חדשות בארץ

ארצות הברית לסבא"א: בדקו את טענות נתניהו על מחסן הגרעין הסודי בטהראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו גילה אתמול, בנאומו בעצרת האו"ם, כי במחסן סודי בטהראן מאוכסנים ציוד וחומרים מתוכנית הגרעין של איראן. הוא חשף גם כי חיזבאללה מיקם בלב ביירות אתרים להסבת טילים לטילים מדויקים

נתניהו בנאומו באו"ם, אתמול (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו בנאומו באו"ם, אתמול (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

ארצות הברית דורשת מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לחקור את טענותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאומו אתמול (חמישי) בעצרת האו"ם, לפיהן איראן מחזיקה במתקן אטומי חשאי בטהראן. בהצהרה שפורסמה הלילה על ידי גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקנית נאמר: "חובה על סבא"א לממש את סמכויותיה באופן מלא על מנת לספק ביטחון לקהילה הבינלאומית כי איראן לא מחזיקה בחומרים גרעיניים עליהם לא הצהירה".

בנאום דרמטי למדי – הנתפס על ידי פרשנים רבים כאחד מנאומיו הטובים ביותר בשנים האחרונות – חשף נתניהו את דבר קיומו של מחסן סודי במחוז טורקוזאבאד בטהראן, בו מאוכסנים "כמויות אדירות של ציוד וחומרים מתוכנית הגרעין הסודית של איראן". חשיפה זו באה לאחר שבתחילת השנה הבריחו סוכני המוסד במבצע נועז לישראל את ארכיון הגרעין האיראני, ובו למעלה מ- 100 אלף מסמכים וסרטונים שסיפקו הוכחות לתוכניותיה של איראן להונות את הקהילה הבינלאומית ולבנות נשק גרעיני. ראש הממשלה הציג במהלך דבריו תצלומים של המתקן ואמר: "מדינות בעלות יכולות לווייניות יבחינו בפעילות מוגברת במקום בימים ובשבועות הקרובים. הם יראו אנשים ממהרים הנה והנה – אלה נציגים איראניים שעובדים נמרצות על מנת לסיים את העבודה של פינוי האתר הזה. כיוון שמאז שפשטנו על ארכיון הגרעין, הם היו עסוקים בפינוי המחסן הגרעיני. רק בחודש שעבר, הם פינו 15 קילוגרמים של חומרים רדיואקטיביים. אתם יודעים מה הם עשו איתם? היו להם 15 קילוגרמים של חומרים רדיואקטיביים, הם היו חייבים לפנות אותם מהאתר, לכן הם לקחו אותם והם פיזרו אותם ברחבי טהראן בניסיון להסתיר את העדויות". נתניהו הוסיף כי לאיראנים נותרה עוד עבודה רבה בפינוי המחסן – "מכיוון שהיו להם לפחות 15 מכולות של ספינה מלאות בציוד וחומרים מהתחום הגרעיני שאוחסנו שם. כיוון שכל אחת מהמכולות האלה יכולה לשאת 20 טון של חומרים, משמעות הדבר שבאתר הזה היו כ- 300 טון של ציוד וחומרים מהתחום הגרעיני".

נתניהו מתח ביקורת חריפה על סבא"א, שלמרות המידע שקיבלה מישראל מתוך החומרים של ארכיון הגרעין האיראני, "היא לא נקטה בשום פעולה ולא שאלה את איראן אף שאלה. היא לא דרשה לבדוק שום אתר חדש שנחשף בארכיון הסודי הזה". הוא פנה לראש סבא"א, יוקיאה אמאנו, "לעשות את הדבר הנכון": "לך ובדוק את המחסן האטומי הזה מיידית לפני שהאיראנים יסיימו לפנות אותו. ובעודך עושה זאת, בדוק את האתרים האחרים שסיפרנו לך עליהם. אחת ולתמיד, אמור לעולם את האמת על איראן".

ראש הממשלה הודה לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. הוא תקף את מנהיגי אירופה על שהם פועלים לפייס את איראן ומנסים לסייע לה לעקוף את הסנקציות החדשות שהטילה עליה ארצות הברית: "השתמשתי כעת במילה קשה, מילה חזקה מאוד: פייסנות. ואני משתמש בה בחוסר רצון. אולם, למרבה הצער זה בדיוק מה שאנחנו רואים שוב באירופה. חשבו על כך: באותו השבוע שבו איראן נתפסה בשעת מעשה בניסיון לרצוח אזרחים אירופאיים, מנהיגים אירופאיים פרשו את השטיח האדום בפני הנשיא רוחאני, והם מבטיחים לתת לאיראן עוד יותר כסף. אני בנו של היסטוריון ועליי לשאול, ואני שואל לא רק כבנו של היסטוריון אלא כיהודי, כאזרח העולם, כמישהו שחי במהלך המאה ה- 20: האם המנהיגים האירופאיים לא למדו דבר מההיסטוריה? האם הם לעולם לא יתעוררו?".

נתניהו הבהיר כי ישראל תעשה הכל כדי להגן על עצמה מפני הסכנה שמהווה משטר האייתוללות לקיומה. "יש לי גם מסר היום לרודנים בטהראן: ישראל יודעת מה אתם עושים וישראל יודעת איפה אתם עושים זאת. ישראל לעולם לא תאפשר למשטר שקורא להשמדתנו לפתח נשק גרעיני. לא כעת, לא בעוד עשר שנים, אף פעם לא. ישראל תעשה כל שעליה לעשות כדי להגן על עצמה מפני תוקפנותה של איראן. נמשיך לפעול נגדכם בסוריה. נפעל נגדכם בלבנון. נפעל נגדכם בעיראק. נפעל נגדכם בכל זמן ובכל מקום. עלינו לפעול כדי להגן על מדינתנו ולהגן על עמנו".

המחסן הגרעיני הסודי בטהראן (צילום: לע"מ)

באיראן, כצפוי, הגיבו בביטול על חשיפתו של נתניהו. דובר משרד החוץ בטהראן, בהראם קאסמי, אמר כי "העולם רק יצחק בקול על סוג כזה של נאום שקרי, חסר משמעות ובלתי נחוץ". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אף מופע אמנותי לא יצליח לערפל את העובדה שישראל היא המשטר היחיד באזורנו עם תוכנית סודית ובלתי מוצהרת של נשק גרעיני - כולל נשק אטומי ממשי. הגיע הזמן שישראל תודה ותציג את תוכנית הנשק הגרעיני הבלתי חוקית שלה לבדיקת הפקחים הבין לאומיים". גם בארצות הברית לא כולם השתכנעו מדבריו של נתניהו. בניגוד להצהרה הרשמית שיצאה ממחלקת המדינה, גורם אנונימי במודיעין האמריקני אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי חשיפתו של ראש הממשלה הייתה "מטעה במקצת": "ראשית, ידענו על המתקן הזה מזה זמן, והוא מלא במסמכים וניירות ולא בצינורות אלומיניום לצנטריפוגות. שנית, ככל שידוע, אין בו שום דבר שיכול לאפשר לאיראן לצאת מהסכם הגרעין מהר יותר מכפי שהיא יכולה כעת".

בהמשך נאומו חשף נתניהו, כי ארגון החיזבאללה בנה – בהדרכה איראנית – שלושה אתרים סודיים סמוך לשדה התעופה הבינלאומי של ביירות, וזאת במסגרת פרויקט להסבת טילי קרקע-קרקע לא מדויקים לטילים מונחים מדויקים המסוגלים לפגוע במטרות ברמת דיוק של 10 מטרים. "הקשיבו לזה", אמר, "חיזבאללה משתמש באנשי ביירות החפים מפשע במכוון כמגן אנושי. הם הציבו שלושה מאתרי המרת הטילים האלה לאורך שדה התעופה הבינלאומי של ביירות". ראש הממשלה הציג לעיני המצלמות "תמונה ששווה אלף טילים" – מיקומם של שלושת אתרי הטילים: "הנה שדה התעופה הבינלאומי של ביירות. הנה אתר הטילים הראשון. הוא נמצא בשכונת עוזיי על שפת המים, במרחק של מספר בניינים ממסלול ההמראה. הנה האתר השני, הוא נמצא מתחת לאיצטדיון כדורגל, במרחק שני בניינים. והנה האתר השלישי שנמצא בסמוך לשדה התעופה עצמו. ממש לידו". נתניהו פנה במסר לחיזבאללה: "ישראל יודעת מה אתם עושים. ישראל יודעת איפה אתם עושים את זה. וישראל לא תאפשר לכם להתחמק מזה".

בתום נאומו של נתניהו, פרסם דובר צה"ל תמונות וסרטון המציגים את התשתית לפרויקט דיוק הטילים אותה מנסה החיזבאללה לבנות בלב העיר ביירות.

בתגובה לדבריו של נתניהו באו"ם בנוגע לאתרי הטילים של חיזבאללה בביירות, כתב שר החוץ של לבנון, ג'ובראן באסיל, בחשבון הטוויטר האישי שלו כי "ישראל שוב ממציאה תירוצים, ומעל במת הארגון, כדי להצדיק תוקפנות המפרה את ריבונותן של המדינות. עם זאת, היא שוכחת שלבנון הביסה בעבר את תוקפנותה. היהירות שלה וה'חברויות החדשות' שלה - לא יועילו לה".

תגיות:איראןחיזבאללהתוכנית הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה