חדשות בארץ

נתניהו במסיבת עיתונאים עם נשיא צ’אד: אבקר בקרוב במדינות ערביות נוספות

נשיא צ'אד, אידריס דבי, הגיע לביקור רשמי ראשון מסוגו בישראל ונועד בארבע עיניים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. במסיבת העיתונאים שקיימו לאחר הפגישה אמר דבי כי ביקורו משקף את הכוונה לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, שנותקו ב- 1972

נתניהו ודבי במסיבת העיתונאים (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו ודבי במסיבת העיתונאים (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (ראשון) בלשכתו בירושלים עם נשיא צ'אד, אידריס דבי, שהגיע לביקור רשמי בישראל. בתום הפגישה, שנערכה בארבע עיניים, מסרו השניים הצהרות לתקשורת במסיבת עיתונאים משותפת.

את פניו של נשיא צ'אד קיבלו בנתב"ג, עם נחיתתו, השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי וראש המל"ל מאיר בן שבת. ביקורו של דבי בישראל הינו ביקור היסטורי, ראשון מסוגו של נשיא צ'אד מאז קום המדינה. צ'אד - מדינה בעלת רוב מוסלמי השוכנת במרכז יבשת אפריקה - ניתקה את היחסים עם ישראל בשנת 1972 בשל לחצים שהפעילו עליה מנהיגיהן של מדינות מוסלמיות, ביניהם שליט לוב דאז, מועמר קדאפי. עם זאת, מאחורי הקלעים נמשכו קשרים שהתמקדו בענייני צבא וביטחון. בשנים האחרונות התקיימו מאחורי הקלעים מגעים דיפלומטיים בין שתי המדינות. בין היתר דווח כי מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, דורי גולד, ביקר לפני כשנתיים בצ'אד ונפגש עם הנשיא דבי. בימים האחרונים הושגה פריצת דרך במגעים החשאיים, והם הבשילו כעת לביקור ההיסטורי שהחל היום.

"ברוך הבא לישראל. זהו הביקור הרשמי הראשון של נשיא צ'אד במדינת ישראל, והוא מגיע לאחר הפוגה ארוכה בקשרים בינינו", פתח נתניהו את דבריו במסיבת העיתונאים. "צ'אד היא מדינה חשובה מאוד באפריקה. היא מדינה חשובה עבור ישראל, ואני שמח שאנחנו מחדשים את הידידות בינינו. מעולם לא ניתקנו לחלוטין את הקשרים בינינו, אולם כעת אנחנו מעמיקים אותם בקצב מואץ".

נתניהו אמר כי ישראל רוצה להרחיב את היחסים עם צ'אד בכל התחומים: "ראשית במלחמה בטרור, זאת מטרה משותפת לכל המדינות. לתת לאזרחינו את מה שמגיע להם: ביטחון, מזון, מים נקיים, בריאות, רפואה – כל מה שאני חושב ששיתוף הפעולה בינינו יכול להפיק לתועלת אזרחי שתי המדינות". הוא ציין כי ישראל שיתפה פעולה עם מדינות אפריקה בתחומים אלו בשנות ה- 60 וה- 70 של המאה הקודמת, במיוחד בתחום החקלאות והמים: "שיתוף פעולה זה הופסק, וכעת הוא פורח שוב".

ראש הממשלה הוסיף כי בשנתיים האחרונות הוא ביקר שלוש פעמים במערב אפריקה ובמזרחה: "הנה רמז עבה, אני מקווה לבקר גם במרכז אפריקה. אני מבקש להביא עימי יזמים ישראליים, מומחים ישראליים, חברות ישראליות – כל מה שיכול לדעתי לשפר את חייהם של אזרחי אפריקה. זה דבר שאנו מאמינים בו. ישראל שבה לאפריקה ואפריקה שבה לישראל".

נתניהו שיבח בדבריו את דבי על המנהיגות שהוא מגלה: "כמנהיג של מדינה אפריקאית חשובה שבה חי רוב מוסלמי, הגעתך לביקור בישראל במטרה לחדש את הידידות והיחסים בינינו מצביעה על מה שעתיד להתרחש עם מדינות אפריקאיות נוספות, ואני מאמין שאתה סולל עבור אחרים את הדרך". הוא ציין כי שוחח עם אורחו על השינויים הגדולים המתרחשים בעולם הערבי בכל הנוגע ליחסו לישראל: "זה בא לידי ביטוי בביקורי לאחרונה בעומאן, ובקרוב יהיו ביקורים נוספים במדינות ערביות".

נשיא צ'אד אמר כי ביקורו בישראל יאפשר לפתוח "דף חדש" ביחסים בין שתי המדינות, שנותקו לדבריו "בנסיבות היסטוריות". הוא ציין כי הניתוק לא היה מוחלט: "היחסים נמשכו כל העת, גם אם לא היו מגעים דיפלומטיים". הוא הבהיר כי ביקורו בישראל משקף את כוונתה של צ'אד לתת למגעים עם ישראל ביטוי פומבי: "הרצון הוא להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה וחידוש היחסים הדיפלומטיים". דבי הבהיר, עם זאת, כי חידוש היחסים בין צ'אד וישראל אינו יכול להעלים את הבעיה הפלסטינית: "אני מייחל להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. אנחנו חושבים שהשלום הזה צריך לשקף את עקרונות מועצת הביטחון, הליגה הערבית, עקרונות מדריד והסכמים בילטרליים בין הצדדים".

לאחר מסיבת העיתונאים, הגיע נשיא צ'אד לבית הנשיא בירושלים, ונפגש עם הנשיא ראובן ריבלין. בדברי הברכה לאורח אמר ריבלין: "אנו שמחים לחדש את הקשר עם צ'אד לאחר שנים ארוכות מידי של נתק. צ'אד היא מדינה חשובה, מדינה שנאבקת בטרור, וישראל ניצבת לצידה במאבק צודק זה". ריבלין הביע את תקוותו כי היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות יחודשו בקרוב באופן מלא ורשמי: "אני רוצה בעזרתך לקרוא לשאר מדינות אפריקה, איתן אין לנו יחסים עדיין, להיות חלק מהשינוי ולראות בישראל שותפה ובת ברית".

בהמשך הערב, ייפגש דבי שוב עם נתניהו במסגרת ארוחת ערב משותפת במעון ראש הממשלה בירושלים. מחר יבקר נשיא צ'אד ביד ושם.

תגיות:צ'אד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה