חדשות בארץ

"מגן צפוני": צה"ל פתח במבצע לחשיפת מנהרות הטרור של החיזבאללה

המבצע הנרחב ייערך לכל אורך קו הגבול בין ישראל ולבנון, אך בשלב זה יתנהל בשטח ישראל בלבד. צה"ל הורה לתושבי הצפון להמשיך בשגרת חיים מלאה

גבול ישראל-לבנון, תמונת ארכיון (צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90)גבול ישראל-לבנון, תמונת ארכיון (צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90)
אא

צה"ל פתח במבצע "מגן צפוני" לחשיפתן ונטרולן של מנהרות טרור התקפיות שחופר ארגון החיזבאללה לתוך שטחה הריבוני של ישראל. כך הודיע הבוקר (שלישי) דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס.

מנליס אמר כי "אותרו מנהרות החודרות לשטח ישראל, אך הן לא מסכנות כרגע יישובים ישראליים". הוא הדגיש כי "חפירת המנהרות מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית. ארגון הטרור חיזבאללה מתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם – ובראשן החלטה 1701 – ופועל מתוך כפרים בדרום לבנון, תוך פגיעה במדינת לבנון וסיכון אזרחיה לביסוס תשתיות הטרור שלו".

המבצע מתנהל בהובלת מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, ונוטלים בו חלק כוחות רבים, ביניהם פיקוד הצפון, אגף המודיעין, חיל ההנדסה הקרבית ומנהלת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות.

במהלך מלחמת לבנון השנייה ב- 2006, צה"ל נחשף לתשתית התת-קרקעית שפיתח החיזבאללה בשטח לבנון. ארגון הטרור המשיך בפיתוח נרחב של תשתית זו גם לאחר המלחמה, כחלק מהיערכותו ללחימה עתידית מול ישראל ובמסגרת פיתוחה של תוכנית מתקפה לתוך שטחה. מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, חשף כבר ב- 2011 את התוכנית ההתקפית של ארגונו, המכוונת לפרוץ את גדר הגבול ולכבוש שטחים נרחבים, אזרחיים וצבאיים, במרחב הגליל. לשם כך הקים החיזבאללה את כוח "רדואן", במסגרתו משרתים אלפי לוחמי קומנדו איכותיים, שצברו ניסיון קרבי עשיר במהלך המלחמה בסוריה, ומתאמנים על ביצוע פשיטות לשטח ישראל.

צה"ל, שעקב אחר תוכנית ההתקפה של החיזבאללה, בחן ב- 2013 חשדות לפיהם הארגון חופר מנהרות במרחב קו הגבול עם ישראל, אך חשדות אלו נשללו. חשיפתן ונטרולן של מנהרות החמאס במהלך מבצע "צוק איתן" ב- 2014 חיזקו את ההערכות שאיום דומה נשקף בגבול הצפון. על רקע זה הוקם ב- 2014 צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון. בהודעת צה"ל נאמר כי צוות זה "מוביל מאז את העיסוק המבצעי, הטכנולוגי והמודיעיני בסוגיית המנהור בזירה הצפונית. הצוות הביא לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהרות ההתקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה". מנליס ציין כי הפעילות הממושכת הביאה "להבשלת התנאים המבצעיים בעת הזאת", המאפשרים את היציאה למבצע.

המבצע הנרחב יתפרס לאורך כל קו הגבול בין ישראל ולבנון, אך בשלב זה יתנהל בשטחה של ישראל בלבד. צה"ל עדכן מראש את ראשי הרשויות המקומיות בצפון על תחילתו של המבצע, וקרא לתושבים להמשיך בשגרת חייהם המלאה. במקביל, הכוחות בפיקוד הצפון תוגברו, ומספר מרחבים בסמוך לגדר המערכת הוכרזו כשטח צבאי סגור.

(וידיאו: דובר צה"ל)

לדברי גורמים ביטחוניים, סוגיית מנהרות הטרור של החיזבאללה עלתה בישיבת הקבינט לפני שלושה שבועות, שבסיומה הוחלט להפסיק את האש מול החמאס. ראשי מערכת הביטחון הביעו את העמדה שצריך להיענות להצעה המצרית ולתת סיכוי להפסקת האש. אחד הנימוקים שהועלו בישיבה היה הצורך בשקט בגזרת הדרום כדי לאפשר את היציאה למבצע סיכול מנהרות החיזבאללה.

בישראל עוקבים הבוקר בדריכות אחרי התגובות מלבנון למבצע בו פתח צה"ל, וממתינים בעיקר לראות כיצד יגיב החיזבאללה. דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, שיגר בחשבון הטוויטר שלו מסר אזהרה לאנשי החיזבאללה ולחיילי צבא לבנון: "צה"ל מייעץ לכם להתרחק מנתיבי התקיפה שנחפרו משטח לבנון אל שטח ישראל. חייכם בסכנה!". אדרעי הוסיף כי כי "ממשלת לבנון נושאת באחריות למתרחש בתוך שטח לבנון מהקו הכחול צפונה. חיזבאללה חופר את המנהרות בתוך שטחים בנויים בכפרים בדרום לבנון, ובכך פוגע במדינה הלבנונית ומסכן את אזרחיה". 

אלוף-משנה (מיל') קובי מרום, מומחה לזירה הצפונית, העריך הבוקר כי בעיתוי הנוכחי, החיזבאללה והאיראניים אינם מעוניינים בהסלמה משמעותית בצפון. בראיון ל"כאן חדשות" אמר מרום כי "המבצע שהחל הבוקר הוא מבחינת ישראל החלטה אסטרטגית חשובה. יש פה גם מסר של נחישות – למרות ההסלמה אנחנו לוקחים סיכונים כי זה חשוב לביטחון הצפון". הוא הדגיש כי חשיבותו של המבצע טמונה בנטרול היכולת שפיתח ארגון הטרור, באמצעות כוחות "רדואן", לפתוח במתקפה נגד ישראל בשטחה. מרום הוסיף כי מבחינת האיראנים והחיזבאללה, תהיה זו טעות להגיב על המבצע, אך אם יעשו זאת - לישראל תהיה הזדמנות אסטרטגית לתקוף את האתרים שהוקמו על ידי חיזבאללה בביירות, בהם הוא מבצע את פרויקט דיוק הטילים שלו.

תגיות:לבנוןמנהרות טרורחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה