חדשות בארץ

ישראל פועלת לכינון יחסים דיפלומטיים עם בחריין

על רקע ביקורו של נשיא צ'אד בארץ, גורם ישראלי בכיר אישר אמש כי ישראל ובחריין מקיימות ביניהן מגעים להסדרה רשמית של היחסים ביניהן. על הכוונת הדיפלומטית של ישראל גם מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה, ביניהן סודאן

מנאמה בירת בחריין (קרדיט: שאטרסטוק)מנאמה בירת בחריין (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

צונאמי מדיני? לאחר הגעתו אתמול (ראשון) של נשיא צ'אד, אידריס דבי, לביקור רשמי בישראל, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בחודש שעבר בעומאן, הותר אמש לפרסום כי ישראל פועלת לכינון יחסים דיפלומטיים עם בחריין.

גורם ישראלי בכיר אישר את מה שכבר מרחף באוויר מזה זמן רב והפך ל"סוד גלוי", על רקע האווירה הידידותית הנושבת מבחריין לעברה של ישראל: שתי המדינות מקיימות ביניהן מגעים במטרה להגיע להסדרה רשמית של היחסים ביניהן.

במסיבת העיתונאים המשותפת שקיימו נתניהו ודבי אתמול לאחר פגישתם, רמז ראש הממשלה על הבאות. הוא אמר כי שוחח עם נשיא צ'אד על השינויים הגדולים המתרחשים בעולם הערבי בכל הנוגע ליחסו לישראל: "זה בא לידי ביטוי בביקורי לאחרונה בעומאן, ובקרוב יהיו ביקורים נוספים במדינות ערביות".

ממלכת בחריין – מדינת איים קטנה במפרץ הפרסי – הינה בעלת ברית של סעודיה הסונית במאבק שזו מנהלת מול איראן השיעית על ההגמוניה האזורית. בבחריין שולטת משפחת המלוכה אאל ח'ליפה, המשתייכת למיעוט הסוני במדינה. בשנים האחרונות היא מדכאת ביד חזקה את המחאות של הרוב השיעי נגדה, שחלקן גם אלימות ועושות שימוש באמצעי טרור. בימי "האביב הערבי" של 2011 הסתייע המשטר בבחריין בכוחות צבא סעודיים כדי לדכא את ההפגנות השיעיות במדינה. המשטר מאשים את איראן במעורבות בענייניו הפנימיים ובהתססת הרוב השיעי נגדו, ועל רקע זה ניתן להבין את הקולות הפרו-ישראליים והאנטי-איראניים היוצאים ממנאמה בירת בחריין.

במקביל למהלך הישראלי להידוק היחסים עם המדינות הערביות במפרץ הפרסי, ביקורו של נשיא צ'אד חשף את המאמצים שעושה ישראל לכינון יחסים רשמיים עם מדינות מוסלמיות ביבשת אפריקה. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה מפי מקור בכיר בצ'אד כי ביקורו של דבי מתמקד בסוגיות ביטחוניות, וזאת בצל הסיוע בנשק ובציוד שישראל סיפקה השנה לצ'אד במאבקה נגד קבוצות מורדים. בשלב זה לא יצאה הכרזה רשמית על כינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות, אך דבי אמר אתמול במסיבת העיתונאים כי ביקורו נועד לבטא את רצונה של צ'אד להיכנס ל"עידן חדש של שיתוף פעולה וחידוש היחסים הדיפלומטיים".

נתניהו מצידו שיבח בדבריו את דבי על המנהיגות שהוא מגלה: "כמנהיג של מדינה אפריקאית חשובה שבה חי רוב מוסלמי, הגעתך לביקור בישראל במטרה לחדש את הידידות והיחסים בינינו מצביעה על מה שעתיד להתרחש עם מדינות אפריקאיות נוספות, ואני מאמין שאתה סולל עבור אחרים את הדרך". ואכן, על פי דיווחים שונים ישראל מקיימת מגעים עם מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה. על הכוונת הישראלית נמצאות, בין היתר, שכנותיה המוסלמיות של צ'אד – ניז'ר, מאלי וסודאן. ההנחה בישראל היא, שביקורו של דבי יסייע להשיג פריצת דרך גם במגעים אלו. כינון קשרים עם סודאן יאפשר למטוסי נוסעים ישראליים לקצר באופן משמעותי את נתיב הטיסה מישראל לאמריקה הדרומית.

תגיות:בחרייןצ'אד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה