הלכות ומנהגים

איך מותר לדלג למפרע בהפטרת פרשת משפטים?

  • כ"ב שבט התשפ"ב
אא

שאלה

השבוע מפטירים בהפטרה נדירה.. רוב שנים פשוטות זה שבת שקלים וחלק מהמעוברות זה השמיים כסאי או מחר חודש. בחומשים מופיע בהפטרת השבוע להשלים בפסוקים מהפרק הקודם ע”מ לסיים בדבר טוב. לכאורה זה הרי נגד ההלכה שלא מדלגים למפרע. מה המנהג למעשה?

תשובה

שלום רב,

בהפטרת פרשת משפטים, בשנה מעוברת כשאינה בערב ראש חודש או בראש חודש אדר א', המנהג הוא כפי שכתב בלוח ארץ ישראל, להפטיר "הדבר אשר היה" (ירמיה ל"ד), ומוסיפין ב' פסוקים מפרק ל"ג כ"ה כ"ו. ע"ש. והיינו כדי לסיים בדבר טוב, וכמו שכתב הרמ"א (סימן קלח) ויכוון שיתחיל תמיד לקרוא בדבר טוב ויסיים בדבר טוב. 

אמנם כתב הרב חיים קניבסקי שליט"א בספרו טעמא דקרא (פרשת משפטים) שלכאורה המנהג דווקא במקום שאין נביאים כשרים שאז אין לחוש בדילוג כמו שכתבו הפוסקים והראשונים, עי' במשנה ברורה (סימן קמד סק"ו), אבל במקום שיש נביאים כשרים אסור לדלג למפרע, והפרי מגדים לא היקל אלא בעניין אחד כמו שכתב במשנה ברורה (שם סק"ט), וכאן אין שייך כלל להעניין, לכן מסתבר שראוי לנהוג כמו שכתב הרמב"ם (סוף ספר אהבה בסדר התפילות) לקרות עד סוף פרק ל"ה. ע"ש.

אולם ראה בספר מנהגי בית הכנסת חזון איש (פרק ד הערה יב) שכתב, שהרב חיים קניבסקי שליט"א אמר לו בשם אביו הרב יעקב קניבסקי זצ"ל, שקשה לשנות את המנהג.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הפטרההפטרת פרשת משפטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה