אמונה

כיצד נידבק בבורא עולם? עצה מופלאה מהרמ"ק, מגדולי המקובלים

מדוע קוראים מלאכי השרת לקדוש ברוך הוא 'מלך עלוב', ומה עלינו ללמוד מכך? רבי משה קורדובירו בספרו 'תומר דבורה' בביאור נפלא הנוגע לכולנו

  • כ"ג תמוז התשפ"ג
אא

מלאכי השרת קוראים לקדוש ברוך הוא 'מלך עלוב". מדוע, מה הכוונה בתואר זה, ומה עלינו ללמוד מכך?

רבי משה קורדובירו, מגדולי מקובלי צפת, מסביר את הדברים בספר המוסר שלו, 'תומר דבורה'. "הקדוש ברוך הוא מלך נעלב, סובל עלבון, מה שלא יכילהו רעיון", כותב הרמ"ק ומבאר, "הרי אין דבר מסתר מהשגחתו בלי ספק, ועוד: אין רגע שלא יהיה האדם ניזון ומתקיים מכוח עליון השופע עליו.

"והרי תמצא", ממשיך הרמ"ק, "שמעולם לא חטא אדם נגדו, שלא יהיה בוא באותו הרגע ממש, שופע שפע קיומו ותנועת איבריו. ולמרות שהאדם חוטא בכוח ההוא – לא מנעו ממנו כלל".

"הקדוש ברוך הוא סובל עלבון כזה, להיות משפיע בו כוח ותנועות איבריו, והוא מוציאאותו כוח באותו רגע בחטא ועוון, ומכעיס, והקדוש ברוך הוא סובל", קורא הרמ"ק בהתפעלות.

"ולא תאמר שאינו יכול למנוע ממנו הטוב ההוא, חס וחלילה", ממשיך הרמ"ק ומוכיח, "שהרי בכוחו ברגע לייבש ידיו ורגליו, כעין שעשה לירבעם כפי שמפורט במלכים א' (י"ג, ד)

"ועם כל זה שהכוח בידיו להחזיר הכוח הנשפע ההוא, והיה לו לומר: 'כיוון שאתה חוטא נגדי – תחטא בשלך ולא בשלי', לא מפני זה מנע טוב מן האדם ולא סבל עלבון, והשפיע הכוח והיטיב לאדם טובו – הרי זה עלבון וסבלנות מה שלא יסופר.

מסיים הרמ"ק את דבריו: "ועל זה קוראים מלאכי השרת לקדוש ברוך הוא 'מלך עלוב', כפי שמופיע בפרקי היכלות פרק כ"ה".

עוד מבאר הרמ"ק כי מידה זו הינה המידה הראשונה מתוך 13 מידות הרחמים של הקב"ה, והיא מצוינת במילים "מי קל כמוך" – כלומר: אתה קל, בעל חסד המיטיב, קל בעל כוח לנקום ולאסוף את שלך – ועם כל זה אתה סובל ונעלב עד ישוב בתשובה".

לאחר שגומר הרמ"ק לבאר מידה מופלאה זו, הוא מבאר כי על האדם לדבוק בבורא על ידי דבקות במידותיו. "הרי זו מידה שצריך האדם להתנהג בה: הסבלנות. וכן, היותו נעלב אפילו למדרגה זו, ועם כל זה – לא יאסוף טובתו מן המקבל".

תגיות:בורא עולםדבקותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה