השבת שלי

"הרב קנייבסקי הגיע אלינו לחצר הבית": השבת של לאה יוספוביץ

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם לאה יוספוביץ מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"יום מנוחה, שבו כל המשפחה מתאחדת, אחרי שבמשך השבוע כולם רצים ממקום למקום. שבת בשבילי היא גם זמן לאסוף את כל התפילות, להתכוון בהן יותר וליהנות מהן".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"את הקניות אנחנו עושים לרוב ברביעי, וביום חמישי אני מנקה את הבית. כל הבישולים מחכים ליום שישי, שבו אני קמה מוקדם ומתחילה בזריזות לעבוד. תמיד בעלי או אחד מהילדים מצטרפים לעזרה, וכך אנחנו מספיקים את הכל. בשישי בבוקר בעלי גם תמיד עושה סבב קניות, שכולל קניית דגים מלוחים מסוגים שונים, דגים חיים, מעט עוגות מהקונדיטוריה, ופרחים. כשרוצים גם סלטים מבושלים מיוחדים, אנחנו קונים אותם מאדם שמכין בעצמו".

"יש לי חברה גיורת, אמא לכמה ילדים קטנים, שאני כעין אמא שלה, ולפעמים מכינה גם לה חלק מהאוכל. אמנם אני לא מספיקה לנוח ביום שישי, אבל ברגע שנכנסת שבת, הכל נרגע. לאחר הדלקת הנרות אני קוראת קטע מספר שמואל עבור זוג הזקוק לישועה בנושא ילודה, ואחר כך את שיר השירים ושאר התפילות של קבלת שבת".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"בערב שבת יש בין שניים לשלושה סוגי דגים, כשבדרך כלל אני מכינה דניס או מוסר. כשהנכדים באים, יש עבורם גם קציצות דג, מטונה או דג נסיכה טחונים ברוטב אדום וטעים. ליד הדג יש סלטים, חלקם מבושלים ורובם חיים. למנה עיקרית בדרך כלל יש סוג של בשר - כתף טלה, לשון ברוטב, בשר צלי או קציצות, וליד זה אנחנו אוכלים קינואה, אורז או כוסמת. אני משתדלת לפנק כל אחד באוכל שהוא אוהב, כדי לשמח את כולם ולתת להם עונג שבת מיוחד. חשוב לנו גם שיהיה בשבת אוכל בשפע, מכיוון שכל השבוע אוכלים במינון הנכון, ובשבת אוכלים גם בשביל התענוג. למנה אחרונה אנחנו מכינים מלבי, ויש גם תה חם, עוגות ועוגיות".

"בשבת בבוקר יש סלטים, ופלטה של בין 8-12 סוגי דגים מלוחים. אני מכינה לחם כוסמין עם שמן קוקוס, והוא יוצא טעים כמו עוגה. יחד עם זה אנחנו אוכלים גם ביצים ותפוחי אדמה שהיו כל הלילה על הפלטה. למנה שניה יש חמין בוכרי, המכיל אורז קצת דייסתי, בתיבול של בצל, עגבניות, בשר ועצמות. לפעמים האורז בתחתית הסיר קצת מתקשה, ואז נוצרת כעין קערה, שאפשר להגיש בתוכה את שאר החמין. מרוב שזה טעים, החתן המרוקאי שלנו, שבהתחלה רצה מאד את החמין שהוא רגיל אליו, מבקש היום לאכול רק חמין בוכרי".

"סעודה שלישית חשובה לנו מאד, ואנחנו מקפידים שהיא תהיה מכובדת כמו שאר הסעודות. אני מכינה לכבודה סלט המיוחד רק לה, ומלבד זאת יש גם את שאר הסלטים, דגים וביצים, ומנה אחרונה".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"בדרך כלל מגיעים אלינו לפחות זוג אחד מהילדים הנשואים, ויש גם אדם שגר קרוב אלינו, ללא משפחה, שמצטרף לפעמים לסעודה. אנחנו שמחים מאד בכל מי שאומר דבר תורה, אך לא לוחצים אף אחד לומר. השירים בשולחן הם גם חסידיים עדכניים וגם אותנטיים יותר, ואם זמר הוציא שיר חדש, הוא בדרך כלל יקבל את הבמה. אנחנו מדברים הרבה, וכל אחד משתף במה שעבר עליו במשך השבוע. בעבר הייתי מזמינה אורחים רבים, אך היום נמצאים סביב השולחן בעיקר בני המשפחה".

"היו לנו גם כמה שבתות מגוונות יותר, כששכנים היו זקוקים לעזרה. היתה למשל משפחה שבה האב נפטר, וזמן לא רב אחר כך נולד להם נכד. הברית היתה בשבת, והסבתא עדיין לא התאוששה מתקופת האבל. החלטנו לעשות את כל השבת אצלנו בחצר - ערכנו שולחנות עגולים יפהפיים, הכנו אוכל בשפע, ואפילו מילצרנו במהלך הסעודות. היתה עוד שבת, גשומה מאד, שבה חברים רצו לעשות שבת חתן במקום קרוב, כדי שהאורחים לא יצטרכו ללכת מרחק בגשם. ארגנו אוהל בחצר שלנו, הבאנו תנורי חימום, וכל משפחות החתן והכלה אכלו שם. בחצר הזו זכינו לעשות את הברית של הבן השלישי שלנו, והרב קנייבסקי היה הסנדק. מאז, מצווה גוררת מצווה, ואנחנו מודים לה' על כך שיש לנו את האפשרות לעזור ולשמח בה. מבחינתנו, זה מה שמקדש את הבית".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הקימה בבוקר. אני קמה מוקדם, בסביבות 4-5, ומשתדלת עד שמונה וחצי לקרוא את כל ספר התהילים. במהלך הקריאה אני רואה איך החושך נמוג אט אט והשמש זורחת, והיופי הזה של הבוקר שווה לי את הכל. אמנם יש באפשרותי לקום מאוחר יותר, אבל דווקא ביום הזה עולה בי התשוקה להודות לה' על כל מה שהוא עושה עבורנו. אני מרגישה שבשבת יש לי את הזמן לחשוב ולהתפלל על מה שצריך, ותפילות השבת נותנות לי הרבה כוח להמשיך הלאה".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"שבת זה הזמן שבו אנחנו ביחד, הצחוקים, החיבוקים, המשחקים, ושימת הלב לכל הנקודות שלא היה זמן עבורן במשך השבוע - זו בפני עצמה אהבה, ולמה הילדים זקוקים מעבר לכך?! יש לנו בשבת שיחות ארוכות, כל אחד אומר את כל אשר על ליבו וכולם מקשיבים לו, ואין מכשירים סלולריים ומסיחי דעת אחרים מסביב. גם הבגדים היפים וכמויות האוכל המפנקות, נותנים את התחושה הטובה והמיוחדת של שבת".

שבת בלתי נשכחת?

"באחד ממוצאי השבתות היה עלינו לטוס לחתונה של נכדנו הראשון בארצות הברית, ומנגד בתי היתה אמורה ללדת בכל רגע. היה לי חשוב מאד להיות איתה בזמן הלידה, ולאורך כל השבת הסתכלתי עליה, לראות אם מתחיל משהו. בזמן סעודה שלישית, כשהמתח היה כבר בשיאו, בעלי שאל את הבת מה קורה, והיא כבר הרגישה קושי גדול. גם לה היה חשוב שאסע, אך אני אמרתי לה שאני לא נוסעת עד שהיא יולדת. במוצאי שבת התחילו צירים, ובעלי נסע לשדה התעופה לבדו, כשאני מוותרת על הטיסה. לכתחילה הכנתי שתי מזוודות, אחת לי ואחת לו, למקרה שזה יהיה המצב. במהלך הלידה הבת שלי היתה בלחץ, מכיוון שרצתה שאספיק גם את הטיסה, ואני אמרתי לה שהיא במרכז עכשיו, ולא מעניין אותי שום דבר. שעה אחר כך, הגיע הבן שלי ואמר שהוא לא יודע למה, אבל דחו את הטיסה לשש בבוקר. מיד כשהבת שלי שמעה זאת, היא נרגעה, ו-20 דקות אחר כך היא ילדה. כל השבת אמרתי לקב"ה שמה שהוא רוצה זה מה שיהיה, והנה בסוף עוד הספקתי ליהנות מהתינוקת החדשה, לחזור הביתה, להפעיל מכונת כביסה, ולהגיע בנחת לטיסה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד:

מנטו

זהו מאכל בוכרי של בצק ממולא בבשר ובצל.

רכיבים:

קילו קמח

2 ביצים

מים

קילו בשר

7 בצלים

מלח

פלפל

 

אופן ההכנה:

מכינים בצק מקמח, מים, ביצים ומעט מלח, ונותנים לו לנוח. בינתיים, חותכים דק את הבצלים, חותכים בשר לחתיכות קטנות, או שמשתמשים בבשר טחון, ומערבבים יחד עם שתי כפיות מלח וחצי כפית פלפל. מחלקים את הבצק ל-8 חלקים, מרדדים דק כל חלק על משטח מקומח, ויוצרים ממנו ריבועים בגודל 10X10 ס"מ. הבצק יכול להיות דביק מעט. מניחים מעט מבלילת הבשר במרכז כל ריבוע, וסוגרים כך שכל שני קצוות נגדיים מונחים אחד על השני. ישנו סיר מיוחד לבישול מנטו, שנראה כמו סיר קוסקוס, רק עם כמה שכבות. בתחתית הסיר מרתחים מים עם מעט שמן ומלח, ועל כל שכבה מעל שמים את ריבועי המנטו, ומבשלים בערך 40 דקות. לחילופין, אפשר להכין מהבצק מאפה הנקרא גוז'גיז'ה. מקפלים אותו לצורת אוזן המן סגורה, מורחים מעל ביצה ושומשום ואופים בתנור. משתדלים לשמור משהו לשבת, ולא לגמור הכל ביום שישי…

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליהרב קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה