מדוע צריך ליטול ידים מתוך כלי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב יש לי שתי שאלות הלכתיות שאני באופן אישי מקיימת אבל שאלו אותי ולא ידעתי להשיב במדוייק למה. למה נוטלים ידיים מתוך כלי ולא ישירות מהברז והשאלה השניה האם אישה חייבת בגרביים כי יש נשים דתיות עם כיסויי ראש שאינן לובשות גרביים (כמובן אני מתכוונת לגרביים עד הברך שמכסה את כל השוק). תודה מראש על התשובה. חדוה

תשובה

שלום וברכה

א. נטילת ידיים בכלי מחוייבת בבוקר ובנטילה לאכילה

שולחן ערוך הרב אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן ד

סעיף א
כל אדם הקם ממטתו שחרית בין עשה צרכיו בין לא עשה צרכיו צריך לרחוץ ידיו ברביעית הלוג מים מן הכלי ואפילו אינו רוצה להתפלל עד לאחר כמה שעות לפי שכל אדם כשהקב"ה מחזיר לו נשמתו נעשה כבריה חדשה כמ"ש חדשים לבקרים כו' שהאדם מפקיד נשמתו עייפה והקב"ה מחזיר לו חדשה ורגועה כדי לעבוד להשי"ת בכל יכולתו ולשרתו כל היום כי זה כל האדם לפיכך צריכים אנחנו להתקדש בקדושתו וליטול ידינו מן הכלי כדי לעבוד עבודתו ולשרתו כמו כהן שהיה מקדש ידיו מן הכיור בכל יום קודם עבודתו.
וכיון שצריך ליטול ידיו מן הכלי דוקא לכן יברך על נטילת ידים ולא על רחיצת ידים מפני שהכלי שממנו נוטלין לידים נקרא נטלא בלשון חז"ל לכן תיקנו בברכה זו לשון נטילה להורות דצריך כלי:

ובהלכות נטילת ידיים לסעודה כתב השולחן ערוך הרב אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן קנט

סעיף א
אין נוטלין לידים אלא מכלי שסמכו טהרת ידים על הזאת מי חטאת או על קידוש ידים ורגלים במקדש שהיו צריכים כלי שבקידוש ידים ורגלים נאמר ועשית כיור וגומר ורחצו ממנו וגומר ובמי חטאת נאמר ונתן עליו מים חיים אל כלי:

2. חובה ללבוש גרביים או חצאית ארוכה עד הקרסול, כך פוסקים רוב ככל הפוסקים וביניהם הגר"ע יוסף הגר"מ אליהו הגר"ש ואזנר ועוד ועוד.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה