חדשות בארץ

ליברמן הודיע על התפטרותו וקרא להקדים את הבחירות

שר הביטחון המתפטר תקף את החלטתו של ראש הממשלה נתניהו להפסיק את האש מול החמאס: "זו כניעה לטרור. אנו קונים כעת שקט לטווח קצר במחיר פגיעה קשה בביטחון הלאומי לטווח ארוך"

ליברמן במסיבת העיתונאים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן במסיבת העיתונאים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע לפני שעה קלה (רביעי) כי הוא מתפטר מתפקידו.

במסיבת עיתונאים שערך בכנסת, אמר ליברמן כי בחודשים האחרונים שררו חילוקי דעות בנושאים שונים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, בין היתר בסוגיית הזרמת הדלק הקטארי לרצועה. לדבריו, ההחלטה אתמול על הפסקת אש עם החמאס והעברתם בסוף השבוע שעבר של 15 מיליון הדולר מקטאר לרצועה היו נקודות המפנה שהביאו להחלטתו להתפטר דווקא כעת. "הפסקת האש אתמול בשילוב תהליך ההסדרה עם החמאס – זו כניעה לטרור. אין לזה שום הגדרה אחרת. אנו קונים כעת שקט לטווח קצר במחיר פגיעה קשה בביטחון הלאומי לטווח ארוך. כל מי שאומר שיש על הכסף הקטארי בקרה או פיקוח – לא מדייק בלשון המעטה". הוא ציין כי לא חיפש סיבות להתפטר, ונלחם על עמדותיו בתוך הממשלה, אך הגיע למסקנה שאינו יכול להשפיע: "הקו שאנחנו נוקטים בחודשים האחרונים שגוי לחלוטין".

שר הביטחון המתפטר אמר כי המענה שניתן ל- 500 הרקטות שירו הפלסטינים בסבב הלחימה האחרון היה "בלשון המעטה לא מספיק ולא הולם". הוא הדגיש: "אני מכיר את כל התירוצים וההסברים. אני מכיר את כל הנסיבות והמודיעין. הכל תירוצים. מבחינת האינטרס הבטחוני, היינו חייבים לסיים קודם כל את הסיפור של הדרום. הרפיסות שגילינו מקרינה גם לזירות אחרות".

ליברמן הוסיף וקרא לסיכום מהיר על תאריך מוסכם לבחירות: "חייבים להפסיק עם הכניעה לטרור ועם חוסר הבהירות לגבי הקו המדיני והבטחוני שלנו, ולא להכניס את המדינה לשיתוק ממושך".

התפטרותו של ליברמן באה על רקע הפסקת האש שהושגה אתמול בין ישראל והחמאס בתיווכה של מצרים. בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני, שדנה במצב בחזית הדרום, הביעו כל ראשי מערכת הביטחון את עמדתם כי צריך להיענות לבקשה המצרית ולתת סיכוי להפסקת האש. בתדרוכים שיצאו לכתבים בתום הישיבה נמסר כי כל השרים תמכו בהפסקת האש. בהודעות שהוציאו לאחר מכן, הכחישו ליברמן ושר החינוך נפתלי בנט כי תמכו בהיענות להצעה המצרית להפסיק את האש. דיווחים מפי גורמים אחרים בקבינט טענו כי השניים, יחד עם השרים איילת שקד וזאב אלקין, אכן הביעו התנגדות להפסקת האש, וכי למעשה לא נערכה הצבעה פורמלית.

מוקדם יותר היום, בטקס האזכרה הממלכתי שנערך בשדה בוקר לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, התייחס ראש הממשלה נתניהו במרומז לביקורת הציבורית עליו בשל הפסקת הלחימה מול החמאס. "בן גוריון קיבל החלטות גורליות. לפעמים עשה זאת בניגוד לדעה הרווחת בציבור, אבל במהלך הזמן, ההחלטות הללו התבררו כנכונות", אמר נתניהו. "בעת שגרה, מנהיג חייב להיות קשוב לרחשי הלב של העם, ויש לנו עם חכם. אבל בעת חירום, בעת החלטות גורליות בתחום הביטחון, הציבור לעיתים אינו יכול להיות שותף לשיקולים המכריעים שיש להסתירם מהאויב מכל משמר".

ראש הממשלה הוסיף כי "ברגעים אלה, מנהיגות זה לא לעשות את הדבר הקל, מנהיגות זה לעשות את הדבר הנכון, גם אם הוא קשה. מנהיגות זה לעמוד לפעמים מול ביקורת, כשאתה יודע דברים חסויים ורגישים, שאינך יכול לחלוק עם אזרחי ישראל ובמקרה זה תושבי הדרום, שאני כל כך אוהב ומעריך אותם".

"אני שומע את קולם של תושבי הדרום. האמינו לי, הם יקרים לי, דבריהם חודרים ללבי. אבל יחד עם ראשי זרועות הביטחון, אני רואה את התמונה הכוללת של ביטחון ישראל, שאינני יכול לשתפה עם הציבור. הלוואי שהייתי יכול לשתף את אזרחי ישראל בכל מה שאני יודע, אבל בביטחון ישראל – רב הנסתר על הגלוי. אויבינו התחננו להפסקת אש, והם יודעים היטב למה".

בתגובה להודעתו של ליברמן על התפטרותו, מסר גורם בכיר בליכוד כי "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה". הגורם ציין כי בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריותו של ראש הממשלה.

תגיות:בחירותאביגדור ליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה