נוער מתמודד

הרב דן טיומקין: "המתבגר שלכם עם פיג’מה בשולחן שבת? זה לא סוף העולם"

מה אומרים להורים שמוצאים את עצמם מול נער מתמרד ומתמודד? הרב דן טיומקין בטוח שיש מה לעשות וכיצד לפעול. בראיון מרתק הוא חושף חלק מהסודות והטיפים שהוא מעביר בסדנה ב"הקמפוס היהודי"

הרב דן טיומקיןהרב דן טיומקין
אא

גיל ההתבגרות מביא אתו רוח חדשה בקרב הנערים. לא עוד ילדים טובים שמנסים לרצות ולגרום נחת רוח להוריהם ומוריהם, אלא גישה מרדנית, לעיתים חצופה ולעיתים כפוית טובה, שמערערת את הסמכות בבית, וגורמת להורים עוגמת נפש גדולה.

"צריך כאן סט חדש של כלי עבודה" מציין הרב דן טיומקין אשר מתעסק במשך שנים בנושא ואף חיבר על כך ספר בשם 'בוסר המלאכים'. "כלי הסמכות הרגילים של עונשים וחרמות כבר לא תמיד עובדים, ומתחילים להיראות כמו מכת צפרדע: אתה מחרים מכשיר אחד? צצים שניים במקומו; אתה אוסר על קשר עם חבר רע אחד? צצים שבעה במקומו. אין ברירה, פשוט צריך להרחיב את ארגז הכלים. הבשורה הטובה היא שיש כלים חינוכיים נוספים, גם במצבים הקשים ביותר, שגורמים לנערים ולנערות המתוקים האלה להפסיק עם החוצפה וההתרסה, ולהתחיל מהלך בריא ונכון של תקשורת חיובית ושל כבוד הדדי".

 

סדנה עם מטרה

הרב טיומקין, שהוציא לאחרונה את ספרו המצוין "בוסר המלאכים", שעוסק אף הוא בנושא החשוב, מציין כי הנפוצות המבהילה של התופעה היא שגרמה לו לצאת בסדנה ייעודית בנושא שמועברת דרך 'הקמפוס היהודי'. סדנא שמסכמת כלים מעשיים שהועברו בעשרות סדנאות בשנים האחרונות, ומביאה איתה בשורה אמתית להורים.

הרב טיומקין, יש הסבר לכך שתופעת הנוער המתמודד כה נרחבת ונפוצה כיום?

"הסברים יש הרבה", הוא משיב. "ביניהם תופעות שונות של קשב וריכוז, ליקויי למידה, מערכת חינוך תובענית עם דרישות גבוהות ועוד. יש גם לא מעט מקרים בהם הנערים עברו טראומה כלשהי בשנים קודמות וכעת זה מתפרץ".

"אבל לא זה עיקר העניין", מדגיש הרב, "כי יש כאן כדור שלג שלם של דחיה ושל ניתוק, וכבר פחות משנה בשלב הראשון לדעת מה מקור ולב העניין. התרופה די זהה, והיא לא חידוש שלי או איזה גישה פסיכולוגית, אלא יש אינספור סיפורים על גדולי ישראל שכך הנחו, וברוך השם ראו תוצאות. גם בלי לדעת מהו מלאך החבלה שעומד עם חרב שלופה וגורם לנער לסטות מהדרך, הידיעה צריכה להיות שהילד לא רשע ולא בעל תאווה אלא הוא באיזה כאב, שחזק ממנו וגורם לו להתנהג כך, אבל במקורו הוא טוב, וזקוק למילה טובה ולחיבוק. הוא טובע בגלים שחזקים ממנו והחבל היחיד שאפשר לשלוח אליו לא עשוי מצמר ולא מפלסטיק, אלא מעבותות של אהבה. וכשמודעים לכך ועקביים בכך - רואים תוצאות מדהימות".

 
מהי המטרה העיקרית של הסדנה שאתה מעביר?

"המטרה פשוטה: לתת לנערים סביבה טבעית, בריאה ואוהבת שיוכלו לגדול בה מבחינה רוחנית ונפשית, בקצב שלהם, בצורה נכונה ובריאה. הכלים שמוענקים בסדנה נכונים לכל מתבגר, ויש שיעור מיוחד בנושא 'מניעה'. הסדנה נותנת כלים ופתרונות גם למקרים הקשים ביותר. העובדה שהסדנה באה אחרי ניסיון רב, ליווי גדולי הרבנים, ועשרות סדנאות בכל הארץ, גורמת לה להיות מאוד מעשית: לא מטייחים ולא בורחים מהשאלות הקשות ביותר".

לאיזה שאלות קשות הסדנה מתייחסת, לדוגמה?

הרב טיומקין מעניק מספר דוגמאות: "איך צריכים להתייחס לסמארטפונים שמכלים את זמנו? האם נכון להתעלם, או שמא עדיף לנסות למצוא דרכים אחרות? איך מוצאים כוחות להתמודד עם כאב הלב הנורא הזה? מה עושים עם הפערים הבלתי נמנעים שיש בין האבא לאמא בהקשר הזה? והשאלה הבלתי נמנעת: ומה עם ההשפעה על האחים?".

 

לאהוב בלי גבולות

הרב טיומקין מדגיש את נושא ההכלה והאהבה. "זה נכון כסיסמה, אבל כשבאים ליישם את זה, נתקלים בקשיים רבים. בסדנה ניתן לכך דוגמאות רבות ומעשיות. צריכים להבין שלמשל ילד שיושב בשולחן שבת עם פיג'מה או עם קפוצ'ון אינו עושה בכך שום דבר אסור. נכון שזה לא ראוי, אבל אין כאן איסור או עבירה על ההלכה. זה בוודאי לא מצדיק שאביו יצעק עליו על כך שהוא מעז להגיע כך לשולחן. מה כן צריכים לעשות? את זה בדיוק אני מלמד בסדנה, כי בכל מצב שהוא צריכים לשקול ולבדוק האם התגובה שלנו תתרום לקשר עם הילד, או בדיוק להיפך.

מסע בין נשמות – הרב דן טיומקין מספר על המסע מחיל האוויר לארגון "מענה":

 
"בסדנה אני גם משתדל להביא כמה שיותר טיפים שיסייעו לצאת ממצבים שכבר נקלעים אליהם. המטרה היא למצוא חוט של תקווה בכל הסיפור הזה, וללמוד לאהוב, לקבל ולהכיל את הילד כמו שהוא, כי הוא הבן שלנו, הוא בן אדם והוא חלק אלוקי ממעל. אני חייב להדגיש שמניסיוני – ברוב המוחלט של המקרים הנערים האלו חוזרים לעצמם לבסוף. כי זהו משבר זמני ואם עוזרים להם לעבור אותו באופן נכון ורואים בהם רק את הטוב, זה בסופו של דבר מסתיים טוב".

באופן מעשי מציין הרב טיומקין כי הסדנה דרך 'הקמפוס היהודי' כוללת עשרה שיעורים מטלטלים ויחד עם זאת בהירים, השיעורים מלאים בידע מקצועי, עם דרך פשוטה וברורה ליישום מידי.  אורכו של כל שיעור כ-30 דקות. השיעורים מיועדים לגברים ונשים כאחד ומומלץ לצפות בהם כזוג.

לסדנת ההתמודדות עם נוער נושר, הקליקו כאן.

לרכישת ספרו החדש של הרב דן טיומקין "בוסר המלאכים" היכנסו לכאן.

תגיות:דן טיומקיןהתמודדותנושר נושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה