שאלון יהדות

ישראל בר און: "אנחנו זמניים בעולם, וחשוב להעביר את הלפיד היהודי הלאה"

ישראל בר און, זוכה העונה השישית של 'כוכב נולד' וזמר יוצר, מתייצב למדור ניצוצות ומספר על הקשר בין רבני הידברות לשיריו, השיחות עם אלוקים, והשיר האמוני שהוציא לאחרונה

  • ה' כסלו התשע"ט
ישראל בר אוןישראל בר און
אא

נעים להכיר

"ישראל בר-און, 29, נשוי ואבא לילד, מתגורר בפתח תקווה, זמר יוצר, יוצא תכנית הטלוויזיה 'כוכב נולד'".

ניצוץ של נוסטלגיה

"אחד הדברים שלא כל כך יודעים עלי זה שאני כהן. בילדותי אבי סיפר לי שבגלות היו יהודים שנרדפו בשל יהדותם, והיו ממש בסכנה ממשית בשל כך, וכדי שלא יזהו אותם כיהודים - שינו את שם משפחתם.

"אינני יודע כמה גלגולים עבר שם המשפה שלי, אבל דבר אחד אני יודע וזוכר היטב - לברכת כהנים בשבתות הייתי עולה עם אבא שלי. ה'טקס' של לנטול ידיים ולחלוץ נעליים ולהיטהר לפני שמברכים את הציבור, השאיר בי חוויה נעימה שלעולם לא אשכח".

ניצוץ של שורשים

"הגעגוע לסבא שלי שלא הכרתי, ושעל שמו אני קרוי, יעקב ישראל, הוא חזק מאוד. סבא וסבתא גרו בירושלים, ומספרים עליו שהיה אדם מיוחד מאוד. אני דור שמיני בארץ מהצד הזה של המשפחה.

"תמיד שמעתי סיפורים על ירושלים של פעם דרך החיים הפרטיים של המשפחה. סבא היה חזן בבית הכנסת, ואני זוכר שפעם ראיתי תמונה שבה הוא עומד לצד הרב אריה לוין זצ"ל. סבא נפטר כשנה לפני שנולדתי, אבל דמותו מלווה אותי עד היום הייתי מגדיר את זה געגוע לאדם שלא באמת הכרתי אבל יש לו מקום אצלי בצורה מפליאה..."

ניצוץ של יהדות

"סליחה מראש על היותי נדוש פה, אבל באמת ש 'ואהבת לרעך כמוך' זו בעיניי ה-נקודה ביהדות. היא הפלס, היא אמת המידה היחידה למסע החיים. בעזרתה אפשר וכדאי לבדוק לעתים קרובות שלא סטינו מהמסלול. מבחינה מעשית, בעיניי זה אומר להיות גמיש ורגיש לאחר, למרות שהוא חושב לפעמים אחרת ממני, מכיוון שבסך הכל אתה זה הוא ביום אחר במצב אחר בחיים, ולהפך".

ניצוץ של יצירה

"לפני כמה שבועות הוצאתי שיר מקסים עם אחיה אשר כהן אלורו, ואשמח לספר עליו. את אחיה פגשתי בבית הכנסת ליד הבית שלי ממש. בתפילת שבת. יובל סטופל מההפקה של אברהם פריד חיבר בינינו, דיברנו קצת, ואמרנו שב"ה נעשה פעם בשמחה איזה שיר יחד.

"לפני תקופה מסוימת הגיע הטלפון. אחיה הזמין אותי לשיר איתו את 'בגדי ישע'. זה טקסט תנ"כי שאחיה הלחין בצורה הוליוודית בעיניי. זה לחן קסום של בחור שזוכה לנגן עם אברהם פריד, יהורם גאון, ועוד, הלחין מוזיקה לסרטים נחשבים, ויוצר עצמאי בזכות עצמו. היה לי תענוג גדול".

ניצוץ של השראה

"הרב קוק. הרב קוק דיבר בשפה חדשנית והסביר דברים בנפש האדם בצורה שהשאירה חותם עד היום. גם החפץ חיים הוא דמות מרכזית ויקרה בחיי. ואי אפשר להגיד השראה או מנטור רוחני בלי לציין את הרמב"ם. יש כמובן עוד רבים וטובים, אבל קצרה היריעה".

ניצוץ של עשייה

"אני מעין נווד של מוזיקה. בעצם כל ההוויה המוזיקלית היא נוודות ומסע וחיפוש, גם אחרי שהגעתי לנקודות מנוחה כביכול. יש לי פה ושם הופעות מיוחדות ודברים שמזכירים לי שיום אחד בע"ה אגיע לאן שאני רוצה מבחינה מוזיקלית. יש דרך ותוך כדי הדרך אתה מבין שהיא כזו.

"אלוקים, בורא עולם, נמצא איתי תמיד. אני מגיע מבית דתי, וזה משהו שתמיד הולך איתי. כיום אני מוגדר כחילוני, על אף שאני סולד מהגדרות ותיוגים מיותרים. עם זאת, דבר אחד אני יכול להגיד בוודאות, וזה שנשאר בי המסע הרוחני. אחרי הכל, אם נרצה או לא, יש אלוקים אחד שמחבר את הכל. מפעם לפעם אני חושב על ה', ועל מה שהוא עושה איתי בדרך הזאת, ולאיפה הוא רוצה להוליך אותי".

ניצוץ של מצווה

"יש משהו במצווה 'לפני עיוור לא תתן מכשול' שקושר וממחיש את עצמו בחיים. לראות סיטואציה של מישהו שאתה יודע שבדבר קטן שתעשה או תאמר, או שלא תאמר, תוכל למנוע ממנו להיכנס לבור עמוק, ולהשתדל על מנת לעזור לו, זה דבר גדול מאוד.

"אכפתיות, ותרגום הרובד הכתוב לרובד המוחשי -מעשי בחיים, זה דבר קסום בעיניי. מעבר לכך, יש מצוות שאתה עושה בלי שאתה יודע. זה פשוט קורה מעצם הניצוץ היהודי שבך. ומעצם גודל האמיתות וההרמוניה שבתורה ובמצוות".

ניצוץ של תפילה

"כמו הרבה מאוד אנשים, ברור שבורא עולם נמצא במחשבות שלי לא מעט. וברור שאני מתפלל לפעמים, ויש שיחה ישירה ביני לבינו. עם זאת, אין לי כרגע את הקטע של תפילות בבית הכנסת בתדירות. עם זאת, בהחלט פה ושם קבלת שבת, חגים, יום כיפור, וכו'".

ניצוץ של התמודדות

"אם אתה חי את האמונה שאלוקים יודע מה הוא עושה, אז להתמודדויות עם הקשיים יש אור בקצה המנהרה. וזה הכל. זה קל להגיד וקשה לעשות, אבל עם כל זאת – אצלי זה שם תמיד. האמונה היא כלי לצלוח קשיים".

ניצוץ של לימוד

"אני מאוד אוהב פשוט לצפות מפעם לפעם ברבנים מסוימים באתר הידברות, שאני מעריך אותם, ונהנה מהלך החשיבה שלהם. אז יוצא שאני לומד כל מיני דברים חשובים דרך האתר.

"למען האמת, יצא לי כבר לצפות בהרצאות של הערוץ והאתר ובעקבות העומק והתובנות איתן יצאתי מההרצאה - הלכתי וכתבתי שירים. אז מגיעות לכם גם זכויות (יוצרים) על השראה ביצירה של אמנים. זה דבר גדול וזה המקום גם להגיד לכם תודה על כך".

ניצוץ של סיום

"אנחנו זמניים בעולם הזה, וחשוב להעביר את הלפיד היהודי בדרך הכי טובה שאפשר. לפעמים האסימון הזה נופל לך יותר חזק, ולפעמים אתה מסוחרר מהחיים ושוכח את עצם היותך זמני. הייתי רוצה לדעת שאחרי שאעזוב פה ואעבור הלאה, הצלחתי ליצור משהו חדש ומקורי שנבע מתוכי. הייתי רוצה להעביר הלאה את תפיסת החיים האמונית שבי דרך המוזיקה.

"מעבר לכך, חשוב לי שהבן שלי ידע על הדברים הטובים שיש ביהדות. ושיאהב מבחירה דברים ביהדות, כי יש בהחלט מה לאהוב ביהדות ויש במה להתגאות בה. בגלל שאנחנו זמניים פה, כדאי לפחות לדעת שהעברת את הלפיד בצורה פרופורציונלית וטובה עד כמה שאפשר".

תגיות:ניצוצותישראל בר און

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה