חדשות בארץ

מחווה: תחנת הרכבת הקלה בבת ים תיקרא על שם המרגל אלי כהן הי"ד

אלמנתו של כהן, נדיה, הביעה את התרגשותה על החלטתו של שר התחבורה ישראל כץ לקרוא לתחנת הרכבת על שם בעלה המנוח. "אלי ראה בתפקידו שליחות. אני מרגישה שאלי היה ממקימי הארץ והעם"

אלי כהן הי"ד (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)אלי כהן הי"ד (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
אא

תחנת הרכבת הקלה המתוכננת להיבנות בבת ים תיקרא על שמו של המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד. כך החליט שר התחבורה ישראל כץ.

בטקס מרגש שנערך אתמול (שלישי) בעיריית בת ים העניק כץ אות הוקרה לנדיה, אלמנתו של כהן, ומסר על החלטתו.

בנאומו בטקס אמר השר כי האתגרים בפניה ניצבת ישראל היום דומים לאלו בפניה עמדה לפני למעלה מ- 50 שנה, בתקופה בה כהן פעל כמרגל בסוריה: "גם היום אנו מפעילים אמצעים לקבל את המודיעין הנכון, במטרה לשמור על ביטחונה של מדינת ישראל ולמנוע מאויבינו לפגוע בנו".

כץ הוסיף כי "יש כאן סמליות מאוד גדולה. כשאנחנו שומעים על מנהרות החיזבאללה, אנחנו בונים מנהרות ורכבות של חיים, כדי לאפשר לכל האוכלוסייה להתנייד ביעילות ובמהירות. אלי כהן יהיה במרכז פרויקט הרכבת הקלה. עשרות מיליונים שיסעו בכל שנה ברכבת ייחשפו לשמו של אלי כהן".

כהן, אחד מגדולי המרגלים של ישראל, נולד במצרים ב- 1924 להורים שהיגרו מסוריה. ב- 1957 הוא עלה לישראל והתגורר בבת ים. כעבור שלוש שנים גויס כהן ליחידה המבצעית באגף המודיעין של צה"ל. הוא קיבל הכשרה כמרגל, וב- 1961 נשלח למשימתו: תחילה לארגנטינה ובהמשך לסוריה במסווה של סוחר סורי בשם כאמל אמין ת'אבת. בזכות כשרונו הרב ובאמצעות סיפור הכיסוי שלו, היטיב כהן לקשור קשרי ידידות אמיצים עם אנשי צבא ועם בכירים בצמרת הפוליטית הסורית. באמצעות קשרים אלו הוא הצליח לאסוף מידע חיוני רב על הצבא וההנהגה בסוריה ועל היערכות הכוחות הסוריים ברמת הגולן. המודיעין שאסף סייע, בין היתר, במאבק שניהלה ישראל לסכל את נסיונות החבלה של סוריה במוביל הארצי. כהן נחשף על ידי הסורים בינואר 1965, נתפס והוצא להורג ב- 18 במאי 1965. הוא נקבר בדמשק. הנסיונות שעשתה ישראל במהלך השנים שחלפו מאז להשיב את גופתו ארצה – עלו בתוהו.

נדיה כהן הביעה את התרגשותה מההחלטה לקרוא לתחנת הרכבה על שם בעלה המנוח. "אלי ראה בתפקידו שליחות, כשלנגד עיניו עמדה טובת מדינת ישראל בלבד. אני מרגישה שאלי היה ממקימי הארץ והעם. הוא השאיר בי הערצה ואהבה אליו, במעט הזמן שזכיתי להכיר אותו".

תחנת הרכבת שתיקרא על שמו של כהן היא אחת מ- 34 תחנות בקו הראשון של הרכבת הקלה, המכונה "הקו האדום". אורכו של הקו 24 ק"מ, מתוכם 12 ק"מ יהיו תת-קרקעיים. הקו יחבר את ערי גוש דן – מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב, יפו ועד בת ים.

קו הרכבת אמור להיחנך בעוד כשלוש שנים. ממשרד התחבורה מסרו כי העבודות מתקדמות כמתוכנן ובקצב מהיר. בקרוב תסתיים כריית המנהרות, כשבמקביל נבנות התחנות התת-קרקעיות. בימים אלה מתבצעות עבודות בתוואי המסילה הטורקית באזור נווה צדק, ובמקטע העילי בבת ים, יפו ופתח תקווה.

תגיות:אלי כהןמשרד התחבורהישראל כץהרכבת הקלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה