אמונה

למה אסור לאכול בשר וחלב?

  • ז' אייר התשפ"ב
אא

שאלה

חוץ מהעניין המוסרי אל תבשל גדי בחלב אימו שאני יכול להבין שזה מעשה רע ובלתי מוסרי ולכן לא אוכלים גדי בחלב אימו מדוע הנו היהודים לא אוכלים בשר וחלב?

 

תשובה

שלום רב למור

לפי הרמב"ם, הסיבה שהתורה אסרה עלינו בשר בחלב, היא שעובדי האלילים היו מקריבים לאליליהם בשר וחלב, ולכן רצתה התורה להרחיק אותנו מזה. ואכן לפני כמאה שנים נמצאה כתובת כנענית המצווה להקריב לאלילים גדי בחלב.

אך פרשנינו ביארו את האיסור הזה, לא רק כהרחקה מעבודה זרה, אלא כמגמה כללית של התורה, למנוע את האדם מלערב ולשנות את הטבע יותר מדי, כשם שהתורה אסרה כלאים, לזרוע יחד עצים וגידולים שונים, מה שעשוי לשנות את טבע הפירות, וכן כלאי בגדים צמר ופשתים, כלאי בהמה לעבוד בשני מינים, וכמובן כישוף, לשנות את הטבע בעזרת לחשים וכחות טומאה. האדם מוצב בעולם הזה 'לעבדה ולשמרה', יש לו תפקיד לתקן את העולם מבחינה רוחנית, ולא לשנות אותו מבחינה פיזית, כך הוא זוכר שאין הוא אדון העולם, אלא רק שליחו של אדון העולם, ויש דברים שרק הבורא אחראי עליהם.

ובמיוחד כשאדם שוחט ואוכל בעלי חיים, יש לו לזכור שבעתיים, שהדבר הותר לו מחמת הצורך במזון, ולא משום שאין משמעות להריגה, ולכן צריך לזכור ולהיות רחמן, וכשם שאין שוחטים אותו ואת בנו ביום אחד, ואין מבשלים גדי בחלב אמו, כך מרחיקים כל גדי מכל חלב, כדי לתת אל ליבינו בכל רגע ורגע, שהזכות שלנו על בעלי החיים היא מכח זה שיש לנו תפקיד לעשות את רצון ה', וכמו שאמרו חכמים 'עם הארץ אסור לאכול בשר', מי שלא עושה את רצון ה', מנין יש לו זכות לשחוט ולהרוג?

רק על ידי זכירה תמידית שאנחנו בעולם כדי לתקן, ולא כדי לשלוט עליו כרצוננו, על ידי ברכות על כל פעולה וכל הנאה, ושאר דיני הכנת האוכל (כיסוי הדם של הבהמה - כי הדם הוא הנפש, שחיטה כהלכה, ועוד מצוות רבות), יש לנו את הזכות לאכול בעלי חיים, כדי למלא את תפקידינו על הצד היותר טוב.

בברכה

הרב צוריאל כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בשר בחלבעבודה זרההריגת בעלי חייםכלאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה