לכן, מומלץ מאד להשתמש בדבש לריפוי של פצעים מכל הסוגים – חתכים, פצעי לחץ, אקנה וגם כוויות. אגב, אם נכוויתם, מהרו למרוח דבש על מקום הכוויה – ותוכלו למנוע את הופעתן של השלפוחיות.

6. גם כיבים של חולי סוכרת יכולים להשתפר מאד בשימוש בדבש. מחקר שנערך באירלנד ב-2008 גילה שכיבים סוכרתיים שטופלו בדבש היו קטנים יותר בהשוואה לכיבים שטופלו באופן סטנדרטי. בנוסף, 70% מהפצעים העמידים לאנטיביוטיקה נרפאו לאחר טיפול בדבש – לעומת 16% בלבד מאלה שטופלו בתרופות סטנדרטיות. כדי לטפל באקזמה ובפצעים מוגלתיים מומלץ לגרד תפוח אדמה במגרדת דקה, למלא חצי כוס תפוח אדמה מגורד ולהוסיף לו כפית דבש. מערבבים היטב את שניהם, ומורחים שכבה עבה (לפחות סנטימטר אחד) על הפצעים. מכסים בגזה וחובשים. במהלך היום מחליפים את החבישה אחת לשעתיים.

7. בני נוער רבים סובלים מאקנה מטריד ומציק, ומנסים עשרות סוגים שונים של משחות ואפילו טיפולים תרופתיים כדי להעלים אותם. במקום כל החומרים הזרים, אפשר פשוט למרוח כפית דבש על הפנים, להשאיר את הדבש על הפנים למשך כ-5 דקות ולהסיר אותו עם מטלית רכה וחמה. אם תרצו להיפטר מפצעון מסוים אחד – מרחו עליו דבש באופן נקודתי, והותירו אותו שם למשך כחצי שעה.
הדבש עוזר לא רק לאקנה, אלא גם לטיפול בעור יבש. מורחים את הדבש על הפנים למשך כחצי שעה מידי יום, ושוטפים אותו באמצעות מים חמימים. הטיפול יעיל גם למניעת קמטים.

8. הדבש יעיל גם במקרים של עצירות. על פי הרפואה הסינית, הדבש מחמם את המעיים ויוצר בהם לחות. אם אתם סובלים מעצירות, השרו 4 שזיפים מיובשים (גם הם ידועים כיעילים לטיפול בעצירות) במים במשך שעתיים, ואז הוסיפו למים כפית של דבש, ערבבו היטב ושתו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

9. סובלים מדלקות פרקים? ערבבו 3 כפות של דבש עם כף אחד של מיץ אלווי ושתי כפות של משקה אלכוהולי כמו עראק, קוניאק או וודקה. השרו מגבת או מפית בד בתערובת והניחו כרטיה על מקום הדלקת.

10. נוסף לרפואות הגוף, הדבש יעיל גם לרפואת הנפש, והוא משמש כתרופה טבעית להרגעה. במצבים של נדודי שינה, עצבנות וגם חרדה מומלץ לשתות לפני השינה כוס תה עם דבש. לחילופין, אפשר לערבב את הדבש בדייסת שיבולת שועל, ולאכול בערב, לשינה טובה יותר.

תגיות:סגולותדבשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה