חדשות בארץ

נתניהו ביקר בעומאן: "צעד משמעותי להידוק הקשר עם מדינות האזור"

שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי, אמר היום כי "ישראל היא עובדה קיימת במזרח התיכון וכולם מבינים זאת". בכנס אזורי שהתקיים בבחריין, הציע בן עלאווי את סיועה של עומאן בקידום תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים

נתניהו והסולטאן קאבוס (צילום: דוברות ראש הממשלה)נתניהו והסולטאן קאבוס (צילום: דוברות ראש הממשלה)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו חזרו אתמול (שישי), שעה קלה לפני כניסת השבת, מביקור מדיני חשאי בעומאן אותו החלו ביום חמישי בערב. במהלך הביקור נפגש נתניהו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד. הביקור יצא אל הפועל לאחר מגעים ממושכים בין שתי המדינות, שבשלו לכדי הזמנה ששיגר הסולטן קאבוס לנתניהו להגיע למסקט בירת עומאן.

המשלחת שהצטרפה אל נתניהו כללה את ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ ומזכירו הצבאי של ראש הממשלה, תת-אלוף אבי בלוט.

ביקורו של נתניהו בעומאן הוא המפגש הרשמי הראשון בדרג זה מאז שנת 1996. בשנות התשעים, בעקבות חתימת הסכמי אוסלו, היו לשתי המדינות יחסים דיפלומטיים רשמיים, שכללו נציגויות בתל אביב ובמסקט וביקורים רמי דרג. ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, ביקר בעומאן ב- 1994. שמעון פרס ביקר בה כראש ממשלה ב- 1996. מהעבר השני, שר החוץ העומאני ביקר בישראל ב- 1995. ב- 2001, בעקבות פריצתה של האינתיפאדה השנייה, ניתקה עומאן את היחסים עם ישראל. למרות זאת, המגעים בין שתי המדינות נמשכו, אם כי לא בצורה רשמית ופומבית.

בהודעה המשותפת שיצאה בסיום ביקורו של נתניהו נאמר כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון, וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.

עם שובו לארץ, כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: "הביקור הוא צעד משמעותי ביישום המדיניות שהתוויתי להידוק הקשרים עם מדינות האזור, תוך מינוף יתרונותיה של ישראל בביטחון, בטכנולוגיה ובכלכלה".

(צילום: דוברות ראש הממשלה)(צילום: דוברות ראש הממשלה)

הטלוויזיה הרשמית בעומאן דיווחה על הביקור והציגה מראות מהפגישות שקיים נתניהו עם הסולטן קאבוס ובכירי הסולטנות. שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי, אמר היום כי "ישראל היא עובדה קיימת במזרח התיכון וכולם מבינים זאת". בכנס אזורי שהתקיים בבחריין, הציע בן עלאווי סיוע עומאני בקידום תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים ומתח ביקורת על המתקפות נגד ישראל בעולם הערבי. 

עומאן – השוכנת בדרום-מזרח חצי האי ערב - שומרת על יחסים קרובים עם ארצות הברית. בעבר היא סייעה לתווך באופן עקיף בין האמריקנים לאיראנים. בנוסף, הממשל לחץ בעבר על הסולטנות להדק את היחסים עם ישראל, במטרה לקדם את התהליך המדיני באזור. בהקשר זה יצוין כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ביקר אף הוא השבוע בעומאן.

שליחו של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הביע שביעות רצון מהביקור של נתניהו בעומאן: "אנחנו מקדמים בברכה את התחממות היחסים ואת שיתוף הפעולה הגובר בין ידידותינו האזוריות", כתב גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו, "זהו צעד מועיל למאמצי השלום שלנו וחיוני ליצירת אווירה של יציבות, ביטחון ושגשוג בין ישראלים, פלסטינים ושכניהם".

תגיות:עומאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה