תורה ומדע

מיהו חנוך שמוזכר בספר בראשית?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! כידוע כשחז"ל קבעו את הספרים שיהיו בתנ"ך הם הכניסו ספרים מסויימים שאנו יודעים אותם כיום אבל היו ספרים שלא הוכנסו לתוך קובץ ספרי התנ"ך. שאלותי הם: 1. מהם הספרים הללו שלא הוכנסו ומדוע לא הוכנסו וכן הייתי רוצה לקבל פירוט קצר על כל ספר? 2.מדוע ספרים כמו ספר הזוהר, ספר היצירה וספרים קדושים שאינם נכללים בתנ"ך אך נכתבו לפני החתימה של התנ"ך לא הוכנסו לקבצים? 3. האם למגילות הגנוזות של ים המלח יש משמעות דתית (כידוע חלק מהכתבים במגילות שונים מהכתבים שאנחנו מכירים כיום בתנ"ך)? 4. עניין אותי לדעת על אדם בשם חנוך שמוזכר בספר בראשית (דור שישי לאדם הראשון כמדומני), לא נכתב עליו הרבה אך נודע לי שקיימים על שמו 3 ספרים שמקורותיהם בעברית אבדו ונשארו מקורות מהשפה היוונית ומסלאבית כנסייתית עתיקה והייתי רוצה לקבל עליו ועל הספרים יותר פירוט ומדוע לא מייחסים להם חשיבות ביהדות (למיטב הבנתי)? תודה מראש ומצטער על אורך השאלות!

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות. אי אפשר לפרט כל הספרים החיצוניים, מפני שרבים הם מאוד, ובויקיפדיה, ערך הספרים החיצוניים, נמצאת רשימה המלאה. חז"ל לא הכניסו לתוך קובץ ספרי התנ"ך, כי אם ספרים אשר כתובים ברוח הקודש, מה שאין כן הספרים החיצוניים, אשר אינם ברוח הקודש.

ספר יצירה וספר הזוהר וכו', הם נכתבו אחרי החתימה של תנ"ך. גם אם ספר יצירה התחיל באברהם אבינו, הכול בעל פה היה, ונכתב בעת מאוחרת יותר.

מגילות הגנוזות של ים המלח, השונים מהכתבים שאנחנו מכירים כיום בתנ"ך, דינם כדין ספרים חיצוניים אחרים, וכנ"ל. [יש שם גם מגילות מהתנ"ך בשינויים מעטים וקלים, והם מקודשים, אלא שאנחנו סומכים על מסורת שלנו בגירסאות ובנוסחאות].

ספרי חנוך כלולים גם הם בספרים חיצוניים וכנ"ל, ועיין ויקיפדיה ערך ספר חנוך.

יש לציין עוד, כי כל ספר שעבר במסורת אלינו מאבותינו מדורי דורות, מקודש אצלינו הוא, אך ספרים אשר לא קיבלנו במסורת, איננו מייחסים להם מעלת קדושה ורוממות דתית. כל היהדות, תלויה היא במסורת אבותינו ורבותינו.

ברכה והצלחה,

יעקב משה  

   


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה