שאל את הרב - כללי

האם המצרים הם צאצאי חם?

  • כ' תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שאלתי היא שלפי התנך מצרים הם צאצאי חם שחי בסביבות 2000 לפנה״ס אבל לפי הארכאולוגיה השושלת המצרית התחילה כבר בשנת 3000 לפנה״ס על ידי נערמר אז איך זה מסתדר?

תשובה

לכבוד השואלת,

שני החישובים שציטטת נובעים משני מקורות שונים

חם נולד שנת 1556 לבריאה (2205 לפנה"ס). המבול התקיים בשנת 1656, ויש לשער שחם הוליד את מצרים בערך שנתיים אחר המבול, דהיינו, 1658.ולפ"ז יש לשער שחיים באזור של מצרים יכלו להתחיל כבר משנת 1678 (2083 לפנה"ס). -זה מה שנמסר לנו במסורה מדוייקת ובלתי פוסקת לאורך כל הדורות מאז מתן תורה. וזה מה שציטטת שחם חי בסביבות 2000 לפנה״ס; מקורך מן ידיעות התורה.

מה שאין כן ההערכה של שנת 3000 לפנה״ס והתחלת מלכות מצרים על ידי נערמר את לוקחת ממקור ארכיולוגי, ואולי אפילו בלי ללמוד את הסיבות של השערת אותו תאריך - רק מן סיכום רוב הדעות של הארכיאולוגים בויקיפדיה.

ואין שום הכרח ששני התאריכים ישתלבו.

מה שאת צריכה לדעת לגבי השערת התאריכים הארכיולוגיים, שבסיס גדול להשערת תאריך הינו מדידת השיעור של אילקטרונים שנתקבצו בתוך חפצים שנתגלו בחפירות ארכילוגיות, כאשר אנחנו לוקחים כהנחה שבזמן יצירת החפץ שנעשתה ע"י חום, יצאו ממנו כל האלקטרונים שהיו תפוסים שם מקודם - כליל. ואין הנחה זו הכרחית במציאות, ועל זה יודו לך כל הארכילוגים.

ובהשערת זמן קדום על פי מינרליים הנקרא "אופטיקל דייטינג", שהוא דרך שני עיקרי להשערת תאריכים, מודים הארכילוגים שמידת הדייקנות שאפשר להשיג דרכו הוא במצב הכי טוב 5%.

בנוסף לכך, השערות אלו אינם לוקחים בחשבון שינויים דרסתיים בחום שאולי איראו בין זמן הראשוני של ההשערה ועד לימינו. לפי שאם אירעו שינויים כאלו, הדבר פשוט שתאריך ההשערה תשתנה. ואלו דברים שכל ארכיולוג יודה להם. ואם כך, רק לפי מה שידוע לנו מן התורה שקרה באזור מצרים, כגון, מכת ברד שהודיע לנו חז"ל שהיה מעורב עם כח אש, חייבת ההשערה להשתנות. אבל אין הארכיולוגים הקלאסיים לוקחים בחשבונם את מה שנזכר במקורות שבתורה כלל - ואפילו להחשיב אותם כאפשרות על הספק

ולדעתי הם סוטים בזה באופן אינטגרי מחיפוש האמת; כי אע"פ שאין הדבר ברור להם שאירע, לפחות היה להם להחשיב את המאורעות שנקלטו במדוייק במקורות התורה שבכתב והמדרשים, כאפשריות על הספק ולהתחשבן אתם בהשערת תאריך החלפי הראויה לפי עדויות של התורה.

א"כ הארכיאלוגים שעושים עבודתם באמונה לפי דרכי ההשערה המצויים להם, הגיעו למסקנה שמלכות מצרים כבר התקיימה משנת 3000 לפני הספירה, אבל אין הכרח כלל שהשערה זו תשתלב עם מה שידוע לנו בבירור מן התורה, שמלכות במצרים כבר היתה קיימת משנת 1748 לפנה"ס - כאשר אברהם אבינו היה בן 70 שנה, וכמבואר בתורה ובמדרש לפרשת לך לך.

בברכה,

רב נחום

 

תשובה נוספת מהרב בלס

שלום וברכה,

 
השושלת המצרית נכחדה ואיננה, ואין כל דרך היסטורית לדעת על קדמותה. רוב השושלת של מצרים מבוססת על כתביו של היסטוריון מצרי שחי לפני 2000 שנה בס"ה, ושמו מנתון.
 
הארכיאולוגיה מתארת את המלכים המצריים לפי שיטות תיארוך, ולא על פי מידע היסטורי. רוב השושלות של מצרים לא זכו לתיעוד ארכיאולוגי, והם מבוססות על השערה ועל כתביו של מנתון. המידע הרב ביותר על מלכי מצרים מתחיל משושלת רעמסס - שהוא הפרעה של תקופת השיעבוד.
 
הידעת שבכל ההירוגליפים שנמצאו במצרים העתיקה - לא מוזכרת אפילו פעם אחת בניית פירמידות במצרים? גם בתוך הפירמידות אין ציורים שיכולים להעיד על הקשר שלהם למצרים העתיקה.
יש לארכיאולוגים השערות רבות על בניית הפירמידות, אך מצרים העתיקה לא מספקת מידע על הקשר הזה. מכאן תבין שהמידע בנושא מצרים העתיקה לוקה בחסר, ומבוסס על הערכות - לעיתים יותר מאשר על עובדות שנמצאו בשטח.
 
קרא בבקשה את המאמר הבא:
ובמיוחד את הכותרת:

האם קיימות תרבויות עתיקות שחיו בתקופת המבול המקראי?

 
כמו כן מומלץ שתחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", שם תמצא חוברת שתספק לך את הכלים האמיתיים להגיע לאמונה הנכונה. אני בטוח שתהנה.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חםמצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה