תורה ומדע

מיהם התנינים הגדולים המוזכרים בבראשית

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראיתי בסיפרו של הרב זמיר כהן המהפך 2 שהוא מסביר שהתנינם הגדולים הכתובים בפרשת הבריאה הם זוחלי ענק (המכונים דינוזאורים) ומביא ראיות מהגמרא ועוד מפרשים שהמילה תנינים היא משפחת הזוחלים ומביא את הראייה העיקרית מפירוש רש"י על הפסוקים הללו:"כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת וְאָמַרְתָּ אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה יְהִי לְתַנִּין. וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה וַיַּעַשׂוּ כֵן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת מַטֵּהוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו וַיְהִי לְתַנִּין. וַיִּקְרָא גַּם פַּרְעֹה לַחֲכָמִים וְלַמְכַשְּׁפִים וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן. וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם. וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה מֵאֵן לְשַׁלַּח הָעָם. לֵךְ אֶל פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה וְנִצַּבְתָּ לִקְרָאתוֹ עַל שְׂפַת הַיְאֹר וְהַמַּטֶּה אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לְנָחָשׁ תִּקַּח בְּיָדֶךָ" רש"י-תנין=נחש =תנינים פירוש משפחת הזוחילים וכך גם עוד רואים בעוד פירושים והקושייה שלי שרש"י אומר בפרשת הבריאה דבר אחר ציטוט רש"י מפרשת הבריאה: התנינם הגדולים : הדגים הגדולים שבים וגם כותב על אגדה הרשומה בגמרא אז אני לא מבין תנינם הם הדגים הגדולים שבים או משפחת הזוחלים?

תשובה

שלום וברכה,
יש כאן שני נושאים שונים. פירוש המילה תנינים בשפת הקודש, ומי היו "התנינים הגדולים" המופיעים בפרשת בראשית.
לגבי המילה תנינים אין ספק שמדובר במשפחת הזוחלים, הכוללת גם לטאות ענק וגם נחשים.
לגבי מין "התנינים הגדולים" המופיעים בספר בראשית - קיימים מדרשים המתארים אותם כלוויתנים שנכחדו, וכך גם רש"י מפרש על פי המדרש הקדום, אולם לפי פשט הפסוק מדובר בלטאות ענק שנכחדו. אז מדוע הם הוזכרו במדרש הקדום בתור לוויתנים? יתכן מאוד שזה בגלל שאותם תניני-ענק הגיעו לגדלים עצומים שרק לוויתנים יכולים לייצג. קשה שלא להבחין בעובדה שהמדרש טוען שאותן חיות ענקיות נכחדו, ואכן נמצאו ראיות לקיומן של חיות עצומות אשר נכחדו בעבר הקדום. זה לא נראה כמו צירוף מקרים.
נוסיף לכך את דברי חז"ל על חיות הענק שנכחדו המוזכרות בגמרא בשם "ראמים", ואתה מקבל תמונה טובה יותר.
זה לא פירוש אישי שלנו, כי המלבי"ם פירש כבר לפני קרוב ל-150 שנה על פרשת נח, כי אכן נבראו חיות ענק בששת ימי בראשית והן נכחדו במבול, והן אותם דינוזאורים את שלדיהם מוצאים באדמה.
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה