אמונה

מישהו פגע בך? הרמ"ק, מגדולי המקובלים, מסביר כיצד יש להגיב

רבי משה קורדובירו, מגדולי מקובלי צפת, מבאר את 13 מידות הרחמים של הקדוש ברוך הוא, ומסביר כיצד ניתן לדבוק בבורא עולם על ידי הליכה בדרכיו

  • כ"ח חשון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי משה קורדובירו בספרו המופלא "תומר דבורה" מסביר את 13 מידות הרחמים של הקדוש ברוך הוא, ומבאר כיצד אפשר לדבוק בבורא, על ידי הליכה בדרכיו.

הפסוק במיכה: "מי קל כמוך נושא עוון ועובר על פשע לשארית נחלתו לא החזיק לעד אפו כי חפץ חסד הוא", מכיל את 13 מידות הרחמים של הקב"ה. 

לביאור המידה הראשונה "מי קל כמוך", לחצו כאן.

המידה השניה היא "נושא עוון". מסביר הרמ"ק כי זוהי מידת רחמים מופלאה, שהקדוש ברוך הוא מזין את המשחיתים הנבראים מחטאי האדם. כה דבריו: "וַהֲרֵי זֶה גָּדוֹל מֵהַקּוֹדֵם, שֶׁהֲרֵי לֹא יַעֲשֶׂה הָאָדָם עָוֹן שֶׁלֹּא יִבְרָא מַשְׁחִית, שנאמר (אבות פ"ד, י"ג) "הָעוֹבֵר עֲבֵרָה אַחַת קוֹנֶה לוֹ קַטֵּיגוֹר אֶחָד"

ממשיך הרמ"ק ומסביר כי הקטגור שנברא מהעבירה, מחפש מזון. הוא מגיע לפני הקב"ה ומבקש ממנו מזונו: "וַהֲרֵי אוֹתוֹ קַטֵּיגוֹר עוֹמֵד לִפְנֵי הַקָּבָּ"ה וְאוֹמֵר: 'פְּלוֹנִי עֲשָׂאָנִי'; וְאֵין בְּרִיָּה מִתְקַיֶּמֶת בָּעוֹלָם אֶלָּא בְּשִׁפְעוֹ שֶׁל הַקָּבָּ"ה, 'אֵינִי זָן מַשְׁחִיתִים, יֵלֵךְ אֵצֶל מִי שֶׁעֲשָׂאוֹ וְיִתְפַּרְנֵס מִמֶּנּוּ', וְהָיָה הַמַּשְׁחִית יוֹרֵד מִיָּד וְנוֹטֵל נִשְׁמָתוֹ, אוֹ כּוֹרְתוֹ, אוֹ נֶעֱנָשׁ עָלָיו כְּפִי עָנְשׁוֹ, עַד שֶׁיִּתְבַּטֵּל הָמַּשְׁחִית הַהוּא.

זה על פי מידת הדין, אך הקב"ה בעל הרחמים לא עושה זאת. "וְאֵין הַקָּבָּ"ה עוֹשֶׂה כֵן", מסביר הרמ"ק, "אֶלָּא נוֹשֵׂא וְסוֹבֵל הֶעָוֹן, וּכְמוֹ שֶׁהוּא זָן הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, זָן וּמְפַרְנֵס הַמַּשְׁחִית הַזֶּה".

עד מתי זן הקב"ה ברחמיו את המשחית, שנברא מחטא האדם? מסביר הרמ"ק עד שיקרה אחד מ-3 הדברים הבאים: "אוֹ יָשׁוּב הַחוֹטֵא בִּתְשׁוּבָה וִיכַלֵּהוּ וִיבַטְּלֵהוּ בְּסִגּוּפָיו, אוֹ יְבַטְּלֵהוּ שׁוֹפֵט צֶדֶק בְּיִסּוּרִים וּמִיתָה, אוֹ יֵלֵךְ בַּגֵּיהִנָּם וְשָׁם יִפְרַע חוֹבוֹ".

מסכם הרמ"ק את דבריו: "אִם כֵּן, הֲרֵי זוֹ מִדַּת סַבְלָנוּת גְּדוֹלָה, שֶׁיָּזוּן וִיפַרְנֵס בְּרִיָּה רָעָה שֶׁבָּרָא הַחוֹטֵא עַד שֶׁיָּשׁוּב".

פונה הרמ"ק עבורינו ומסביר את הדרך בה ידבק האדם בדרכי הבורא: "יִלְמֹד הָאָדָם, כּמָּה צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה סַבְלָן לִסְבֹּל עֹל חֲבֵרוֹ וְרָעוֹתָיו שֶׁהֵרַע, עַד שִׁעוּר כָּזֶה שֶׁעֲדַיִן רָעָתוֹ קַיֶּמֶת שֶׁחָטָא נֶגְדוֹ - וְהוּא יִסְבֹּל עַד יְתַקֵּן חֲבֵרוֹ אוֹ עַד שֶׁיִּתְבַּטֵּל מֵאֵלָיו, וְכַיּוֹצֵא".

תגיות:פגיעההרמ"ק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה