פרשת ויקהל

ממתק לשבת - פרשת ויקהל

מדור חדש באתר הידברות - ממתק לשבת, המציג נקודות מבט שונות על פרשת השבוע - פרשת ויקהל: תמונת השבוע, פתגם קצר, סיפור קצר, בדיחה יהודית, שו"ת בהלכה ועוד

אא

1. תמונת השבוע – עצי זית עתיקים בארץ ישראל

אחד העצים המסמלים ביותר את ארץ ישראל, הוא עץ הזית. הוא מוזכר גם בפרשתנו, כאחד המרכיבים העיקריים של שמן המשחה, וממנו היו מכינים גם את השמן למנורת הזהב שבמשכן ובבית המקדש. מקור עץ הזית הוא במזרח התיכון, בארץ ישראל וסוריה, בהן היה עץ הזית כבר לפני אלפי שנים. כיום, גדל העץ במטעים במדינות רבות המייצרות שמן זית בכמויות גדולות.

בתמונה נראים עצי זית עתיקים, שנמצאים במורדות הר הזיתים בירושלים, שגילם מוערך ב-800 עד 1200 שנה. ישנו עץ זית נוסף בהרי יהודה, עליו ישנה מסורת כי הוא בן אלפיים שנה.

עצי זית עתיקים בארץ ישראלעצי זית עתיקים בארץ ישראל

2. תמונה היסטורית – הכיור וכנו

אחד מכלי המשכן ובית המקדש, היה הכיור ששימש את הכהנים לרחיצת ידיהם ורגלים טרם החלו בעבודת הקרבנות. הרחיצה נקראת בלשון חז"ל "קידוש ידיים ורגליים" וזה היה חיוב לכהנים לעשות כן. הכיור היה עשוי מנחושת, ובמשכן הוא נבנה מהמראות הצובאות של נשות ישראל, ותחילה לא רצה משה רבנו להשתמש בהן אלא שהקב"ה ציווה עליו לעשות כן, כי בזכות נשות ישראל נגאלו אבותינו ממצרים. הכיור במשכן לא היה גדול מכיוון שבתורה אין הוראה ברורה לגבי הגודל הרצוי, ואילו שלמה המלך עשה כיור שהכיל ארבעים 'בת', כמות גדולה של מים. בבית שני עשה בן קטין כיור עם שנים עשר ברזים וכן 'מוכני' – מנוף שהכניס את הכיור לאדמה, כדי שהמים לא ייפסלו בלינה.

הכיור וכנוהכיור וכנו

3. פתגם השבוע

"כל מצווה מתקנת איבר אחד בגוף. השבת - מתקנת את כל הגוף" (רבי אריה לייב מגור)

4. סיפור קצר

רבי זלמ מוולוז'ין היה גאון מופלג וצדיק תמים, ומעולם לא דיבר סרה נגד אדם מישראל. פעם חזר מביתו בערב שבת מבית המרחץ, ללא כתונת לגופו. שאלתו אשתו: "היכן הכתונת שלך"? השיב רבי זלמן: אחד מן האנשים בבית המרחץ, החליף את כותנתו בכתונת שלי. "אם כן, היכן הכתונת של האיש שהחליף אתך"? השיב רבי זלמן: "כנראה שהוא שכח להניח את הכתונת שלו".

5. בדיחה יהודית

פעם אחת מת עשיר גדול בעיר פוזנא, שהיה מלווה בריבית וקמצן מופלג. באו היורשים לקבור אותו, והחברא קדישא דרשה סכום עצום בשביל קברו. התלוננו היורשים בפני השלטונות והללו הזמינו את רבי עקיבא איגר להסביר את פשר הסכום המופרז. השיב הרב בנועם: אנחנו מאמינים שמשיח עומד לבוא בכל רגע וכל עם ישראל יקום לתחייה, ולכן אנו משלמים מחיר זול בעבור קבר זמני. אבל העשיר הזה היה מלווה בריבית והם לא יקומו לתחיית המתים, לכן הוא צריך לשלם הרבה כסף, כי הוא הולך לשכב שם לעולמים...

6. מושג ביהדות - מיתה בידי שמים

בפרשתנו נכתב שוב עניין שמירת השבת ו"כל העושה בו מלאכה יומת". מיתה בידי שמים, הוא מוות שהקב"ה מעניש את האדם, בשונה מארבע מיתות בית דין. מיתה זו, נגרמת ל-15 חטאים במזיד, והיא קלה יותר מה'כרת', על 36 לאווים. נחלקו המפרשים בסיבת ההבדלים בין המיתות, לפי רש"י בעונש כרת העונש הוא שחיי האדם נכרתים לפני זמנו וגם בניו מתים. הרמב"ם מסביר, שהאדם שנענש במיתה בידי שמים מתקן במותו את חטאו, אך עונש הכרת אינו מתקן את חטאו ובעולם העליון הוא ממשיך להזדכך.

7. שו"ת בהלכה – המתנה בין חלב לבשר

שאלה: האם ניתן לאכול מאכלי בשר לאחר אכילת מאכלי חלב?

תשובה: אדם שסיים לאכול מאכל חלבי ורוצה לאכול מאכל בשרי (ולא להיפך!), עליו להדיח את פיו היטב מכל שיירי המאכל החלבי, לאכול מאכל פרווה כדי לנקות את הפירורים בפיו, ולנקות את ידיו. בכך די לו ע"פ ההלכה והוא יכול לאכול בשר. ע"פ הקבלה, יש נוהגים להמתין שעה או חצי שעה בין שני המאכלים.

גבינה צהובה וגבינה קשה ממש שנדבקת לשיניים, יש להמתין שש שעות כמו בין בשר לחלב. הרבה פוסקים מתירים בימינו לאכול אחרי הגבינה הצהובה הרגילה, מכיוון שהיא לא נחשבת כמו הגבינות הקשות שהיו בעבר והן מתעכלות מהר. אחרים מחמירים ומצריכים המתנה של שעה לאחר אכילת גבינה צהובה.

 

בעריכת מתתיהו דייטש-אשכנזי, עורך העלון והספר רב-המכר "שַׁבָּת טִישׁ".

פורסם בעיתון "גוט שבת" היוצא לאור ע"י ביהכנ"ס המרכזי "מארינה רושצ'ה" במוסקבה, רוסיה.

תגיות:פרשת ויקהלממתק לשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה