אמונה

האם יש סתירה בין אסטרונומיה ליהדות?

  • ז' אייר התשפ"ב
אא

שאלה

מה יש לכם לומר לגבי הסתירה שנמצאה בדברי החכמים כמו הרבמם איבן עזרא ויכיוצא שטענו שיש גלגלים סובבים וכו מה שהיום המדע הוכיח שאינו כן?
וכו מה גישת התורה לגבי הסוגיה אם באמת הגיעו לירח או לא?

 

 

תשובה

שלום רב לעמרם

הרמב"ם אכן תיאר את תמונת העולם על פי ההנחה שהעולם מוקף בגלגלים, ואף ייחס להם תכונות מהותיות בעולם.

לפי המלבי"ם בפירושו לפרשת בראשית, הרעיון הזה נאמר לפי הידע בזמנו של הרמב"ם, אבל בזמננו צריכים אנו לחשוב לפי מה שידוע לנו, שאין משמעות לרעיון של גלגלים.

אמנם יש להבדיל בין התיאור המציאותי של גלגלים, ובין הרעיון העומד מאחוריהם, שכן בספר הזוהר, וגם בספרי הקבלה הבאים אחריו, נראה שיש קשר בין עשר הספירות לבין הגלגלים, כלומר שהרעיון הזה שהשפע יורד לעולם דרך עשר הספירות, שהינו כמובן רעיון רוחני, ולא אסטרונומי, קשור גם למה שרצה הרמב"ם ללמדנו בענין הגלגלים, שלדבריו השפע יורד דרכם, ולכן יתכן שגם אם מבחינה פיזית אין מקום כיום ל'גלגלים', עדיין מבחינה רוחנית הם מבטאים רעיון שיש לו תפקיד בתמונת העולם הרוחנית שמלמדים אותנו חכמינו.

לגבי תיאוריית הקונספירציה בהקשר של ההגעה לירח, כל הרעיונות כאילו ישנה קבוצת אנשים שמנהלים את העולם בסתר, והם גורמים לממשלות ולעמים לא לדעת דברים בסיסיים על המציאות, ע"י כל מיני קשרים סודיים, מנוגד לתבונה האנושית, והוא משקף בדרך כלל מצב נפשי של רצון להתנתק מהאנושות וממה שזה מחייב, לקבוצה הזו שייכות תיאוריות כפירה, וכן תיאוריות כמו הפרוטוקולים של זקני ציון, ברגע שאתה מכחיש כל דבר, אין משמעות לשום דבר. ואנחנו עם חכם ונבון, ולכן לא נוטים אחרי רעיונות כאלו.

בברכה

הרב צוריאל כהן 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אסטרונומיהעשר ספירותגלגליםקונספירציותשיטת הרמב"םקבלה ומדעהאדם על הירח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה