חדשות בארץ

"מגן צפוני": צה"ל איתר מנהרת טרור של החיזבאללה שחדרה לשטח ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן אמש את מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, על כוונת ישראל לצאת למבצע נרחב לאיתור המנהרות החודרות שחפר החיזבאללה לתוך שטח ישראל. בהודעה שפורסמה מטעם נתניהו נאמר כי "מי שינסה לפגוע במדינת ישראל - ישלם מחיר כבד"

תצלום אוויר של מתווה המנהרה בדרום כפר כילא (צילום: דובר צה"ל)תצלום אוויר של מתווה המנהרה בדרום כפר כילא (צילום: דובר צה"ל)
אא

לוחמי צה"ל איתרו הבוקר מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא, באזור בינת ג'ביל שבלבנון. זו המנהרה הראשונה שנחשפת במסגרת מבצע "מגן צפוני" עליו הכריז צה"ל הבוקר (שלישי), שנועד לנטרל את מנהרות הטרור שחפר ארגון החיזבאללה לתוך שטח ישראל.

מצה"ל נמסר כי המנהרה שנחשפה חצתה את הגבול וחדרה לתוך שטח ישראל אך לא היוותה איום מידי על תושבי האזור. בהודעה נאמר כי "בשעות אלו מבצעים לוחמי צה"ל מהלכים מבצעיים והנדסיים בהמשך לאיתור המנהרה ולקראת נטרולה".

המנהרה ממוקמת מול היישוב מטולה. על פי הפרטים שמסר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, אורכה הכולל מוערך בכ- 200 מטרים. היא נחפרה מתוך בית בכפר כילא, בעומק של 25 מטרים, ברוחב של כ- 2 מטרים ובגובה דומה המאפשר הליכה של אדם זקוף, וחדרה 40 מטרים לשטח ישראל.

מנליס ציין כי המנהרה שנחשפה נחפרה במשך שנתיים: "זו חפירה שונה מעזה – חפירה בסלע, מורכבת וארוכה יותר". המנהרה נחפרה ללא דיפונים מבטון, כאשר הסלע בתוכו נחצבה משמש לה כדיפון. מנליס הוסיף כי ישנן מנהרות ארוכות יותר מהמנהרה שכבר נחשפה, וכי המבצע מתוכנן להימשך מספר שבועות.

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב בקריה בתל-אביב כדי לקבל עדכונים על המבצע בגבול עם לבנון. בישראל נערכים למבצע ממושך, וממתינים בדריכות לראות כיצד יגיב החיזבאללה. דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, שיגר בחשבון הטוויטר שלו מסר אזהרה לאנשי החיזבאללה ולחיילי צבא לבנון: "צה"ל מייעץ לכם להתרחק מנתיבי התקיפה שנחפרו משטח לבנון אל שטח ישראל. חייכם בסכנה!". אדרעי הוסיף כי "ממשלת לבנון נושאת באחריות למתרחש בתוך שטח לבנון מהקו הכחול צפונה. חיזבאללה חופר את המנהרות בתוך שטחים בנויים בכפרים בדרום לבנון, ובכך פוגע במדינה הלבנונית ומסכן את אזרחיה". 

מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, יישא הערב דברים, וסביר להניח שיתייחס לפעילות צה"ל בצפון. בהתייחסות ראשונה למבצע, שנמסרה באמצעות לשכתו, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "צה"ל יצא הבוקר למבצע "מגן צפוני" שמטרתו חשיפת ונטרול מנהרות טרור מלבנון. אנו גאים במפקדים ובלוחמים של צה"ל על הפעולות המורכבות ועל הצלחות מבצעיות כבר בשלבים הראשונים של המבצע. מי שינסה לפגוע במדינת ישראל - ישלם מחיר כבד. אנו פועלים בנחישות ובאחריות בכל הגזרות במקביל. נמשיך בפעולות נוספות, גלויות וסמויות, כדי להבטיח את ביטחון ישראל".

נתניהו שב לפנות בוקר לישראל לאחר הפגישה שקיים אמש בבריסל עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. מלשכתו של נתניהו נמסר כי במהלך הפגישה הוא עדכן את פומפאו על המבצע לסיכול מנהרות הטרור החודרות של החיזבאללה, ואמר כי מנהרות אלו הן הפרה בוטה של הריבונות הישראלית ושל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701. ראש הממשלה הדגיש, בנוסף, שיש למנוע את התוקפנות האיראנית בסוריה, בעיראק, בלבנון ובמקומות אחרים.

ובתוך כך, משרד החוץ הנחה את משלחת ישראל לאו"ם להגיש למזכ"ל האו"ם ולנשיא התורן של מועצת הבטחון מחאה על הפעילות התוקפנית משטח לבנון לעבר שטח ישראל. שגרירי ישראל ברחבי העולם קיבלו הנחיה להסביר כי ישראל אינה מעוניינת בהסלמה, וכי צה"ל נוקט בפעולות הגנה בשטחה הריבוני. כמו כן, הונחו השגרירים להדגיש כי חפירת המנהרות על ידי החיזבאללה היא התקפה על הריבונות הישראלית והפרה של החלטות מועצת הביטחון 1559 ו- 1701.

(עודכן: 13:53)

תגיות:לבנוןמנהרותחיזבאללהצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה