נשים

האם אישה צריכה לספר בשידוכים שהיו לה יחסים בעבר?

  • ז' אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני חוזרת בתשובה שנתיים והכרתי בחור מתחזק גם כן. הכימיה בינינו מאוד טובה ברוך ה'. אתמול הוא שאל אותי לראשונה על העבר שלי. דבר שאני מדחיקה. עניתי בשלילה למרות שהתשובה היא כן. האם אני צריכה לספר לו את האמת? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

חוזרת תשובה לא חייבת לספר על יחסים שהיו לה בעבר, כל עוד ומי שנפגש איתה יודע שהיא בעלת תשובה, ויכול לשער שהיא קיימה יחסים, אלא שהיות והוא שאל אותך על זה, את חייבת לומר את האמת (כמובן לא ראוי כלל שתדברי איתו על זה ישירות, אלא תיידעי אותו דרך השדכנית או כל אדם אחר) - כמבואר במקורות.

מקורות: יש דעות שיש לחוש בזה למקח טעות - יעויין שלחן ערוך אבן העזר (סימן סז סעיף ה), חלקת מחוקק ובית שמואל שם, ובמה שהאריך בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק אבן העזר סימן ט).

אמנם הגרי"ש אלישיב זצ"ל בספרו קובץ תשובות חלק א' (סימן קנט) כתב שאין לחוש שכל החיים יחיו בלי קידושין, כי אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, אולם משני טעמים אחרים צריכה להודיע לחתן, א. שהרי מן הדין אין לה כתובה, והכתובה שהוא כותב לה אין לזה ערך, נמצא שהם חיים בלי כתובה. ב. לפי מה שכתב הרמב"ם (הלכות מכירה פרק יח הלכה א) "אסור לרמות את בני אדם, היה יודע שיש בממכרו מום יודיעו ללוקח", ובקרית ספר כתב, "אסור לרמות, ונראה דהוי דאורייתא". ואין לך רמאות וגניבת דעת גדולה מזו, ובפרט שהמדובר הוא מחוג בני תורה שנפשם סולדת מזה. ע"ש. וכן כתב בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ד' (סימן קיח ד"ה ובדבר) שצריכה לספר לחתן. 

ובאיזה שלב צריכה לספר - בשו"ת אגרות משה (שם) כתב, שאינה צריכה להגיד לו בראיה והכרה דפעם ראשונה שעדיין לא ידוע אם ירצה בכלל השידוך וכו', ורק אחרי שיודעת שרוצה לישא אותה בבירור שכבר אמר לה ודיבר בדבר הנישואין צריכה לומר וכו'. ע"ש. ובשו"ת ישא יוסף חלק אבן העזר (סימן יג אות ד) הביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שהסכים שאפשר להימנע מלספר בתחילת השידוך, אבל בשלב מאוחר יותר לפני גמר השידוך חייבים לספר ואסור להעלים הדבר. ע"ש.

ומש"כ לגבי חוזרת בתשובה וכו', יעויין שו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן שנט).

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חוזרת בתשובהבעלת תשובהשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה