חברה והשקפה

פיגועים בעקבות חטאים

  • כ"ז ניסן התשפ"ג
אא

שאלה

שלום לכבודי הרבנים וצוות האתר

אנחנו עדים לאחרונה (אבל כשאני רושם לאחרונה - אני מתכוון לעשור האחרון בעצם, באופן תכוף) לכל הפיגועים המזעזעים האלו ש-קורים, באופן תכוף וכל הזמן, וזה בעיני פשוט מזעזע (לא ש-קודם זה לא היה, פשוט עכשיו התכיפות של זה מזעזעת אותי) ומאוד מדכא ומתסכל.

מה ש-רציתי לשאול בהקשר של זה, הוא - אני יודע ש-זה נושא מורכב, ויש כל מיני סיבות לכך (אני לא מתכוון לסיבות הפוליטיות או הסכסוך הישראלי - פלסטיני) אבל השאלה שלי היא הסיבות הרוחניות.

אני יודע ש-אומרים ש-פיגועים כאלו נוצרים מ-חטאים, ולפי חכמת הקבלה (שייתקנו אותי אם אני טועה) יש סה״כ 280 דינים בכל היקום. אז אם בני אדם חוטאים הם רק מזינים את הדינים האלו וכל הקליפות אומרים, ואז יש גזרות וקטרוגים בשמיים.

השאלה שלי היא - האם חטאים כמו פגם הברית או כעסים, שנאה וגאווה יכולים לגרום לפיגועים האלו ישירות (בדגש על פגם הברית)? ואם כן - האם האנשים שנהרגים הם החוטאים, או שזה נגזר מאנשים אחרים?

אני שואל את זה כי זה כבר מרתיח ומתסכל, למה נניח אפילו על חטאים שלי נניח לצורך העניין אנשים צריכים להיפגע (באמת שואל)? ועל החטאים הספציפים שרשמתי (עם כל הבושה)? למה הם נפגעים בצורה כזאתי ולא אני, יש הסברים של זה לפי חכמת הקבלה, גמרא, גלגולי נשמות וכו? תודה וסליחה על החפירה הזאת, אבל זה ממש מעציב ומעיק

תשובה

שלום וברכה

אור החיים שמות פרק כב פסוק ה 

ובדרך רמז תרמוז התורה את אשר יסובבו הרשעים ברשעם כדי שיתעורר האדם מתרדמת שינת שכלו בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם כי לא לבדם יריעו אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש הלא ידעת כי צרת העם תתכנה בשם אש. וצא ולמד משליח גבריאל (יומא ע"ז א) אשר שאל אש מבין הבדים (הכרובים) והוא בחינת תגבורת הדינים, ואמר ומצאה קוצים הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מצאה על דרך אומרו (דברים לא כא) והיה כי תמצאן אותו וגו', והטעם משום שהרשע אין לו בעלים כי האדון ברוך הוא הנה הוא פקר בו והסיר אדנותו מעליו וה' הסתיר פניו ממנו ומעתה הרי הוא כמציאה וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו, והודיע הכתוב עוד כי אחר שניתן רשות לאש הדינים להבעיר לא לקוצים לבד הם מבעירים אלא ונאכל גדיש כאן רמז אל תינוקות של בית רבן שעדיין אין להם קומה אלא גדושים שבולת עם חברתה כי בעונות הם הנתפסים בצרת עולם. גם אמרו ז"ל (שהש"ר פס' משכני) בפסוק (תהלים ח) מפי עוללים ויונקים יסדת עוז כי היו ערבים בשעת קבלת התורה וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם, ואומרו או הקמה כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם כדי להציל על כללות הדור כאומרו (שה"ש א') אשכול הכופר וגו', ולהם יקרא קמה על דרך אומרו (שם ה') זאת קומתך דמתה לתמר שהם הצדיקים הנמשלים לתמר כאומרו (תהלים צ"ב) צדיק כתמר וגו', ולפעמים יגדל החטא ולא יצילו הצדיקים לבד וחימה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה שזה ירמוז אל כללות ישראל ולא יספיקו לא תינוקות ולא צדיקים להציל. והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום לבא במשפט עם הסובבים את הדבר למיתת הצדיקים וגאוני עולם להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר הם הרשעים הקוצים את כל אשר הרגו, ואמרו ז"ל (סנהדרין ק' ב) כי ה' יתן כח ברשעים לסבול שיעור המגיע להם בחטאם אוי לרשע רע לשמים ולבריות כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא (ב"ר פס"ג) שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מעונש זה, הרי כי יעניש ה' לגורם עונש בשבילו לזולת, ובאמת כי יחרד אנוש ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו באש המשפט בהעלותו על לבבו נהרות העונשים אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קץ שכולם הוא הרצחן הגדול להם באמצעות תאותו הסרוחה, והנה אמרו ז"ל (קידושין מ' ב) לעולם יראה אדם כאלו כל העולם כולו חציו זכאי וכו' עשה עבירה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צוארו ועל נפשו עמוסים ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם ובכל צרתם לו צר כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו' 

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פיגועיםחטאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה