חדשות בארץ

משבר חוק השואה הפולני: ראש ממשלת פולין לא יגיע לישראל

בעקבות דבריו של ראש הממשלה ביום חמישי האחרון, לפיהם "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים", ביטל ראש ממשלת פולין, מטיאוש מורבייצקי, את ביקורו המתוכנן בישראל. בוועידת וישגראד, שתיפתח מחר בארץ, תיוצג פולין על ידי שר החוץ שלה

  • י"ב אדר א' התשע"ט
מורבייצקי (קרדיט: שאטרסטוק)מורבייצקי (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת פולין, מטיאוש מורבייצקי, שוחח היום (ראשון) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע לו כי לא יגיע לוועידת וישגראד (V4) שתיפתח מחר בישראל. במקום מורבייצקי, יישלח שר החוץ הפולני לייצג את ארצו בוועידה, בה משתתפות גם הונגריה, צ'כיה וסלובקיה.

הרקע לביטול ביקורו של מורבייצקי הוא דברים שאמר נתניהו בתדרוך לכתבים בתום ועידת ורשה ביום חמישי האחרון. ראש הממשלה נשאל אודות חוק השואה הפולני, האוסר לומר כי פולין או העם הפולני שיתפו פעולה עם הנאצים במהלך השואה. נתניהו השיב: "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים – ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזו".

דבריו של נתניהו חוללו סערה בפולין, והנשיא אנדז'יי דודה קרא לבטל את כינוסה של פסגת וישגראד בישראל. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי אם נתניהו אכן אמר את מה שיוחס לו, "ישראל איננה מקום טוב לערוך בו את הוועידה". שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, זומנה למשרד החוץ הפולני לשיחת נזיפה, בדרישה שישראל תספק הסברים על דבריו של נתניהו. בלשכת ראש הממשלה, ובמכתב ששלחה אזרי ללשכתו של מורבייצקי, הובהר לאחר מכן כי בניגוד לציטוטים בכלי תקשורת בישראל, נתניהו לא אמר ש"האומה הפולנית" או "פולין המדינה" שיתפה פעולה עם הנאצים אלא שהיו "פולנים" שעשו זאת. בעקבות ההבהרה, נדמה היה שהמתיחות ביחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות הסתיימה: נשיא פולין חזר בו מהאיום לבטל את עריכת הוועידה בישראל, ודובר ממשלת פולין אמר כי המשבר הסתיים וכי מדובר ב"מניפולציה עיתונאית" שנעשתה על דבריו של נתניהו. כעת מתברר כי המתיחות לא נמוגה לחלוטין.

כזכור, חקיקת חוק השואה הפולני בתחילת השנה שעברה חוללה משבר ביחסי פולין וישראל. ביוני 2018 – בעקבות לחץ ישראלי ואמריקני – תוקן החוק ביוזמתו של מורבייצקי, והבית התחתון של הפרלמנט הפולני השמיט ממנו את הסנקציה הפלילית, שקבעה כי מי שיעבור על החוק יהיה צפוי לעונש של 3 שנות מאסר.

תגיות:פוליןחוק השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה