חדשות יהדות

נחנך המתחם החדש של קבר הרמב"ם בטבריה

כ-140 טון פלדה, 2,000 מ"ר ריצוף של אבן גלילית, 1,100 מ"ר חיפוי קירות באבן גרניט שחורה ו-700 מ"ר קירוי מאלומיניום – אלה הוצבו במסגרת העבודות לשידרוג המתחם. האתר ששינה את פניו הוא מעתה מונגש, מוצלל, ממוזג ומואר. מעל אחוזת הקבר הוצב מערך תאורה מיוחד שמאיר את קונסטרוקציית הלהבה המוכרת

מראה כללי של הטקס (צילום: דוברות והסברה עיריית טבריה)מראה כללי של הטקס (צילום: דוברות והסברה עיריית טבריה)
אא

814 שנה לפטירתו של הרמב"ם: אחרי כארבע שנים של תכנון עבודות אינטנסיביות נחנך השבוע רשמית המתחם החדש של קבר הרמב"ם בטבריה, המושך אליו מאות אלפי מבקרים בשנה.

בטקס השתתפו הרב יצחק יוסף הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו. הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב יצחק דוד גרוסמן רבה הראשי של מגדל העמק.  וגם הרב משה צבי בוחבוט, רבה הראשי של טבריה, ובכירי העירייה.

הרב לאו הרב גרוסמן והרב דרלי בשיח רעים עם ראש העיר (צילום: דוברות והסברה עיריית טבריה)הרב לאו הרב גרוסמן והרב דרלי בשיח רעים עם ראש העיר (צילום: דוברות והסברה עיריית טבריה)

המתחם הגדול כולל את קברו של הרמב"ם, אביו ונכדו, וגם תנאים ואמוראים בולטים כגון רבן יוחנן בן זכאי, רב אמי, רב אסי, רבי אליעזר בן הורקנוס, השל"ה הקדוש ועוד.  עבודות השיפוץ הנרחבות שהחלו במקום לפני כארבע שנים הסתיימו, והאתר החדש והמפואר שנפתח לאחרונה בפני קהל המבקרים הרבים עומד במלוא הדרו.

היקף ההשקעות בפרויקט מגיע לסכום של 12 מיליון שקלים, והוא כולל חיזוקים הנדסיים של הקונסטרוקציה באתר, הנגשה לנכים כולל סלילת שבילי גישה חדשים, הצללות מעל חלקות הקבר השונות של הרמב"ם ושאר התנאים הקבורים במקום. כמו כן הוא כולל  הצבת מאוורר תקרה ענק מעל חיפוי תקרה מאלומיניום שהוצבה מעל חלקת הקבר, מערך תאורה  חדיש ומיוחד שיאפשר למקברים לפקוד את המקום גם בלילה, תאי שירותים בסטנדרט גבוה, ומערך גינון חדש.

כ-140 טון פלדה, 2000 מ"ר ריצוף של אבן גלילית, 1100 מ"ר חיפוי קירות באבן גרניט שחורה ו-700 מ"ר קירוי מאלומיניום הוצבו במסגרת העבודות. הקונסטרוקציה בדמות הלהבה המתנשאת לגובה של 15 מטרים, שהייתה צבועה עד כה בצבע אדום, נצבעה מחדש בלבן, והיא כוללת בתוכה מערך תאורה מיוחד המכיל 8 פנסי ענק, המעניק לאתר בלילה מראה ייחודי ומרהיב שאתו יהיה ניתן לראות מחלקים נרחבים של העיר.  גרם המדרגות המוביל לכניסה למתחם הקבר עשוי ממדרגות צפות שלצדן ניצבים 14 עמודי גרניט המסמלים את 14 הכרכים של ספרו הידוע של הרמב"ם הי"ד החזקה.

הרמב"ם - רבי משה בן מימוּן מכונה גם בראשי תיבות רמב"ם. בערבית מוכר כמוסא בן מימון, ובלשונות אירופה כמיימונידס. היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות. עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה", והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול" (בגימטריה: רבנו משה).

הרמב"ם נפטר בפוּסטאט (קהיר העתיקה) שבמצרים בכ' בטבת ד'תתקס"ה (13 בדצמבר 1204) בגיל 69. בנו רבי אברהם מילא את מקומו בהנהגת יהודי מצרים. הרמב"ם נפטר במצרים אך הוא נקבר בטבריה. הרמב"ם החזיק במשנה שכלתנית מובהקת וחדשנית אשר הגיעה גם מחוץ לתחומי היהודים, עד כדי כך שהוא הוכר כפילוסוף גם בתרבות הערבית והאירופית.

רובנו מכירים את חיבוריו ההלכתיים המפורסמים "מורה נבוכים", "משנה תורה" וכמובן פירוש המשנה וספרים נוספים, אולם לא רבים יודעים שבצעירותו כתב הרמב"ם מספר חיבורים שלא הספיק להגיהם ולהוציאם לאור. רובם אבדו, ונותרו רק חלקים מהם.

תגיות:טבריהקבר הרמב"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה