סיפורי אמונה

רבי אריה פינקל הקריא את דברי רש"י, כשדמעות זולגות על פניו

במהלך שיעור שמסר לתלמידיו, ציטט הרב אריה פינקל זצ"ל את דברי רש"י בתהילים, כשדמעות זולגות על פניו וקולו נשנק מבכי

  • כ"ח תמוז התשפ"ג
הגאון הגדול רבי אריה פינקל זצ’’ל (צילום: פלאש 90)הגאון הגדול רבי אריה פינקל זצ’’ל (צילום: פלאש 90)
אא

רבי אריה פינקל זצ"ל, ראש ישיבת מיר, היה בעל אישיות נאצלת ולב רחום וחנון. היה זה כאשר ציטט את דברי רש"י בתהלים, במהלך ועד מוסרי שמסר לתלמידיו. מרוב חיבורו של הרב אל דברי רש"י הקדושים, פרץ בבכי נרגש.

היה זה כאשר הרב פינקל הקריא את דברי רש"י בתהלים על הפסוק (צט, ד): "אתה כוננת מישרים משפט וצדקה ביעקב אתה עשית". מפרש רש"י בשם 'מדרש תנחומא': "אתה כוננת מישרים – פשרה ושימת שלום בין אנשים כוננת, באמרך: 'כי תראה חמור שנאך רובץ', 'כי תפגע שור אויבך'. מי הוא שיראה את שונאו גומל לו חסד שלא ידבנו לבו לחבקו ולנשקו?!…"

אלו דברי רש"י, המבאר שכאשר ציותה התורה את האדם שרואה את חמור שונאו רובץ תחת משאו לסייע לו להרימו, או כשפוגש את שורו או חמורו של אויבו תועה בדרך ועליו להשיבו לבעליו - יש בכך רצון נוסף מלבד המצווה כשלעצמה. התורה רצתה לכונן שלום בעולם בין בני אדם. לכן, כאשר אדם רואה את שונאו מסייע לו בטעינת החמור או משיב לו את אבידתו – מתעורר בליבו אהבתו לחברו, והוא חפץ לחבקו ולנשקו. כך על ידי חוקיה הישרים של התורה, מתרבה שלום בעולם.

"תלמידיי היקרים", אמר רבי אריה כשהוא נשנק מבכי, ודמעות התרגשות זולגות על פניו. "כיצד כל ההלכות והחוקים שמצווה אותנו התורה, הגיונם ושרשם במידות טובות והגונות. כיצד רצון התורה הוא אך ורק ליישר את דרכינו ואורחותינו, שנאהב האחד את רעהו ושננהג כראוי האחד כלפי רגשותיו וצרכיו של השני…".

בעניין זה נציין את אישיותו הנאצלת של הרב דב יפה זצ"ל, המשגיח בישיבת 'כפר חסידים'. הוא נהג לזרז את תלמידיו, באמרו: "אדם יכול לבחור לעצמו לחיות בגן עדן של מידות טובות, ובמקום זה הוא בוחר לחיות בגיהנום של מידות רעות. תאמרו לי אתם – לא חבל?!"

כוונת הדברים היא כי אדם שמידותיו טובות – הוא הראשי שירוויח מכך. חייו הם מעין גן עדן: אין עצב, אין דאגה, אין קנאה, אין שנאה, אין כעס, אין רטינה. לעומת זאת, אדם שבוחר לדאוג לעצמו על חשבון השני ומנסה כל העת רק להיטיב עם עצמו – הוא המפסיד הראשון והעיקרי מהתנהגותו – חייו הם חיי גיהנום, מלאי רוגז, עמוסי שטנה וכעס.

"תאמרו לי אתם – לא חבל?!" הדהדה שאלתו הנוקבת של המשגיח שוב ושוב...

אחד הדברים החשובים ביותר שיש לבדוק בבן או בת הזוג, הוא שיש להם מידות טובות. איך בוחנים מידות טובות ואיך מזהים אותן? הרב זמיר כהן מסביר:

 

הרב ברוך רוזנבלום בשיעור מיוחד על מידות טובות:

 
לסיפורים מופלאים נוספים אודות ליבו הרחום של רבי אריה פינקל זצ"ל, לחצו כאן. 

לסיפורים מופלאים נוספים אודות אישיותו של הרב דב יפה זצ"ל, לחצו כאן.

למקבץ מצמרר על מידות טובות, לחצו כאן.

תגיות:סיפורי צדיקיםרבי אריה פינקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה