לאישה

כה עשו חכמינו: התשובה הנשית

היעדרם של סיפורי צדקניות מאוירים ומושקעים מארון הספרים היהודי הוביל את יוסף וחוה לאופר לקחת הלוואה מהבנק, על מנת לממש את חלומם הגדול - הוצאת סדרת ספרונים מאוירים בשם "כה עשו אמותינו". ראיון

אא
במשך שנים ארוכות עבדה חוה לאופר כצלמת אירועים, ועבדה בעיקר באירועים. בעלה יוסףנשאר בדרך כלל עם ארבע בנותיהם ובנם הקטן, ולקראת השינה נהג לספר להם סיפורי צדיקים. יום אחד ראה יוסף שהבנות מתחברות באופן פחות מושלם לסיפורי סדרת "כה עשו חכמינו", שמטבע הדברים מדברים יותר על עולמם של צדיקים ותלמידי חכמים בלימוד תורה - ופחות על הנשים הצדקניות שכל כבודן פנימה. חלופות איכותיות לא נמצאו בשוק, והתובנה הזו הובילה את בני הזוג לאופר, תושבי ביתר עלית, למיזם שאפתני ומושקע שנועד לתת מענה למחסור היחסי של סיפורי הצדקניות במדף הספרים היהודי.
יוסף וחוה גייסו תוך מספר חודשים צוות נשי שכלל מחברת, מאיירת ומגיהה - וביחד יצאו כולם לדרך עם סדרת הספרונים "כה עשו אימותינו", לא לפני שהמו"לים הטריים לקחו מהבנק הלוואה על מנת לממן את הפרויקט ולהגשים את "חלום חיינו", כפי שהם מגדירים זאת - "להחזיר עטרה ליושנה, ולתת לכל ילדה את השאיפה להיות חלק מאימותינו הקדושות".
הספרון "כה עשו אימותינו" המכיל 24 עמודים, יוצא מדי ראש חודש ומביא בשפה ילדותית ונעימה את סיפורי הצדקניות. הסדרה בנויה על סיפור שמספרת סבתא לנכדתה אחרי הדלקת הנרות בליל שבת, על בסיס קשיים ודילמות שעוברת הנכדה בחיי היום יום. הסיפור מסתיים בתפלה שמתפללת הנכדה לקב"ה סביב הנושא והמידות הנלמדים בספר.
"אנו מקווים שהסדרה תהיה להיט אצל הילדות, בעזרת השם, מכיוון שאף פעם לא יצא סיפורי צדקניות לבנות, וכל שכן סיפורים אמתיים", אומרת חוה. "כל הבנות שקוראות את הסיפורים מתלהבות ומזדהות עם הילדה שמקשיבה לסיפור של סבתה, וכמובן עם המידות והמעשים טובים של הרבניות המתוארות בסיפורים. במקביל האמהות מאוד אוהבות את הצד הנשי של הספרונים, כמו שאמרו לי אמהות שונות - מאחורי איש גדול עומדת אישה גדולה או ‘זו הפעם הראשונה שמדברים על הנשים, סוף סוף...´".
לך ולבעלך יוסף ישנו רקע קודם במו"לות?
"לא היה לנו ממש רקע בכל מה שקשור לספרים. בעלי למד פסיכולוגיה ואחרי כן העדיף לעבור ללמוד תורה כל היום, אבל יש לו הרבה ידע טכני, וזה מאוד עזר לנו להרים את כל הפרויקט הזה".
בעקבות הפרויקט עזבה חוה את הצילום בערבים, וכיום בעיקר מלמדת את המקצוע. "כה עשו אימותינו ממלא לנו את כל היום. בנוסף אנחנו מוציאים גם עלון שקשור לספרון. מי שעושה מנוי שנתי מקבלת מדי חודש גם עלון וגם ספרון שקשור רק לבנות, כולל משחקים, מכתב של רבנית, מידות שקשורות יותר לבנות וכן הלאה".
אני מניח שמבחינה טכנית לא היה קל להקים את זה.
"לקח לנו כמה חודשים עד שהתבססנו. בשלב הראשון בעלי ליקט את הסיפורים, אימת אותם, בדק את הנושא הוויזואלי, כמו למשל איך היו מתלבשים בעבר בכל עיר ועיר. למשל, בהונגריה לא התלבשו כמו בטורקיה או בפרס. לאחר מכן שולחים את התוכנית למחברת, לאחר מכן מעבירים לציירת, לגרפיקאית, למגיהה, ניקוד והכנה לדפוס. עכשיו כשהקמנו את הכל - אנו עוברים לשלב ההפצה. זה חלק לא קל. אנשים חושבים שזה עוד ספרון, כי יש כמות מאוד גדולה של ספרים וסיפורי צדיקים בשוק. אבל אצלנו מדובר ברעיון אחר שמיועד לבנות, ויש בו מסר עמוק שגם האמהות מתחברות אליו היטב. מי שקורא חוזר עם תגובות ממש טובות".
איך באמת עד היום לא חשבו על סיפורי צדיקות לבנות?
"יש כמה ספרים של סיפורי צדקניות, אבל הם בשחור-לבן, ובנות קטנות פחות יכולות לקרוא ולהתחבר. בקרוב, אגב, נוציא ספרון אודות הרבנית קנייבסקי ע"ה. אנחנו עובדים על זה עכשיו. יש הרבה מאוד סיפורים אודותיה, ולכן אנחנו עורכים בדיקה רצינית שהסיפורים נכונים. דיברנו במשך שעה וחצי עם אחותה, הרבנית שרה ישראלזון, שסיפרה לנו המון על הרבנית. התחקיר נעשה כך מכיוון שחשוב לנו מאוד שהסיפורים יהיו כמה שיותר אמיתיים. בכל אופן, הספרונים הבאים יוקדשו לצדקניות מכל העדות ומכל הגוונים. בזכות נשים צדקניות אנחנו עתידין להיגאל במהרה בימינו, אמן".
לפרטים נוספים: laufer6@neto.net.il
תגיות:נשיםספרי יהדותסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה