הלכות ומנהגים

מה נכתב על חשיבות סעודה שלישית?

  • כ"ב סיון התשפ"ג
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
כמה שאלות על סעודה שלישית, כי אני רואה שיש כאלה שפחות מקפידים, להבדיל מ-2 הסעודות הקודמות.
א) באופן כללי, חייבים לאכול סעודה שלישית?
ב) אם חייבים בעיקרון לאכול, במצב שאדם היה מעדיף לא לאכול כי הוא יחסית שבע אז הוא פטור? (לכאורה חשבתי שקשה לומר זאת, כי אם יביאו לאכול משהו טעים כנראה יהיה תאבון.. אלא אם כן שבע מאוד..)
ג) אם אדם שבע לא חייב בסעודה, אז היה צריך להשתדל מלכתחילה לא להגיע למצב כזה?
ד) אם רוצה לאכול עוגה במקום לחם?
ה) מה נכתב על חשיבות סעודה זו?

תשובה

שלום רב,

א. חייבים לאכול סעודה שלישית, וכתב השלחן ערוך (סימן רצא סעיף א) יהא זהיר מאוד לקיים סעודה שלישית. והמשנה ברורה שם הביא דברי הגמרא במסכת שבת (דף קיז עמוד ב) חייב אדם לאכול שלוש סעודות בשבת. ודברי הגמרא (שם דף קיח עמוד א) כל המקיים שלוש סעודות בשבת ניצול משלוש פורעניות: מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנום וממלחמת גוג ומגוג. ע"ש.

ב. אף אם הוא שבע יכול לקיים אותה באכילת שיעור של קצת יותר מכביצה (שלחן ערוך שם, ומשנה ברורה סק"ב),ויש אומרים שאפילו בכזית יוצא ידי חובת הסעודה. ונכון להחמיר לכתחילה אם אפשר לו (משנה ברורה שם).

ג. כתב השלחן ערוך שם, והחכם עיניו בראשו, שלא ימלא בטנו בסעודת הבוקר כד ליתן מקום לסעודה שלישית. והסביר המשנה ברורה (סק"ד) שאם לא כן, לפעמים היא אכילה גסה ואינה חשובה אכילה.

ד. לכתחילה חובה לאכול לחם בסעודה שלישית. אלא שאם הוא שבע ביותר ולא יכול לאכול לחם, יכול לקיימה במיני מזונות כמו עוגה ושאר דברים העשויים מחמשת מיני דגן. ואם לא מסוגל גם לזה, יכול לקיימה בדברים שמלפתים בהם לחם כמו בשר ודגים. ואם לא מסוגל גם לזה, יקיימה במיני פירות (יעויין שלחן ערוך שם סעיף ה).

ה. כתב החיד"א זצ"ל בספרו ברכי יוסף (שם סק"א) שאם לפי הפשט כתבו הפוסקים אזהרות מן הדין לקיים סעודה שלישית, יותר ויותר יש ליזהר עשר ידות לדברי בעלי סודות שמדובר בה נכבדות. צא וראה (ראה זוהר הקדוש פרשת האזינו דף רפח עמוד ב) מרבי שמעון בר יוחאי שביום פטירתו היה שמח על שמימיו לא ביטל שלוש סעודות, ומזה ישכיל אנוש יקר תפארת גדולת סעודה זו ותוקף חיובה בסוד קדושים רבה, ויפקח עינו ולבו לקיימה כהלכתה ועלז בה. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סעודות שבתסעודה שלישית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה