חדשות בארץ

ליברמן התפטר וקרא להקדמת הבחירות, תגובות סוערות במערכת הפוליטית

נתניהו החל בהתייעצויות עם מפלגות הקואליציה, צה"ל סיכל ניסיון חדירה בצפון רצועת עזה, ומקטע חדש של כביש 6 נפתח לתנועה באזור הצפון. כל מה שחשוב לדעת

אא

פוליטי

שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע היום על התפטרותו מתפקידו. במסיבת עיתונאים בכנסת אמר ליברמן כי ההחלטה אתמול על הפסקת אש עם החמאס והעברתם בסוף השבוע שעבר של 15 מיליון הדולר מקטאר לרצועה היו נקודות מפנה שהניעו אותו להתפטר: "הפסקת האש אתמול בשילוב תהליך ההסדרה עם החמאס – זו כניעה לטרור. אנו קונים כעת שקט לטווח קצר במחיר פגיעה קשה בביטחון הלאומי לטווח ארוך". השר המתפטר קרא להגיע להסכמה מהירה על תאריך לבחירות. להרחבה לחץ כאן

באופוזיציה בירכו על התפטרותו של ליברמן ואמרו כי על ראש הממשלה ללכת בעקבותיו. בליכוד התגובות היו מעורבות. השרה גילה גמליאל הודתה לליברמן על "כל הדברים הטובים שהוא עשה" והוסיפה: "חבל שהתפטר. הממשלה הייתה יכולה לסיים את ימיה". השר צחי הנגבי הביע צער על החלטתו של ליברמן לפרוש: "הוא פעל במשרד הביטחון במסירות ובמקצועיות, ואני מאמין שלאחר הבחירות ישוב לכהן בממשלת ישראל". מגיבים אחרים הביעו מורת רוח מההתפטרות ומעיתויה. במפלגת הבית היהודי העלו את הדרישה להעביר את תיק הביטחון לידי יו"ר המפלגה, השר נפתלי בנט. בתום ישיבת הסיעה הערב הסמיכו חבריה פה אחד את בנט לנהל משא ומתן על כך מול ראש הממשלה. "ממשלה ללא הרתעה אינה ממשלת ימין", נכתב בהודעת הסיעה, "ללא קבלת האחריות על המשימה הלאומית של שינוי המצב הביטחוני ביחד עם ראש הממשלה, אין טעם בהמשך קיום הממשלה".

שר הפנים אריה דרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "צר לי על התפטרותו של חברי, אביגדור ליברמן, מתפקיד שר הביטחון. ליברמן כיהן כשר ביטחון בנאמנות, במסירות ובמקצועיות רבה והתפטרותו מחלישה את הממשלה".

בטקס האזכרה הממלכתי שנערך בשדה בוקר לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, התייחס ראש הממשלה נתניהו לביקורת הציבורית עליו בשל הפסקת הלחימה מול החמאס: "בעת החלטות גורליות בתחום הביטחון, הציבור לעיתים אינו יכול להיות שותף לשיקולים המכריעים שיש להסתירם מהאויב מכל משמר". נתניהו הוסיף כי "ברגעים אלה, מנהיגות זה לא לעשות את הדבר הקל, מנהיגות זה לעשות את הדבר הנכון, גם אם הוא קשה. מנהיגות זה לעמוד לפעמים מול ביקורת, כשאתה יודע דברים חסויים ורגישים, שאינך יכול לחלוק עם אזרחי ישראל. יחד עם ראשי זרועות הביטחון, אני רואה את התמונה הכוללת של ביטחון ישראל, שאינני יכול לשתפה עם הציבור. אויבינו התחננו להפסקת אש, והם יודעים היטב למה".

בעקבות התפטרותו של ליברמן, נתניהו פתח בהתייעצויות עם ראשי מפלגות הקואליציה ובכירי הליכוד. על פי הערכות שונות, בשלב זה הוא אינו מעוניין להקדים את הבחירות ומבקש למצות את האפשרויות לייצובה של הקואליציה. דברים ברוח זו הוא אמר לראשי המפלגות החרדיות.

בטחוני/מדיני

ביום שלאחר הפסקת האש, בעזה מתחילים לאמוד את נזקי תקיפות צה"ל ברצועה. על פי הערכות ראשונות, 80 מבנים נהרסו לחלוטין, ל- 50 מבנים נגרם נזק כבד, ול- 750 מבנים נוספים נגרם נזק קל או בינוני. כ- 80% מהנזקים התרכזו באזור עזה.

ועוד מהיום שלאחר הפסקת האש – הפלסטינים חידשו את ניסיונות החדירה על גדר המערכת. בבוקר זיהו לוחמי צה"ל מחבל שהתקרב לגדר המערכת בצפון רצועת עזה. בהודעה שנמסרה מדובר צה"ל נאמר כי המחבל השליך רימונים שלא התפוצצו, ועל גופו נמצאו גם קאטר וסכין. החיילים ירו לעבר המחבל, עצרו אותו, והעבירו אותו לחקירת כוחות הביטחון. בחסדי שמיים, לא היו נפגעים לכוחות צה"ל. מאוחר יותר זיהה כוח צה"ל שלושה פלסטינים שהתקרבו אל הגדר באותו אזור. הכוח ביצע נוהל מעצר חשוד לעבר אחד מהם שהמשיך להתקדם, ירה לעברו והרגו.

לאחר חגיגות השמחה אמש בעזה בעקבות הפסקת האש, הפלסטינים ברצועה המשיכו גם היום לחגוג, והפעם את התפטרותו של שר הביטחון ליברמן. דובר החמאס, סאמי אבו זוהרי אמר כי מדובר בניצחון מדיני לעזה, וכי ההתפטרות מהווה "הודאה בתבוסה ובאוזלת היד בהתמודדות עם ההתנגדות הפלסטינית". ראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמאעיל הנייה, אמר כי "ההתנגדות השיגה ניצחון צבאי על הכובש הנתעב בתוך פחות משבוע. השגנו ניצחון פוליטי בהתפטרותו של ליברמן". תגובות ברוח דומה השמיע גם הג'יהאד האסלאמי.

וגם חיזבאללה הצטרף ל"חגיגה": בהודעה שהוציא הוא בירך על "ניצחון העם הפלסטיני והפלגים הפלסטיניים נגד האויב הישראלי". ארגון הטרור קרא למדינות ערב להתאחד ולהתנגד לנורמליזציה עם ישראל.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט קיים היום הערכת מצב באוגדת עזה. הוחלט לשמר את מוכנותם של הכוחות ולהשאיר את סדר הכוחות המוגבר במרחב האוגדה.

משלחת מצרית תגיע מחר לרצועת עזה ומשלחת של חמאס תצא בימים הקרובים למצרים. כך דיווחו היום ברצועה. לאחר שתיווכו להפסקת אש בין החמאס וישראל, המצרים שואפים כעת לייצבה ולהתקדם בתהליך להשגת הסדרה.

תושבים בשדרות יצאו הערב למחות ברחובות על ההחלטה להפסיק את הלחימה נגד החמאס. בדומה למחאה אמש, הם שרפו צמיגים וחסמו את הכניסה לעיר. בשעות הבוקר חסמו עשרות מתושבי עוטף עזה את מעבר כרם שלום ואת כביש 232 המוביל אליו. את ההפגנה יזמו תלמידי תיכון בעוטף, שהודיעו כבר אתמול כי לא ישובו ללימודים.

וגם זאת בעקבות התפטרותו של שר הביטחון ליברמן: לאה ושמחה גולדין, הוריו של קצין צה״ל הדר גולדין המוחזק בידי החמאס, אמרו כי המסקנה מהתפטרותו של ליברמן היא כי אין להגיע להסדרה עם החמאס ללא השבת החיילים והאזרחים המוחזקים בידיו: "האחריות הזו נמצאת כעת באופן בלעדי על כתפיו של ראש הממשלה נתניהו. אנו מודים לשר ליברמן על העמידה האיתנה והנחושה לצידנו במהלך כהונתו ובמיוחד בתקופה האחרונה".

במצבו של החייל שנפצע מפגיעת טיל הנ"ט באוטובוס על גבול הרצועה חל שיפור נוסף, בחסדי שמיים. הוא חזר להכרה מלאה, החל לנשום בכוחות עצמו ומתקשר עם הסביבה. ראש הממשלה נתניהו הגיע היום לבית החולים "סורוקה" וביקר את החייל ואת הקצין שנפצע בהיתקלות ברצועה.

שר החוץ של צ'כיה, תומאש פטריצ'ק, נחת אמש לישראל לביקור רשמי והגיע אל הכותל המערבי יחד עם נציג משרד החוץ. זהו ביקור רשמי ראשון של שר חוץ אירופי בכותל.

בארץ

ראש העיר הנבחר של ירושלים, משה ליאון, הגיע היום לביתו של נשיא מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן, כדי לקבל את ברכתו לקראת תחילת כהונתו. במפגש נטלו חלק יו"ר ש"ס אריה דרעי, וכן חברי כנסת וחברי מועצת העיר ירושלים מטעם הסיעה. משתתפי הפגישה הרימו "לחיים" ושרו "נשמת כל חי" ו"שבחי ירושלים". הרב כהן בירך את ליאון ואמר לו שימשיך לשמור על קדושת ירושלים.

רכב פרטי פגע בילד כבן 5 ברחוב מלכי ישראל בירושלים בעת שחצה במעבר חצייה. הוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם בעיר במצב קשה עם חבלת ראש. ילדה כבת 8 נפגעה מהתנגשות אוטובוס ביישוב אלון מורה, בעת שחצתה את הכביש. היא פונתה במצב קשה לבית החולים "שניידר" בפתח תקווה. הנהג עוכב לחקירה.

תושבת רעננה בת 22 נהרגה במהלך טיול בבוליביה. הודעה נמסרה למשפחתה. במשרד החוץ פועלים להשבת גופתה לארץ.

בשורה לנהגים: מקטע נוסף של כביש 6 באזור הצפון נפתח הבוקר (רביעי) לתנועה. המקטע (קטע מספר 7) – באורך של שבעה קילומטרים – מתחיל ביוקנעם ומסתיים במחלף תל קשיש. הוא כולל את מנהרת יוקנעם שאורכה 1.7 קילומטרים, מחלף תלת-מפלסי בתל קשיש וגשר באורך של כ- 700 מטרים לכיוון צפון מזרח. בתחילת 2019 אמור להיפתח מקטע חדש נוסף (קטע מספר 3) באורך של כ- 15 קילומטרים, שימשיך את כביש 6 עד למחלף סומך. להרחבה לחץ כאן

בעולם

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי תעניק פרס בסך של 5 מיליון דולר למי שימסור מידע שיביא לאיתורו ולכידתו של סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. אל-עארורי, הממונה על פעילות הטרור של החמאס ביהודה ושומרון, גייס כספים ותכנן את הוצאתם לפועל של פיגועים רבים בגיזרה זו. בין היתר הוא אחראי לפיגוע החטיפה והרצח של הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח הי"ד ביוני 2014. פרס נוסף הוצב על ראשם של שני בכירים בחיזבאללה. כמו כן, ג'וואד נסראללה, בנו של מזכ"ל החיזבאללה, הוכנס ל"רשימה השחורה" של הממשל האמריקני המטילה סנקציות פיננסיות על טרוריסטים וארגוני טרור.

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה היום בפרלמנט הבריטי כי לא יתקיים משאל עם נוסף על הברקזיט – פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. היא הבהירה כי הברקזיט יצא לפועל במועד שנקבע – ה- 29 במרץ 2019. אמש סיכמו נציגי בריטניה והאיחוד האירופי על טיוטת ההסכם של הברקזיט, המנסחת את תנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד, וזאת לאחר חודשים של משא ומתן. ההסכם יצטרך לקבל כעת את אישורן של ממשלת בריטניה ו- 27 המדינות החברות באיחוד, ולאחר מכן את אישור הפרלמנט הבריטי והפרלמנט של האיחוד האירופי.

מספר הנספים בשריפת הענק המשתוללת בצפון קליפורניה מאז יום חמישי שעבר עלה ל- 48. הלהבות ממשיכות עדיין לבעור, והושגה עליהן שליטה של 35%. שריפה נוספת בדרום המדינה, בה נהרגו 2 בני אדם, ממשיכה אף היא לבעור.

תחזית מזג האוויר

מחר (חמישי) יהיה מעונן חלקית, והטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. צפויים גשמים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח קיים חשש לשיטפונות.

ביום שישי יוסיפו לרדת גשם מידי פעם בצפון הארץ ובמרכזה, וייתכנו בסופות רעמים בודדות. במהלך היום הגשמים ייחלשו. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

בשבת מזג האוויר יהיה נאה עד מעונן חלקית עם עלייה בטמפרטורות.

תגיות:חמאסתרזה מיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה