חנוכה 2023

נגד הזרם

זרמים רבים עמדו לשטוף ולסחוף אותנו, אך נותרנו בדרכנו נאמנים לה' ולתורתו, וכאלה נישאר עד יבוא משיח צדקנו. מאמרו של הרב יוסף ברוק

אא

בערב שבת נדליק את הנר הראשון של חנוכה, ובשבת נקרא את פרשת וישב.
תכונה משותפת להם ליוסף ולמתתיהו, הגיבורים הראשיים של האירועים. יוסף הגיע למצרים הישר מבית יעקב, נעקר בעיצומה של קבלת המסורת, בשעת לימוד פרשת עגלה ערופה, מוצא עצמו יחיד ובודד בארץ שכל מהותם של יושביה נוגדת לאמונתו ואורחות חייו. היה עליו לא רק לשרוד ולהישאר באותה דרגה רוחנית שבה היה, אלא הוא חייב להתרומם ולהתעלות, שכן כלל הוא בעולם הרוח: כל שאינו עולה - בהכרח יורד. לכן עמידה במקום פירושה דעיכה והתנוונות. הוא חייב ללכת נגד הזרם.

מנקודת התחלה אפסית ונמוכה כעבד בבית פוטיפר הוא מטפס ועולה עד שהופך למנכ"ל הבית: "ויפקדהו על ביתו וכל יש לו נתן בידו". הצלחתו מושכת את תשומת לבה של אשת פוטיפר, הבוס הגדול, ובניגוד מוחלט להלך הרוח של פריצות, שהיה מקובל במקומו ובחברה בה חי, הוא ירא את ה ואינו חוטא כלפיו. ומשהוא עומד בצדקו בניסיון הנורא, הוא משלם מחיר כבד ומושלך לבור הכלא.

* * *

52 שנים שלטו היוונים בארץ ישראל. ברצונם להפוך את הארץ ויושביה לחלק מממלכה רחבת ידיים כפו על עמנו את דרכם ואמונתם ההלניסטית אלילית, ולחמו בקיום המצוות. אסרו בעונש מוות את מצוות המילה, שמירת השבת וראש חודש, ולאט-לאט הלך העם בעקבותיהם. בירושלים קמו אצטדיונים, ואימוני הגוף והכוח הפיזי דחקו את התורה והמצוות. המצב היה נראה אבוד (וכפי שאירע בשאר מקומות שכבשו היוונים).

ואז קם נגד הזרם מתתיהו, ועמו חמשת בניו, וחולל את המהפכה, וההמשך ידוע.
תכונה של שחיה נגד הזרם של הכלל והפרט - ירושה היא לנו, ובכוחה התקיימנו לאורך שנות גלותנו. זרמים רבים עמדו לשטוף ולסחוף אותנו, אך נותרנו בדרכנו נאמנים לה ולתורתו, וכאלה נישאר עד יבוא משיח צדקנו.

שבת שלום וחנוכה שמח! 
תגיות:תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה